آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

مجالس عزاداری بعنوان بعد عملی مناسکی دین از دیرباز دارای اهمیت و اعتبار ویژه تلقی شده و هر سال میلیون ها خداجو و عاشق دلداده حضرت سید الشهدا(ع) بصورت شکوهمند، منسجم، وحدت بخش و پرشور در مجالس عزاداری در دهه اول محرم حضور می یابند. در این مقاله فهم پدیدارشناسی تجارب زیسته دینی جوانان از حضور در مجالس عزاداری با توجه به شرایط کرونایی جامعه مد نظر است .به کمک روش نمونه گیری نظری و هدفمند با 25 نفر از عزاداران جوان (35-18) درچهار هیئت جوانان (خادم العباس (ع) ، ذوالانوار ، ساجدین و محبین) شهرستان نی ریز استان فارس در ماه محرم 1399 مصاحبه شد. داده های این مطالعه کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری استفاده شده است. با توجه به مدل سنخ شناسی تجربه گروههای دینی یوآخیم اوخ ، پس از تحلیل داده های کیفی به دسته بندی تجربه زیسته آنان در سه جنبه ذیل گردید: بعد فکری: بصیرت افزایی ، ارتقای سلامت روانی ، بعد عملی: سبک نوین عزاداری ، کسب هویت محرمی ، جامعه پذیری دینی ، کسب هویت جهادی و بعد اجتماعی: ارتقای سرمایه اجتماعی ، ارتقای سلامت اجتماعی ، زیست جمعی و ایجاد پیوندهای فرا نسلی ، تعلیق نظام قشربندی اجتماعی . نتایج کلی پژوهش بیانگر آن است مجالس عزاداری امام حسین (ع) ، عاملی هویت ساز محسوب شده و نقش اساسی در آرامش ، نشاط و شادابی اجتماعی ، معنوی ، جسمی و روحی جوانان ایفا می کند.

Phenomenological understanding of youth's lived experiences of attending mourning ceremonies in Muharram Corona

Objective: Mourning ceremonies as a ritual dimension of religion have long been considered of special importance and prestige, and every year millions of God-seekers and lovers of Hazrat Sayyid al-Shuhada (AS) attend the mourning ceremonies in the first decade of Muharram in a glorious, cohesive, unifying and passionate manner. In this article, the phenomenological understanding of the lived religious experiences of young people from attending mourning ceremonies according to the coronary conditions of society is considered. Research Method: Using theoretical and purposeful sampling method, interviews with 25 young mourners (18-35) in four youth groups (Qamar Bani Hashem (AS), Zolanvar, Sajedin and Mohebbin) in Neyriz city of Fars province in Muharram2020. The data of this qualitative study were collected through semi-structured interviews. Results: According to the typological model of the experience of the religious groups of Joachim Ouch, after analyzing the qualitative data, they categorized their lived experience in the following three aspects: Intellectual dimension: Enlightenment, mental health promotion, Practical dimension: New style of mourning, Acquisition of confidential identity, Religious socialization, Jihadi identity and Social dimension: Promotion of social capital, Promotion of social health, Collective bi-generation and creation of intergenerational ties, Suspension of the system Social stratification Conclusion: The general results of the research indicate that the mourning ceremonies of Imam Hussein (AS) are considered as an identity-building factor and play an essential role in the peace, vitality and spiritual, physical and spiritual well-being of the youth.

تبلیغات