شرکت ها به منظور بهبود ویژگی های کیفی ارائه اطلاعات گزارشگری مالی مانند قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن، از حسابرسان کمک می گیرد که در این مطالعه نقش مشغله کاری حسابرسان را در نظر گرفته است که آیا می تواند بر قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن گزارشگری مالی اثرگذار باشد یا خیر. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش، جامعه آماری را از بین سال های 1395 الی 1400 و به مدت 6 سال انتخاب نموده و شامل شرکت های بورسی بوده اند که نمونه آماری با روش حذفی و به تعداد 115 شرکت انتخاب شد. روش پژوهش مورد استفاده نیز، روش توصیفی- تحلیلی بوده و داده های پژوهش از نوع تاریخی با مراجعه به صورت ها و گزارشات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران جمع آوری و طبقه بندی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش داده های پانل دیتا استفاده شد؛ و در بخش تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون های مختلف مربوطه انجام گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه 9 صورت گرفت. باتوجه به تحلیل مدل رگرسیونی، یافته های پژوهش نشان می دهد که میان مشغله کاری موسسات حسابرسی و ویژگی های کیفی ارائه اطلاعات گزارشگری مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه منفی و معناداری دارد به طوری که در این پژوهش براساس آماره t میزان تأثیرپذیری فرضیه های ویژه مشخص شد مشغله کاری حسابرسان بر دو شاخص ویژگی های کیفی ارائه اطلاعات گزارشگری مالی مانند قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن اثری منفی و معکوس دارد.