آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

The present study aimed at exploring the predictive validity of achievement goals for EFL university students’ attainment emotions, and academic success in the context of Iran. To this end, 440 EFL university students responded to the relevant instruments. The results revealed that learners’ mastery-approach, mastery-avoidance, and performance-approach goals were significantly positively correlated with positive attainment emotions, and negatively associated with negative attainment emotions. Furthermore, EFL learners’ performance-avoidance goals were significantly negatively associated with their positive attainment emotions, and positively related to their negative attainment emotions. Additionally, EFL learners’ mastery-approach, performance-approach, and performance-avoidance goals were significant predictors of all attainment emotions, while EFL learners’ mastery-avoidance goal was a significant predictor of their hope, anger, and hopelessness. Besides, EFL learners’ achievement goals significantly correlated with their academic success. Finally, all achievement goals predicted students’ academic success, and also mastery-approach goal was the strongest predictor of students’ academic success. The results can benefit EFL teachers, and learners to grasp a better picture of the association between achievement goals and attainment emotions, and academic success of EFL students in the context of Iran.

نقش اهداف پیشرفت در هیجان های اکتساب و موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی: اعتبار سنجی پیش بین

هدف این پژوهش، بررسی اعتبار پیش بین نقش اهداف پیشرفت در هیجان های اکتساب و موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی در ایران بود. برای انجام این پژوهش، 440 دانشجو برای تکمیل پرسشنامه های مربوطه شرکت کردند. نتایج به دست آمده، نشان داد که هدف تسلط /گرایشی ، تسلط/اجتناب و عملکرد/ گرایشی فراگیران با هیجان های مثبت اکتساب به طور معناداری همبستگی مثبت و با هیجان های  منفی اکتساب رابطه منفی داشت. علاوه بر این، اهداف عملکرد / اجتناب فراگیران زبان انگلیسی  با هیجان های مثبت اکتساب رابطه منفی و با هیجان های  منفی اکتساب رابطه مثبت داشت. همچنین، اهداف تسلط/گرایشی، عملکرد /گرایشی و عملکرد/ اجتناب فراگیران ، شاخص قابل توجه ای در پیش بینی هیجان های  اکتساب بودند. در حالی که هدف تسلط /اجتناب  فراگیران زبان انگلیسی شاخص  قابل توجه ای در پیش بینی برای امید، خشم و ناامیدی بود. علاوه بر این، اهداف پیشرفت فراگیران زبان انگلیسی با موفقیت تحصیلی آنها رابطه معناداری داشت. در نهایت تمامی اهداف پیشرفت، موفقیت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کرد و هدف تسلط /گرایشی قوی ترین شاخص موفقیت تحصیلی دانشجویان بود. یافته های به دست آمده می تواند به ذینفعان زبان انگلیسی کمک کند تا تصویر بهتری از اعتبار پیش بین اهداف پیشرفت در هیجان های اکتساب و موفقیت تحصیلی دانشجویان در محیط ایرانی کسب کنند.

تبلیغات