آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

زیبایی منظر شهری دارای ابعاد مختلف و معیارهای متعددی می باشد که عقاید و دیدگاه های متفاوتی نیز درباره آنها وجود دارد. این پژوهش در پی شناسایی این نگرش ها در زیبایی شناسی منظر شهری به ویژه در مقیاس خرد یعنی فضای شهری می باشد. در این راستا نخست با مطالعات اسنادی و میدانی 61 معیار ارزیابی زیبایی منظر شهری تدوین گردید و سپس در قالب روش Q مشارکت کنندگان به مرتب سازی این معیارها در جدول رتبه بندی کیو پرداختند. پس از گردآوری اطلاعات و به کمک نرم افزار SPSS با روش تحلیل عاملی کیو، همبستگی بین افراد بررسی گردید. سپس با استفاده از روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس 10 عامل استخراج شدند. تفسیر این عامل ها منجر به شناسایی نگرش های 1- محافظه کارانه و سنتی، 2- جزءنگر و طبیعت گرا، 3- فرد محور و نوگرا، 4- شهرت گرا و کل نگر، 5- عمل گرا و محیط محور، 6- معمارانه و تخصصی، 7- طبیعت محور و معناگرا، 8- اجتماعی و تجربه گرا، 9- کاربردی و جامعه گرا و 10- مدنی و فرهنگ محور گردید. به علاوه وجود نگاهی چندبعدی و توجه همزمان به ابعاد مختلف زیبایی منظر شهری در بیشتر دیدگاه ها نشان داد که برخلاف تصور رایج، غالب شهروندان لزوماً تمرکز خاصی بر ابعاد عمدتاً ذهنی، ادراکی و معنایی ندارند. از سوی دیگر تمایز جنسیتی مشاهده شده در میان نگرش ها را می توان با نوع و سطح حضور، تجربه و مشارکت مردان و زنان در شهر مرتبط دانست که باعث بروز دغدغه های متفاوت و در نتیجه دیدگاه های متباین در میان آنها شده است.

Attitudes in Urban Landscape Aesthetics

The beauty of the urban landscape includes different aspects and various criteria on which there are different attitudes and opinions. This research sought to identify these attitudes in the aesthetics of the urban landscape, especially at the micro-scale, i.e. urban space. At first, 61 assessment criteria were adjusted, then participants arranged them in a Q diagram based on the Q method. After gathering data, the correlation between subjects was evaluated by SPSS software with the Q-factor analysis method and 10 factors were extracted using principal components analysis and varimax rotation. Interpretation of these factors leads to 10 opinions: 1.Conservative and Traditional, 2.Naturalist and Meticulous, 3.Person-centered and Forward-looking, 4.Holistic and Reputation-oriented, 5.Pragmatic and Environment-centered, 6.Specialized and Architectural, 7.Nature-centered and Semantic, 8.Experience-oriented and Social, 9.Community-oriented and Practical, 10.Civil and Culture-centered. Moreover, multidimensional opinions and simultaneous consideration to different aspects of urban landscape aesthetics in most opinions unlike current imagination showed that most of the citizens not necessarily focus on subjective and perceptive aspects. On the other hand, gender differentiation was observed among opinions which can be related to type and amount of presence and experience of them in the city that leads to contradictory attitudes among them.  

تبلیغات