چکیده

مجموعه ی کتاب هایی که در دهه های اخیر در حوزه ی اجتماعیات در ادبیات تألیف و چاپ شده، می تواند بر گرایش پژوهشگران هر دو حوزه ی ادبیات و جامعه شناسی بر پژوهش های میان رشته ای دلالت داشته و آن را مرکزیتی بر نگرش های نو و پیشرو دانست. لذا مخاطب در مواجهه با این آثار، مترصد مشاهده و کشف روش ها، نظریات و داده های به روز و پیشتاز است که به نتایجی دیگرگونه در حوزه ی ادبیات و جامعه شناسی ختم شود. در این میان، کتاب اجتماعیات در ادبیات اثر علی محمد سجادی به عنوان یکی از پژوهش های دوره ی میانی در این حوزه، بیش از آنکه متأثر از مبانی تحلیلی و روشمندی باشد، در موقعیت استیلای مؤلف بر متن، محل ارجاع برخی پژوهش های دانشگاهی شده است.این مقاله سعی داردبا روشی توصیفی تحلیل، مبانی فصل بندی، زیر عنوان ها، روش منطقی در ارائه محتوا وساختار منطقی در تدوین اثر را مورد بررسی قرار دهد.نتایج حاصل از این بررسی خواهد گفت که این اثر، به واسطه ی نگاه سنتی به موضوعی نو و فقدان بهره مندی از نظریه ی معیار و بالتبع روش تحقیق علمی در جمع آوری، دسته بندی و نتیجه گیری از داده ها،اساساً نمی تواند محل اعتبار در این گونه پژوهش ها بوده و بیش از هر چیز به یک متن تعلیمی با رویکردی اسنادی مبدل شده است.

Criticism of the book "Ejtema’eyyat Dar Adabiyyat" by Ali Mohammad Sajjadi

The collection of books written and published in recent decades in the field of sociology in literature can indicate the tendency of researchers in both fields of literature and sociology to interdisciplinary research. And he considered it central to new and progressive attitudes. Therefore, when faced with these works, the audience is an observer to observe and discover the methods, ideas and new and leading data that will lead to different results in the field of literature and sociology. In the meantime, the book Ejtema’eyyat Dar Adabiyyat by Ali Mohammad Sajjadi, as one of the mid-term researches in this field, is more than influenced by analytical and methodical foundations, in the position of the author's control over the text, the reference point of some researches. It has been academic that this article tries to examine the basics of chaptering, sub-headings, logical method in presenting the content and logical structure in compiling the work. The results of this study will say that this work is due to the traditional look at a research with a new nature and the lack of benefit from the standard theory and consequently the scientific research method in collecting, categorizing, and drawing conclusions from the data. Basically, it cannot be a source of credit in such researches and above all, it has turned into an educational text with a documentary approach.

تبلیغات