آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

نگرش عرفانی به دین از مباحث مورد توجّه عارفان و ادیبان و از دغدغه های جوامع بشری بوده است. به همین سبب دیدگاه ها و نظریّه های مختلفی در باب آن ارائه شده است. برای مثال، عارفان و صوفیان اسلامی همواره کشف و شهود را مبنعی بالاتر از عقل دانسته اند و پیرامون دین، عقل، عرفان و رابطه آن ها سخن گفته اند و در مقابل آن ها در غرب و عالم مسیحیت از قرن هیجدهم اندیشه ای با نام تجارب عرفانی در مقابل عقل گرایی افراطی آغاز شده و محور اندیشه آنان رابطه دین، عقل و باطن با یکدیگر است. بنابراین آن چه ما با آن روبه رو هستیم دو گرایش ظاهراً مشابه در دو سنت فرهنگی، فکری، دینی مختلف است که به دین و عرفان و خصوصاً کاربرد عقل در دین، می پردازد. هر دو در یک دسته بندی کلی و با تفاوت هایی، جزو موافقین دین، عرفان و گرایشات باطنی؛ و مخالفین عقل گرایی افراطی و به کاربردن بی حدوحصر عقل و استدلال در دین هستند و سعی می کنند معرفت حقیقی را در عرفان و از روشی باطنی نه در کلام و فلسفه، بلکه از روشی استدلالی بیابند. به همین سبب هدف این پژوهش، یافتن تفاوت ها و شباهت های اندیشه مولانا و رودلف اتو و مزلو درباره «تجربه عرفانی» درمقایسه با همدیگر است. هنر و زیبایی شناسی نیز در اندیشه مولانا دارای جایگاه برجسته ای است. باتوجه به مطالعات، این پژوهش در این مجال کوتاه با روش توصیفی – تحلیلی به این نتایج دست یافته است که بین اندیشه مولانا با مزلو و اتو اشتراکات کاملی وجود دارد. مشخصه های اصلی تجربه های عرفانی وح دت بخ ش ی، معرفت بخشی، بیان ناپذیری، سرّ بودن، بی مکانی و بی زمانی، مجذوب کننده بودن، هیبت ناکی و انفعالی بودن است که در شعر مولانا و فلسفه مزلو و اتو مشترک می باشد.   اهداف پژوهش: بررسی هنر و زیبایی در اندیشه عرفانی مولانا. بررسی تفاوت ها و شباهت های اندیشه مولانا و رودلف اتو و مزلو درباره «تجربه عرفانی». سؤالات پژوهش: هنر و زیبایی چه جایگاهی در اندیشه مولانا دارد؟ آیا در اندیشه مولانا با مزلو و رودلف اتو اشتراکاتی وجود دارد؟

Art and beauty in Rumi's mystical thought in accordance with Rudolf Otto and Maslow

Ignoring a religion with a religion. In terms of the reason for Didgah Ha and the theory of this is different from the door that his opinions are very strong. Benabrine Ansheh, what is the ba ann ruh hustem de grayish, apparently similar to the dir de cent Farhangi, ideological, different religious use, and especially the karbird aql dar din, miprdazd and har do dr yak dasten, bai taye, all agree Deen, Irfan and Gharayshat Batni; And they are in opposition to the intellect of Garyi, which is superfluous, and there is a carbarden in it, with a limit and a limitation of reason and inference, dar din Hestend, and the quest for real knowledge, ra dar erfan, and esoteric roshi, not ur words and philosophies, but also deductive reasoning. In the name of the main reason for the goal, where is the pessimism of its inequality and its semblance of animosity, Maulana and Rudolf Atto, and the “Experience of Irfan. With reference to readings, where is the article, where is the article on the field of Kotah Ba Rosh descriptive-analytical in it, where are the results of this article between Mawlana Ba Mazlo and the participations of the entire existence of a dard and a diagnosis, and this is an original experience. , Bayan Napdhiri, Ser Boden, Bey Makani and Bey Zamani, Majzoub Kanada Boden, Hebat Naki and Boden Emotional Astkeh, Mawlana's Poetry and Philosophy Mazlo and Atto Mushakri, May Bashed.

تبلیغات