آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

مرگ غیراخترامی همان مرگ طبیعی است و در مقابل مرگ های ناگهانی قرار دارد که بر اثر حوادث متعدد ایجاد می شوند. درمورد چرایی مرگ غیراخترامی دو قول وجود دارد: قول مشهور آن است که علت مرگ غیراخترامی فساد مزاج و ناتوانی نفس در تدبیر بدن به سبب ضعف بدن و قابلیت قابل است. قول دوم از صدرالمتألهین است و این است که مرگ به سبب حرکت جوهری نفس و رسیدن نفس به مرتبه ای از تکامل صورت می گیرد؛ یعنی نفس در مراتبی از سیر خود به استقلال وجودی رسیده، تعلقش به بدن و تدبیرش نسبت به آن قطع می شود و در این هنگام مرگ حاصل می شود. در نگاه مشهور علت فساد مزاج و مرگ بدن از کار افتادن قوه غاذیه است، اما در علت ازکارافتادگی قوه غاذیه اختلاف نظر است. صدرالمتألهین با رد کردن همه این اقوال بر این باور است که علت مرگ طبیعی بدن صرفاً کمال نفس است. نگارندگان در پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی به تحلیل و بررسی دو قول مذکور پرداخته اند. امتیاز پژوهش حاضر اولاً ارائه نقدهای جدید و جامع درباره نظر صدرالمتألهین و ثانیاً تبیین چرایی مرگ غیراخترامی با تکیه بر بحث قضا و قدر الهی است.

Non-artificial Death from the Famous Viewpoint and in Mulla Sadra’s View

Non-ikhtirāmī (literary ‘non-artificial’) death is the ‘natural’ death as opposed to sudden deaths occurring due to various events. Regarding the reason for non-artificial (or ‘natural’) deaths, there are two views: the well-known view is that the reason for ‘natural’ death is corruption of one’s constitution and the soul’s inability in managing the body due to body’s weakness and its capacity. The second view is that of Mulla Sadra to the effect that [natural] death occurs due to the soul’s substantial motion and its reaching an stage of perfection. That is, the soul achieves – in some stages of its motion – the existential independence, its attachment to the body and its management of the body is cut off, and it comes to the moment of death. According to the well-known view, the reason for corruption of one’s constitution and body’s death is the failure of the nourishing faculty, but there is disagreement on the reason for this failure. Mulla Sadra rejects all views in this regard and maintains that the reason for natural death of one’s body is merely the soul’s perfection. In the present study, the authors use a descriptive-analytical method to analyze and investigate the two aforementioned views. The privilege of the present study is that, firstly, it offers new and comprehensive reviews about Mulla Sadra’s view and, secondly, it explains the reason for non-artificial (i.e. natural) death by relying on the discussions of the divine decree and ordinance.

تبلیغات