آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

This research aimed to explore the impact of administering Nicenet as one of the virtual learning environments (VLE)'s on linguistic use and grammar instruction in writing. The design of the research was quasi-experimental method having a pre-test and a post-test. The participants were chosen through the convenience sampling strategy and were assigned randomly into experimental and control groups (female = 21, male = 21) and control (female = 21, male = 21). The participants were chosen concerning their performance on the Oxford Placement Test (OPT) and were homogenized accordingly. The outcome of Mann-Whitney, depicted that there was a statistically significant variation between the accomplishments mean scores of the learners of the experimental group who learned the grammar through computer and the control group who studied the same syntactic item utilizing the traditional strategy. The results demonstrated that computer as a tool and Nicenet as an application can help students to increase their grammar learning. The findings also showed that acquiring grammar point using Nicenet can be effective in improving learners’ grammar scores for both male and female learners, equally. This implies that both teachers and material developers can rely on computer software as the main platform for teaching grammar or the supplementary source of teaching grammar to EFL learners. Using established platforms such as Nicenet can even make the process of material development and instruction easier for teachers since they can provide more customized materials.

تأثیر Nicenet بر یادگیری ساختارهای گرامر در نوشتن: مورد زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی متوسط

شکی نیست که فناوری در زمینه آموزش و یادگیری زبان جایگاه منحصر به فردی دارد. تحقیق در مورد CALL در زمینه L2 ایرانی بسیار کم است. این در تضاد شدید با این واقعیت است که در سال های اخیر علاقه به استفاده از کامپیوتر برای آموزش و یادگیری زبان های خارجی در کشورهای دیگر رونق یافته است. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. اعضا به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اعضا به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (21 زن = 21 مرد، 21 نفر مرد) و کنترل (21 نفر زن، 21 نفر مرد) قرار گرفتند. اعضا بر اساس عملکردشان در آزمون تعیین سطح آکسفورد (Opt) انتخاب و بر این اساس همگن شدند. نتایج بررسی های آماری استنباطی نشان داد که تفاوت های آماری قابل توجهی بین میانگین نمرات پیشرفت زبان آموزان گروه آزمایشی که دستور زبان را از طریق رایانه بررسی می کردند و گروه کنترل که همان عبارت نحوی را با استفاده از استراتژی سنتی مطالعه می کردند، وجود دارد.

تبلیغات