کلید واژه ها: محبوبیت پرمخاطب تلویزیون برنامه نود مطالعات فرهنگی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۵۵-۱۷۱
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۲

چکیده

در حالی که برنامه های شبکه های ماهواره ای بدل به رقیبی جدی برای برنامه های صدا و سیما شده اند، طبق نظرسنجی ها برنامه نود به عنوان یکی از محبوبترین برنامه های صداوسیما در سالهای متمادی شناخته شده است. یافتن دلایل محبوبیت یک برنامه در چنین شرایطی می تواند کلید راهگشای خوبی برای رسانه های داخلی در جهت جذب مخاطب باشد. به همین دلیل هدف این پژوهش یافتن ویژگی هایی از متن برنامه است که توانسته در بستر فرهنگی و اجتماعی ایران با استفاده از شگردهای رسانه ای در جذب بیننده ایرانی مؤثر واقع شود. این که محتوای این برنامه چطور توانسته تا این حد در جذب مخاطب موفق عمل کند و بعداز سال ها همچنان محبوب بماند پرسشی است که این پژوهش به دنبال پاسخ آن است. بدین منظور از روش تحلیل محتوای کیفی برای بررسی و یافتن مختصات متن برنامه که در جذب مخاطب اثرگذار است پرداخته ایم. در این روش پس از کدگذاری متن برنامه به کمک چهارچوب مفهومی پژوهش؛ مضامین ذیل به دست آمد: الف. زبان غیر ایدئولوژیک، ب. انتقادی بودن، ج. تقدس زدایی و اسطوره زدایی، د. دموکراتیک بودن و ج. چندبُعدی بودن. با توجه به مضامین یافت شده، برنامه نود به وضوح هویت متمایز خود را از سیاست مسلط بر صداوسیما خلق کرده است. دموکراتیک بودن برنامه اعتماد مخاطب را برمی انگیزاند. نود گرچه به فوتبال می پردازد اما با توجه کردن به سایر مسائل اجتماعی در واقع متنی "چند معنایی" ایجاد می کند که با ایجاد خوانش های متعدد و متنوع توانسته طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کند.

Audience attraction factors in Navad program

The aim of this research is why popular? Navad TV program in IRAN. How this program could attract vast of audience and after passing 16 years stays popular(until this study was ongoing on September 2015).. Study on the specifications of popular programs helps us to figure out How popular are these programs.So we refer to the specification of the program. For this reason are used qualitative content analysis for finding out the clear & hidden meaning of program has done. The result showed that Navad program by the attention to the situation of Iran and regulation of Media which activity of private TV is forbidden although by refer to the point that entertainment choices are restricted, Navad by its unique specification such as: criticism, Opposition to those in power, non-ideological language, precision, honesty, venture, intimacy, objectivity(neutrality)., justice, polyphony, prepare surveillance and awareness for audience, attend to the social problems and people concerns subjects, participate viewers in program, emphasis on rules and ethic civil, successful in entertain & develop democratic principle. By this way could separate its identity from governmental TV , asking question from government , criticism, precision and polyphony turn this program to a democratic program.. When a question come in audience mind, Navad followed that question & take time for finding the answer as well as making it clear for them. By this way Navad could get its audience satisfaction.

تبلیغات