آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۶

چکیده

متن


دیر زمانی است که تلاش برای شناخت زوایای ناشناخته روح و روان مردی که با قیام موفق خویش بسیاری از معادلات موجود و مرزبندیهای فکری و سیاسی جهان معاصر را در هم ریخت، از سوی افراد و مؤسسات - و حتی دولتها - با انگیزه ها و هدفهای مختلف و متضاد در جریان است. کنفرانسها، سمینارها و تزها و پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی در آمریکا و اروپا و حتی شرق آسیا بصورت مخفی و علنی، برای شناخت عمیقتر عوامل پیدایش انقلاب اسلامی و کشف علل ناتوانی غرب در به زانو در آوردن این پدیده نوین و دینی رو به فزونی است. بازتابی از این تلاشها را در فعالیت تبلیغاتی شبانه روزی صدها رسانه خبری و فرهنگی در جهان به وضوح می بینیم و می شنویم. امروز کمتر برنامه روزانه رادیویی و تلویزیونی و کمتر روزنامه و مجله معتبر اروپایی و آمریکایی است که بطور مستمر فصلی را به تحلیل این پدیده شگرف و رو به گسترش - البته از زاویه دید آنان و با هدفهای تخریبی که در پس تحلیلهایشان نهفته است - اختصاص ندهد. اکنون واژه هایی همچون بنیادگرایی دینی، اصول گرایی اسلامی و خمینیسم ترجیع بند خبرها و تحلیلهای رسانه های مغرب زمین است. بحث از انقلاب اسلامی و هدفهای امام خمینی و چگونگی کنترل امواجی که از این ناحیه پدید آمده است منحصر به عرصه تبلیغات و جنگ رسانه ها نمی شود. در مذاکرات رسمی سران دولتهای قدرتمند جهان و گردهماییهای منطقه ای و بین المللی کمتر نشست و همایشی را سراغ داریم که این مقوله موضوع اصلی گفتگو و توافق و یا اختلاف نظر سران دولتهای شرکت کننده را تشکیل ندهد. علیرغم اشتراک نظر مبنایی که دولتهای اروپایی و آمریکایی در ضدیت و برخورد خصمانه با انقلاب اسلامی دارند، هم اکنون یکی از نقاط اصلی کشمکش اروپا و آمریکا بر سر چگونگی مهار امواج دینگرایی و اسلامخواهی است. که انقلاب اسلامی و اندیشه و آرمانهای امام خمینی نقطه مرکزی تموج آن است. آمریکائیان هنوز به روشهای دهها بار تجربه کرده و شکست خورده قبلی خویش یعنی تهدید، محاصره رسمی سیاسی و اقتصادی و طرحهای براندازی دلخوش کرده و در این راستا به دیگر همپیمانان خویش فشار می آورند. دولتهای اروپایی با دریافتی روشنتر از عمق اثر انقلاب اسلامی حتی در درون کشورهای خویش و در بین قشرهای وسیعی از مسلمانان و پیروان ادیان الهی، بر ناکارایی روشهای ساده توطئه و براندازی، تاکید ورزیده و به تقویت جریان اسلام تحریف شده در مقابل اسلام نابی که امام خمینی منادی آن است و تشدید فشارهای دیپلماتیک و تشدید و تقویت جریان نفوذ و سازش و اثرگذاری تدریجی هجوم فرهنگی دل بسته اند.
بدیهی است که نقش رهبر کبیر انقلاب اسلامی و چگونگی تاثیر اعجاب آور گفتار و رفتار و سیره آن بزرگ و پیروانش، مرکز توجه تمام این تلاشها و آن نشستهاست. کافی است اشاره کنیم که در یک تحقیق محدود بیش از 700 عنوان پایان نامه دانشگاهی در مدارج عالی، شناسایی و فهرست شده اند که عمدتا در کشورهای غربی و در سالهای اخیر دفاع شده و عنوان و موضوع آنها مسائل مربوط به انقلاب اسلامی، زندگی و اندیشه امام خمینی و نقش ایران اسلامی در تحولات جاری جهان بوده است.
در سوی دیگر، بسیارند کسانی که دل در گرو راه و منش و اندیشه امام خمینی سپرده و آن عزیز را نمونه ای از انسان متعالی، یافته و کلام و اندیشه و آرمانش را حجت دانسته و او را الگو و مرجع و مقتدا و به تعبیر کامل و دقیق او را امام خویش قرار داده اند; طبعا برای اینان نیز شناخت هر چه بیشتر و عمیقتر ابعاد شخصیت و زوایای زندگی امام نیازی است که برای تامین آن به تلاش برخاسته اند. و در این میان نکته کلیدی و بسیار حائز اهمیتی که غالبا در هر دو جریانی که اشاره کردیم مورد غفلت قرار گرفته است بعد معنوی، عرفانی و روح مهذب و خود ساخته ای است که در کالبد شخصیتی به نام امام خمینی منشا آنهمه برکات و تحولات گردید.
