Investigating the story of Noah’s Flood according to Qur'anic verses and archaeological researches
حوزه های تخصصی:
doi:
10.37264/jiqs.v1i1.8
شماره صفحات:
۱۲۹ - ۱۵۳
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۱۲۷
آرشیو
چکیده
One meaning of the word āyah in Qur’anic context refers to a sign, which is a divine miracle as attested in verse (Q.54:15): Certainly We have left it as a sign; so, is there anyone who will be admonished? The verse refers to the story of Noah’s Ark and his nation’s penalty, which is presented as a sign for posterity. There are various perspectives among interpreters about the reference of pronoun it in the verse, depending on whose antecedent, the verse can be considered as one of the verses expressing divine miracles. The present study tries to investigate the aforementioned verse and its miraculous aspects through an interdisciplinary method between the Qur’an and archaeology. Based on conducted studies, the word āyah implies to Noah’s Ark or the Flood phenomenon and rescuing a few of his nation who are the only survivors of humankind. Given archaeological studies, there is no certain evidence yet to confirm the remains of the Noah’s Ark and the verse cannot thus be considered as a scientific miracle. As a result, the miraculous aspect of the verse indicates giving notice of the unseen which is verified in verse (Q.11:49).بررسی داستان طوفان نوح(ع) به استناد آیات قرآنی و پژوهش های باستان شناسی
یکی از معانی واژه«آیه» در گفتمان قرآن نشانه ای است که بر یکی از «معجزات» الهی دلالت دارد چنانکه در آیه 15 سوره قمر "وَلَقَد تَّرَکْنَاهَا آیَه فَهَلْ مِن مُّدَّکِر" که به داستان کشتی نوح(ع) و عذاب قوم ایشان اشاره دارد، نشانه ای برای آیندگان معرفی کرده است. در میان مفسران دیدگاه های مختلفی درباره مرجع ضمیر«ها» وجود دارد. براین اساس بسته به اینکه ضمیر «ها» به چه چیزی بازگردد، این آیه را می توان در زمره آیاتی دانست که یکی از معجزات الهی را بیان می کند. در این راستا در مقاله حاضر با اتخاذ روش بین رشته ای میان قرآن و باستان شناسی، در پی آنیم که معجزه بودن آیه مذکور و وجوه اعجاز آنرا بررسی کنیم. بر اساس پژوهش های صورت گرفته واژه «آیه» به کشتی نوح(ع) یا واقعه طوفان و نجات معدودی از قوم نوح(ع) اشاره دارد که تنها بازماندگان نوع بشر بوده اند. از آنجا که طبق پژوهش های باستان شناسی، هنوز مدرک قطعی مبنی بر باقی ماندن اثری از کشتی نوح یافت نشده است، نمی توان اعجاز آیه را از نوع علمی برشمرد. از این رو، وجه اعجاز آیه تنها از «اخبار از غیب» است که آیه 49 سوره هود نیز آنرا تایید می کند.
حضرت نوح(ع) ،طوفان ،کشتی نوح ،پژوهش های باستان شناسی،