چکیده

اشعار عاشورایی از نظر لحن، ساختار و کاربرد در اشکال متنوع و با درون مایه سوگ، با رویکرد عرفانی، حماسی، اخلاقی و اجتماعی و گاه با تلفیقی از این رویکردها عرضه می شوند. در این جستار با روش توصیفی-تحلیلی و استشهادی، وجوه زیبایی و عجین بودن عواطف و خیال شاعر عاشورایی با رویداد تاریخی در انواع شعر عاشورا بیان می شود. نتایج حاکی از آن است که گونه های اشعار عاشورایی با صراحت، سادگی زبان، حقیقت، پیام و مضمون پردازی صمیمی،... درآمیخته است که با توجه به طبع، ذوق و توفیق شاعر و همچنین عنایت اهل بیت، شکل مورد نظر شعر عاشورایی گاه به سان اثری کلاسیک و گاه با تلفیقی از آواز و شیوایی موسیقی شعر در محفل سیدالشهدا(ع) ترسیم می شود که همین ابتکار منجر به آفرینش گونه خاصی از این نوع شعر می شود. عناصر زبان، موسیقی، تخیل و عاطفه در انواع گونه های شعر عاشورایی یزد در فلسفه عاشورا، کارکرد توضیحی دارند و تصاویر بر پایه معرفت حسّی و اصل تداعی استوار است.

Investigating the typology of Ashurai poems (focusing on Ashurai poems of Yazd)

In terms of tone, structure and application, Ashurai poems are presented in various forms with the theme of mourning, with a mystical, epic, moral and social approach and sometimes with a combination of these approaches. In this essay, with the descriptive-analytical and testimonial method, the aspects of beauty and blending of Ashurai poet's emotions and imagination with historical event are expressed in the types of Ashura poetry. The results indicate that the types of Ashurai poems are mixed with frankness, simplicity of language, truth, intimate message and thematization, and due to the nature, taste and success of the poet as well as the support of the Ahl al-Bayt, the intended form of Ashurai poetry is sometimes a work of art. Classical and sometimes with a combination of singing and eloquent music, poetry is drawn in the circle of Seyyed al-Shahada (PBUH), and this initiative leads to the creation of a special type of this type of poetry. The elements of language, music, imagination and emotion in all types of Ashura poetry of Yazd have an explanatory function in the philosophy of Ashura, and the images are based on sensory knowledge and the principle of association.

تبلیغات