یادگار گرانقدر امام خمینی که سالهای سال از محضر آن بزرگ فیض برده و بر خصائل و زوایای ناشناخته زندگی آن فرزانه دوران بیش از دیگران آشنا بود همواره تاکید می کرد که امام خمینی را باید در جامعیت شخصیت سرا پا دینی او، و قبل از هر چیز در مراتب سیر و سلوک معنوی و مبارزه موفقی که او در میدان خطر خیز جهاد اکبر طی کرده است و در نمازها و نیایشهای شبانه اش و در تکلیف گرایی و تعبد مثال زدنی اش و در یک کلمه او را در وادی عرفان و معنویت باید شناخت. و تنها از این زاویه است که می توان به رمز آنهمه حرکت و تصمیمهای شگفت و آن ایستادگی و صلابت بی بدیل و به راز کار بزرگ او واقف شویم که چگونه در عین ناباوری و در میان هزاران هزار فتنه و توطئه و آشوب آن کار را به سامان رسانید و در شرایطی حکومت دینی برپا کرد که تمام جهان به مخالفتش قد برافراشتند و با قدرتهایی پنجه درافکند و قدرتمندانی را به اعتراف در ناتوانیشان واداشت که در موارد دیگر و در سایر نقاط جهان با یک نشست و برخاست و با یک تصمیم شیطانی به اتکاء زرادخانه های عظیم و اقتدار غول آسای اقتصادی و سیاسی اشان ملتها را به خاک سیاه نشانده و طومار دولتها را در هم پیچیده و خیزشها و انقلابها را در نطفه خفه کرده و به انحراف کشانده اند.
به راستی امام خمینی با کدامین سرمایه و کدام پشتوانه این معرکه پایان ناپذیر را پدید آورد. معرکه ای که دشمنانش حتی پس از هفت سال از رحلتش، از آن به زلزله بزرگ و کابوس دهشتناک تعبیر می کنند. اینها شعار نیست. فقط کافی است یک روز فهرست عناوین مقالات روزنامه های مغرب زمین و فهرست برنامه های شبکه های تلویزیونی و محور گفتگوهای مهم سران کشورهای مقتدر جهان را مرور کنید.
جهان شخصیتهای برجسته سیاسی و سیاستمداران نظریه پرداز مقتدر و رهبران قدرتمند و مشهور فراوانی به خود دیده است. آنچه که امام خمینی را از دیگران متمایز ساخته و نام او را مترادف اسلامخواهی، و یاد و اثر و اندیشه اش را موج آفرین حرکتهای دینی و دینگرایی قرار داده است همان نکته ای است که سبب ماندگاری نهضت انبیاء گردیده است. توجه به ماوراء طبیعت، اتکال به ذات اقدسی که جهان آفرینش با همه عظمتش مخلوقی سراپا نیازمند اوست، جهاد برای تهذیب خود و دیگران و نجات بشریت از منجلاب ماده پرستی و طبیعت زدگی، وانهادن دنیا و دوختن نگاه خویشتن و دیگران به آخرت و معاد که حقیقت هستی آدمی است، جهاد دائمی با نفس اماره و دور ساختن رذایل نفسانی و کسب خصائل الهی و ارزشی و طی طریق الی الله و واپس زدن حجابهای ظلمانی و نورانی و نیل به شهود معنوی و وانهادن انیت و انانیت، سیر و سفر در مقامات معنوی و فنای فی الله و رسیدن به مرحله ای که جز خدا ندیدن، جز خدا نخواستن، جز او نپرستیدن و جز خدا از احدی نهراسیدن. اینها اهداف غایی کسانی است که چون امام خمینی به قیام لله برخاسته و نهضت خویش را بر این مبانی بنیان نهاده اند. و این جز در نهضت انبیاء و رهروان راستین آن رسولان امین یافت نگردد. سیاست و اجتماع و اقتصاد و حکومت و مبارزه، همه و همه ابزاری در جهت تحقق آن هدفهایند و اگر خود هدف نهایی قرار گیرند انحطاط و فراموشی و فروپاشی حتمی است.
اکنون که ماه سراسر معنویت رجب را پشت سر گذاشته و انشاءالله با درکی عارفانه از برکات شعبان المعظم به استقبال ماه میهمانی خدا و لیالی قدر خواهیم رفت، از نفسی مدد بخواهیم که حقیقتا حق این ایام و لیالی را ادا کرده و قدر شبهای قدر را به درستی می دانست. همانکه بر سلامت نفس و صلابت گفتار و حقانیت کردارش نه با زبان که با بذل مال و عزیزانمان در طریق نورانیش بارها گواهی دادیم. در این ماههای شریف با مطالعه از سر تامل و تدبیر در آثار اخلاقی و عرفانی آن عبد صالح خدا (شرح چهل حدیث، آداب نماز، جهاد اکبر، تفسیر سوره حمد) از تجربه های گرانقدر آن عارف بالله که بر قلمش جاری گشته و قبل از آن و همواره با آن در عملش ساری و جاری بوده است توشه برگیریم و از این رهگذر گامی مطمئن در مسیر شناخت آن " حقیقت همیشه زنده" برداریم.

 

تبلیغات