آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

آنچه در این شماره از نظر خوانندگان گرامى مى‏گذرد، گفتارى در باره رفتار زنان شایسته و چگونگى روابط آنها با همسرانشان است و بخش دوم از مباحث مربوط به ویژگیهاى زن نمونه از نگاه وحى را تشکیل مى‏دهد.
تشکیل زندگى مشترک میان زنان و مردان و به موازات آن حفظ پیوند زناشویى، پیشینه‏اى به درازاى تاریخ آفرینش انسان دارد; بگونه‏اى که در عصر حاضر هم - مسایل مربوط به زناشویى - از جایگاه ویژه‏اى برخوردار است زیرا ازدواج، از نیازهاى ضرورى بشر، و جدایى از تلخترین مسایل زندگى انسان به شمار مى‏آید.
از این‏رو قرآن کریم براى حفظ کانون خانواده، اصولى را ارائه کرده و رعایت آن را به همه مردان و زنان توصیه فرموده است. پنج مورد از این اصول به زنان اختصاص داده شده است. و زن نمونه از دیدگاه وحى، کسى است که این اصول را در زندگى مشترک به کار بندد و آن را مبناى روابط خود با همسرش قرار دهد.
1- گمان خوب به همسر
حسن ظن به همسر نخستین خشت‏بناى صلح و صفاى خانواده و اساس زندگى مشترک است. چنانکه بدگمانى بستر اصلى نزاعها و عامل بروز اختلافهاى خانوادگى است. بر همین اساس قرآن کریم زنان و مردانى را که تهمتهاى وارد شده به همسرانشان را بدون دستیابى به مدرک کافى پذیرفته و به آنان بدگمان مى‏شوند، با لحنى سرزنش‏آمیز و هشداردهنده مخاطب قرار داده و نمونه‏اى از بدگمانى را در ضمن واقعه‏اى که به «حدیث افک‏» شهرت یافته است، بیان مى‏کند.
«ان الذین جاؤوا بالافک عصبة منکم لا تحسبوه شرا لکم بل هو خیرا لکم لکل امرى منهم ما اکتسب من الاثم و الذى تولى کبره منهم له عذاب عظیم. لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنت‏بانفسهم خیرا و قالوا هذا افک مبین.»
کسانى که دروغ بزرگ - اتهام کار زشت‏به یکى از همسران پیامبر - را آورده‏اند، گروهى همدست از شمایند. آن را براى خود شر مپندارید، چه براى شما خیر است. براى هر فردى از آنان - دروغگویان - چیزى [کیفر گناه] است که مرتکب شده است و آن کس از آنان که سهم بزرگتر آن [دروغ] را پذیرفت، عذابى بزرگ دارد. چرا آنگاه که آن را شنیدید مردان و زنان مؤمن به خودشان گمان نیک نبردند و نگفتند: این دروغى آشکار است.
خداوند در (آیه 12) سوره نور از زنان و مردان مؤمن خواسته است که نه تنها پذیراى تهمتهاى بى‏دلیل دیگران در باره همسرانشان نباشند بلکه از همسران خود دفاع کرده و آن تهمتها را تکذیب کنند، بر این اساس، از نظر قرآن کریم زن نمونه کسى است که بناى روابط زناشویى میان خود و همسرش را بر حس ظن قرار دهد.
2- رعایت‏حقوق همسر
زندگى مشترک مقتضى حقوق متقابل میان آنان است. تجربه این حقیقت را به اثبات رسانده است که هر گاه زنان و مردان در زندگى زناشویى خویش، حقوق مشترک میان خود را رعایت کرده‏اند، از زندگى آرام و شیرینى بهره‏مند شده‏اند و آنگاه که حقوق متقابل را نادیده انگاشته‏اند، کانون گرم خانواده به سردى گراییده است; از این‏رو خداوند زن نمونه و شایسته را فردى مى‏داند که در برابر حقوق بحق همسرش خود را مسؤول مى‏داند و هرگز آن را پایمال نمى‏کند. این حقیقت در سوره نساء چنین مورد تاکید قرار گرفته است: «فالصلحت قنتت‏حفظت للغیب بما حفظ الله و التى تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن فى المضاجع و اضربو هن فان اطعنکم فلا تبغوا علیهن سبیلا ...» پس زنان شایسته آنهایند که از شوهرانشان اطاعت کنند و - عفت‏خویش و حق شوهران خود را - در حال غیبت آنان نگهدارند و زنانى که از سرکشى و نافرمانیشان - در اداى حقوق بحق همسر - بیم دارید - نخست - پندشان دهید و - اگر مؤثر نیفتاد - بستر خواب را از آنان جدا کنید و - اگر باز سودمند نشد - آنان را بزنید پس اگر از شما - در کار حق و اداى حقوق همسرى - فرمان بردند، راهى - بر آنان - براى آزار دادنشان - مجویید ....
از آیه فوق چنان درمى‏یابیم که از اوصاف و ویژگیهاى زنان نمونه و شایسته (الصلحت) اداى حقوق بحق و قانونى شوهرانشان و اطاعت از آنان در محدوده قانونى است.
