آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

There are two different trends for the study of metadiscourse, including interactive and reflexive. The reflexive model suggested by (Mauranen, 1993) and (Ädel, 2010) cares about reflexivity in language. As reflexivity plays a pivotal role in spoken genres, this study aimed to study the frequency and functions of reflexive metadiscourse markers in academic interviews. Hence, this study focused on a corpus of three academic interviews carried out in English native academic context that was taken from “The Michigan Corpus of Academe Spoken English” (MICASE). The corpus was analyzed using the model by Ädel that includes four functional categories of metalinguistic comments, discourse organization, speech act labels, and references to the audiences . The results showed that about one-quarter of the personal pronouns were metadiscourse. Besides, among the personal pronouns that perform metadiscourse function, singular first-person pronoun was the most frequent while plural first-person pronoun was very rare. It was also found that among the four functions, the interviewees and interviewers paid more attention to metalinguistic comments and references to the audience . The results of this study could add to the knowledge of those participating in interviews in general and in the academic context in particular.

بررسی عناصر فراگفتمانی بازتابی در مصاحبه های دانشجویی

دودیدگاه متفاوت در مورد مطالعه عناصر فراگفتمانی وجود دارد. این دیدگاه ها عبارتند از: دیدگاه برهم کنشی ودیدگاه بازتابی. مدل بازتابی عناصر فراگفتمانی توسط ماٍورانن (1993) و ادل (2010) ارایه شد. از انجایی که بیشترین کاربرد عناصر فراگفتمانی بازتابی در متنهای گفتاری است، لذا این مطالعه در نظر دارد عناصر فراگفتمانی بازتابی را در مصاحبه های اکادمیک بررسی کند. به همین منظور، سه مصاحبه انگلیسی از پیکره گفتاری اکادمیک میشیگان انتخاب شدند. این مصاحبه ها بر اساس مدل ارایه شده توسط ادل (2010) که شامل چهار نقش فراگفتمانی بود تحلیل شدند. نقشهای فراگفتمانی مدل ادل (2010) شامل نکات فرا زبانشناسی، ساختار سخن، برچسب های گفتاری، و ارجاع به شنوندگان می شوند. نتایج تحقیق نشان دادند که یک چهارم ضمایر شخصی به کار رفته در مصاحبه ها، نقش فرا گفتمانی بازتابی داشتند. علاوه بر این، از بین ضمایر شخصی، اول شخص مفرد بیشترین کاربرد و اول شخص جمع کمترین نقش فراگفتمانی بارتابی را در مصاحبه های تحلیل شده ایفا کردند. نتایج نشان دادند که هر چهار نقش فراگفتمانی در مصاحبه های تحلیل شده به کار رفته بودند. نتایج این تحقیق می تواند به دانش شرکت کنندگان در مصاحبه های اکادمیکی در زمینه کاربرد عناصر فراگفتمانی بازتابی بیفزاید.  

تبلیغات