آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

در دین مقدس اسلام، سلامتی در آغاز از ارزش و جایگاه ویژه برخوردار بوده است؛ زیرا بدن انسان بسان مَرکب روح و ابزار تکامل انسان است. ازاین رو قرآن و منابع روایی حاوی دستورهای بسیاری در خصوص صحت و سلامتی هستند. هدف این مقاله بهره گیری از برخی آموزه های علوی در زمینه ی مؤلفه های مؤثر بر سلامت جسم است. تحقیق حاضر با روش مطالعه ی اسنادی با رویکرد تحلیل محتوای منابع نقلی و دینی درصدد پاسخ به این سؤال است که عوامل تأثیرگذار بر سلامت جسمانی انسان کدم اند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در آموزه های علوی، مفهوم سلامت به عنوان یکی از مؤلفه های مهم در زندگی انسان با تعابیری نظیر «أفضَلُ النِّعَمِ»، «أهنأُ عَطِیَّهٍ»، «النِعمَهٌ جَلیلهٌ»، «أَهْنَی النِّعَمِ» توصیف شده است به همین جهت در کلام امام علی(ع) برای دستیابی و تحقق چنین نعمت ارزشمندی توصیه هایی در قالب رژیم غذایی، دستورالعمل در باب تغذیه، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط ذکر شده است ﮐﻪ رﻋﺎﯾﺖ اﯾﻦ رهنمودها ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﺮای ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻢ و ﺗﻨﺪرﺳﺘﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

Indicators Effective on Physical Health in Alavi Teaching

In the sacred religion of Islam, health has a special value and place, because the human body is a tool for the evolution of the soul. therefore, the Quran and traditions contain many directives regarding health. The purpose of this essay is to use some indicators effective in Alavi's teaching on physical health. The present study seeks to answer the question of what are the components affecting the health of the body by using the method of document study with the approach of content analysis of narrated and religious sources. Research findings indicate that health is considered as a value in Alavi teachings and with interpretations such as, Afzal al-Naim, Ahna Atiyah, Al Naima Galilee, Ahna al-Naim. For this reason, in the words of Imam Ali (AS), in order to achieve and realize such a valuable blessing, there are recommendations in the form of diet, instructions on nutrition, compliance with personal and environmental hygiene, and compliance with these guidelines can be an important factor for maintaining body health.

تبلیغات