آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

The main goals of the study were to decipher the English language needs of dental students and to evaluate the effectiveness of the recent official English for specific purposes (ESP) book published for Iranian dental students by SAMT Publication. Accordingly, the study sought to determine whether this book has the potential to meet the specific needs of dental students. Needs analysis data were gathered by interviewing 34 ESP stakeholders from two universities of medical sciences in Iran. The interviews attempted to examine the students' language needs, lacks, and preferences. Following the needs analysis, six evaluators evaluated the coursebook based on a book evaluation form. The results obtained from the needs analysis highlighted the significance of practicing 4 language skills in addition to medical terminology.      In terms of students' language skill lacks, it was found that the majority of the students had problems in listening, speaking, vocabulary, and pronunciation. The participants also reported the learners' preferences and some drawbacks of current ESP courses with respect to learning styles and methodology. Following the book evaluation process, it was concluded that even though the book did not gain a fully satisfactory score, among a few ESP books published for Iranian dental students, this book was the most appropriate one to be used in ESP courses. However, considering some points can surely improve our future ESP books and give the material developers a better understanding of ESP materials.  

نیازسنجی دانشجویان دندانپزشکی و ارزیابی کتاب زبان تخصصی برای دانشجویان دندانپزشکی

اهداف اصلی این تحقیق بررسی نیازهای دانشجویان دندانپزشکی و ارزیابی کتاب جدید انگلیسی برای دانشجویان دندانپزشکی انتشارات سمت بود. داده ها از طریق مصاحبه با 34 شرکت کننده شامل 22 دانشجوی دندانپزشکی و 12 استاد زبان تخصصی دندانپزشکی جمع آوری شد. پس از نیازسنجی، 6 ارزیاب کتاب حاضر را طبق یک فرم ارزیابی ارزیابی کردند. نتایج حاصل از نیازسنجی اهمیت تمرین 4 مهارت زبانی در کنار واژه شناسی پزشکی را نشان داد. در مورد ضعف های زبانی دانشجویان نیز مشخص شد که اکثر دانشجویان در مهارت های شنیداری و صحبت کردن و همچنین واژگان و تلفظ مشکل داشتند. ترجیحات دانشجویان و معایب دروس زبان تخصصی حاضر در خصوص روش تدریس و سبک های یادگیری نیز بررسی شد. ارزیابی کتاب بیانگر این بود که اگرچه کتاب نمره کاملا رضایت بخشی نگرفت، این کتاب همچنان در بین کتاب های موجود بهترین انتخاب برای درس زبان تخصصی دندانپزشکی است. با این وجود توجه به مواردی خاص می تواند به بهبود کتاب های آتی زبان تخصصی کمک کند و فهم بهتری به نویسندگان کتب درسی بدهد.

تبلیغات