ناگفته نماند که ضرورت اطاعت زن از شوهر، تنها در محدوده حقوق مسلم و شناخته شده همسران از مسایل مسلم و قطعى در فقه اسلامى است. و همسران بیش از آن حق امر و نهى کردن را ندارند.
زن نمونه کسى است که بناى روابط زناشویى میان خود و همسرش را بر حسن ظن قرار دهد.
3- رازدارى در حفظ زندگى
حفظ اسرار زندگى، از توصیه‏هاى مهم قرآن به زنان و مردان مؤمن است. در کتب تفسیرى و تاریخى آمده است: پیامبر(ص) روزى سخنى به عنوان راز و امانت‏به یکى از همسرانش گفت و از او با تاکید خواست‏براى هیچ کس - حتى براى دیگر همسرانش - بازگو نکند. ولى او این راز را براى یکى از همسران رسول خدا نقل کرد.
خداوند متعال این داستان را در قرآن مجید با لحنى عتاب‏آمیز چنین بیان فرمود: «و اذ اسر النبى الى بعض ازواجه حدیثا فلما نبات به و اظهره الله علیه عرف بعضه و اعرض عن بعض فلما نباها به قالت من انباک هذا قال نبانى العلیم الخبیر. و -یاد کنید - آنگاه که‏پیامبر با یکى از زنان خویش سخنى به راز گفت، پس آن زن‏خداوند زن نمونه و شایسته را فردى مى‏داند که در برابر حقوق بحق همسرش خود را مسؤول مى‏داند و هرگز آن را پایمال نمى‏کند.
- حفصه - آن راز را فاش کرد - به عایشه باز گفت - و خدا او - پیامبر - را بر آن آگاه ساخت، برخى از آن را - به آن زن - شناساند و از برخى چشم پوشید - به روى وى نیاورد - پس چون وى - حفصه - را بدان آگاه کرد، گفت: چه کسى این - فاش کردن را - را به تو خبر داد؟ گفت: - خداى - داناى آگاه به من خبر داد.
با اندک دقت در آیه فوق درمى‏یابیم، همسران رسول خدا که رفتارشان باید الگوى دیگران باشد (این حقیقت هم در آیات گوناگون از جمله در سوره احزاب، آیه 32 به صراحت‏بیان شده است) حق نداشتند رازى را که رسول خدا به آنان گفت، فاش سازند.
4- چشم‏پوشى و بخشش
چشم‏پوشى از خطاهاى همسر و یا بخشیدن برخى از حقوق مسلم در زندگى مشترک، از عوامل موفقیت و خوشبختى همسران است.
خداوند سبحان زنان شایسته را با تشویق و ملاطفت مورد خطاب قرار داده و این نکته مهم را گوشزد مى‏کند که شما زنان هر چند مى‏توانید حقوق خویش - از جمله مهریه - را از همسرانتان تماما بازستانید ولى اگر راه گذشت را در پیش گیرید و بزرگوارانه از حق خود بگذرید، این روش شایسته‏تر و نزدیکتر به تقواپیشگى است.
اکنون به متن آیه مورد نظر مى‏پردازیم:
«و ان طلقتموهن من قبل ان تمسوهن و قد فرضتم لهن فریضة فنصف ما فرضتم الا ان یعفون او یعفوا الذى بیده عقدة النکاح و ان تعفوا اقرب للتقوى و لا تنسوا الفضل بینکم ان الله بما تعملون بصیر. و اگر پیش از آنکه با زنان نزدیکى کنید، آنها را طلاق دهید و کابینى معین کنید، نیم آنچه مقرر داشته‏اید برشماست، مگر آنکه خود آنان [زنان] یا کسى که اختیار زناشویى به دست اوست، گذشت کند و گذشت‏شما به تقواپیشگى نزدیکتر است‏و بزرگوارى را میان خود فراموش نکنید، زیرا خدا بدانچه مى‏کنید بیناست.
5- پاکدامنى و امانت‏دارى در غیاب شوهر
پاکدامنى و امانت‏دارى در غیاب همسر از عوامل تداوم زندگى مشترک میان زنان و مردان است. اگر زن و شوهر به دور از چشم هم به خیانت و ناپاکى دست‏بیالایند یا گمان چنین آلودگى از جانب ایشان برود، کانون گرم خانواده به سردى مى‏گراید و چه بسا متلاشى شدن آن را در پى داشته باشد. بویژه اگر آلودگى از جانب زنان صورت گیرد. از این‏رو خداوند در توصیف و تمجید از زنان نمونه و شایسته ایشان را به پاکدامنى و امانت‏دارى در غیاب شوهر توصیف کرده و چنین ستوده است: «فالصلحت قئنت‏حفظت للغیب بما حفظ الله ... زنان نیکو و شایسته، فرمانبردارند و به دور از چشم شوهرانشان - عفت و پاکدامنى خویش را - نگهدارنده‏اند.

تبلیغات