آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی قصه خوانی دیالکتیکی بر بهبود خلاقیت دانش آموزان ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر ارومیه در سال 1398 بود. نمونه آماری شامل 60 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقه ای در ساعت مربوط به درس انشاء برنامه قصه خوانی دیالکتیک را دریافت کردند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه خلاقیت عابدی جمع شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. با توجه به داده ها قصه خوانی دیالکتیک منجر به تفاوت معنی دار بین گروه ها در خلاقیت (001/0=, p34/22=F) و ابعاد آن شامل سیالی (001/0=, p68/88=F) و انعطاف پذیری (01/0=, p19/7=F) شده است، با این حال بر مولفه های ابتکار و بسط خلاقیت اثربخش نبود (05/0p>). با توجه به یافته ها برنامه قصه خوانی دیالکتیک می تواند در مدارس برای پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.

The Effectiveness of Dialectical Storytelling Intervention on Improving the Creativity of Elementary Students

The aim of this study was to determine the effectiveness of dialectical storytelling intervention on improving the creativity of elementary students. This research was a semi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical society included all female elementary school students in Urmia in 1398 ( 2019). The statistical sample consisted of 60 people selected by available sampling method and randomly assigned to experimental (30 people) and control (30 people) groups. The subjects in the experimental group received a 8 sessions dialectical storytelling program of 45 minutes per hour related to the composition lesson. Research data were collected using Abedi Creativity Questionnaire. Data analysis was performed using multivariate covariance analysis in SPSS program version 26. According to the data, dialectical storytelling intervention leads to a significant difference between the groups in terms of creativity ( F=22.34 , p=0.001 ) and its dimensions including fluidity (F=88.68, p =0.001), and flexibility ( F= 7.19, p = 0.01 ). However, it was not effective on the components of initiative and creativity expansion (p=0.05). According to the findings, the dialectical storytelling program can be used in schools to develop the creativity of elementary students.

تبلیغات