کلیدواژه‌ها: آموزش تربیت جنسی دانش جنسی هویت جنسی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۳ - ۱۰۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۸۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین کارآمدی برنامه آموزش تربیت جنسی بر دانش جنسی و هویت جنسی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر اندیمشک بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 60 دانش آموز دختر انتخاب (دو کلاس) و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30نفر) جایگزین شدند. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه هویت نقش جنسیتی در فرهنگ های مختلف شرتزر و همکاران(2008)، مقیاس دانش و نگرش جنسی فرج نیا و همکاران (1393) بود. آزمودنی های گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای، برنامه آموزشی تربیت جنسی را دریافت کردند و گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرارنگرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره و یک راهه انجام گرفت. نتایج حاکی از افزایش معنی دار میانگین آگاهی جنسی و هویت جنسی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون بود (p≤0.001). براین اساس برنامه آموزش تربیت جنسی بر دانش جنسی و هویت جنسی دانش آموزان دختر کارآمد بوده است.

The Effectiveness of the of Sexual Training Educational Program on Sexual Knowledge and Gender Identity in Female Students

The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of the sexual training education program on the sexual knowledge and gender identity of female students of secondary school in Andimeshk city. The statistical population subsumed all the female students of the secondary schools. The sampling procedure was multi stage cluster method. A sample of 60 female students (two classes) was randomly assigned to two experimental (30) and control (30) groups. Data were collected via implementing the Role Identity Questionnaire In Different Cultures of Schertz et al (2008), the Sexual Knowledge and Attitude Scale of Farajnia et al (2014) and the Educational Package of Sexual Training Based on Iranian Culture of Hosseini Rostamie (2019). The research method was experimental with pretest-posttest and a 1-month follow-up design. Then the subjects of the experimental group received 8 sessions of 90 minutes of the educational program of sexual training and the control group did not receive any intervention. The data were analyzed by applying multivariate analysis of covariance(MANCOVA). The results indicated significant increase in the mean of sexual knowledge and gender identity in the experimental group compared to the control group in the post-test phase (p≤0.001). Based on the evidence of this study, the educational program used in this study could be used to enhance the sexual knowledge and gender identity of teenage girl students.

تبلیغات