نویسندگان: Yacouba KON Irié Alain TIÉ BI

کلیدواژه‌ها: Art Hyper - ré rentialisation Musé é peinture Tableau

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۲۹ - ۱۴۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

Depuis la doctrine de l’Ut pictura poesis, l’on découvre une piste d’analyse assez intéressante sur les rapports de la littérature et de la peinture. L’analyse de l’œuvre malrucienne, à la lumière des interactions suscitées par Mikhaïl Bakhtine, montre qu’elle est constamment en dialogue et continûment régenté par les arts du musée, au nombre desquels la peinture tient une place singulière. Cet article montre que La Condition humaine, L’Espoir et Les Conquérants sont une sorte de récit hybride ayant intégré des techniques et procédés picturaux, des personnages artistes peintres et des descriptions chromatiques, phagocytant la narration et reléguant parfois le récit au second plan. Cela dit, cette propension à l’hyper-référentialisation ou à la modélisation de la pratique picturale crée une synesthésie visuelle, transformant le texte en un catalogue, en un tableau, en un musée. Ainsi le mélange littérature/peinture, le mixage de leur structure et le dialogue entre ces genres sont-ils l’expression d’une esthétique polyphonique ou interartiale dans le roman de l’auteur français.

خوانش بین بخشی از رمان های مالرو. برای شاعرانگی نقاشی و نوشتن در شرایط انسانی و امید

از آموزه Ut pictura poesis، ما یک خط تحلیل نسبتاً جالب در مورد رابطه بین ادبیات و نقاشی کشف می کنیم. تحلیل اثر مالروسی در پرتو تعاملات برانگیخته شده توسط میخائیل باختین نشان می دهد که پیوسته در حال گفت وگو است و پیوسته تحت سلطه هنرهای موزه است که در میان آنها نقاشی جایگاهی منحصر به فرد دارد. این مقاله نشان می دهد که La Condition Humaine، L’Espoir و Les Conquérants نوعی روایت ترکیبی هستند که تکنیک ها و فرآیندهای تصویری، شخصیت های نقاش و توصیف های رنگی را در خود ادغام می کنند، روایت را فاگوسیته می کنند و گاهی روایت را به پس زمینه می رسانند. با این اوصاف، این تمایل به ارجاع بیش از حد یا مدل سازی تمرین تصویری، یک حس حسی بصری ایجاد می کند و متن را به یک کاتالوگ، به یک نقاشی، و به موزه تبدیل می کند. بنابراین آمیختگی ادبیات/نقاشی، آمیختگی ساختار آن ها و گفت وگوی بین این ژانرها، بیان زیبایی شناسی چندصدایی یا بین تصنیفی در رمان نویسنده فرانسوی است.
هنر ،ارجاع بیش از حد ،موزه ،نقاشی ،تابلو،

تبلیغات