آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

Over the last three decades, Second Language Teacher Cognition (SLTC) and the factors affecting teachers’ cognitive patterns have turned into one of the concerns within the realm of Second Language Teacher Education (SLTE). The inconsistency of the findings concerning the role of teacher education courses in bridging the gap between theory and practice has highlighted the need for exploring new techniques to encourage teacher reflection and cognitive development. In line with this perceived need, in the present qualitative study, seven researcher-designed Problem-Based Teaching Scenarios (PBTS) were assigned to seven TEFL students to explore the cognitive patterns recurring in their responses. Besides, their transformation while generating practical pedagogical solutions to the posed problems were traced over the course of study. The analysis of the data collected through the PBTSs and a structured electronic interview revealed a number of cognitive patterns including thinking within the boundaries of the prior language learning experience, educational culture, teaching experience, and pedagogical content knowledge. Furthermore, three main cognitive changes namely, moving from not fully grasping the problem to providing well-ordered solutions, from imitating to partially reflecting, and from prescribing to describing were observed. It is hoped that the findings have pedagogical and practical implications for SLTE instructors, curriculum designers, materials developers, and researchers.

کاوشی در تغییرات الگوهای ادراکی دانشجویان آموزش زبان انگلیسی : پژوهشی سناریو محور

طی سه دهه اخیر، بحث ادراک معلمان زبان دوم و عوامل موثر بر الگو های شناختی آنان یکی از دغدغه های دوره های تربیت معلم زبان انگلیسی شده است. از طرفی ناهماهنگی بین یافته های پژوهشها در زمینه نقش دوره های تربیت معلم در پر کردن خلا بین دانش تئوری و مهارت عملی معلمان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را تشدید کرده است. این امر نیازمند پژوهشهای بیشتر جهت دستیابی به راه هکارهایی برای برانگیختن تفکر معلمان و رشد شناختی آنان است. در راستای این نیاز، در این مطالعه کیفی از هفت دانشجو رشته آموزش زبان انگلیسی خواسته شد به هفت سناریو تدریس مسئله محور پاسخ دهند. سپس الگوهای فکری مکرر آنان استخراج گردید و روند تغییر شناختی آنان طی مدت زمان پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های گرداوری شده -از طریق سناریوها و مصاحبه ساختار یافته الکترونیکی- چند الگوی شناختی را نمایان کرد که عبارتند از: الگوی تفکر درچهار چوب های تجربیات زبان آموزی، فرهنگ آموزشی، تجربه تدریس، و دانش تخصصی تئوریک. بعلاوه تغییرات شناختی شناسایی شده عبارتند از: سیر تفکر از عدم درک مسئله به ارائه راه حلهای منسجم، از تقلید به تفکر ، از ارائه تجویز گونه راه حل به نگاهی درونی به توصیف مشکل و ارائه ی راه حل ملموس. امید است که یافته های این پژوهش کاربردهای عملی و آموزشی برای مدرسان دوره های تربیت معلم زبان ، تهیه کنندگان مطالب آموزشی برای معلمان، ومحققان حیطه تربیت معلم داشته باشند.

تبلیغات