آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

در عصر حاضر به دلیل ماشینی شدن امور شاهد کاهش تعاملات اجتماعی شهروندان هستیم. عدم توجه به نیازهای روانشناسانه، کاهش روابط اجتماعی، کمرنگ شدن قرارگاه های رفتاری، کاهش گره های جمعیتی پویا و سرزنده، کاهش حس تعلق و دلبستگی مکانی-جمعی و تغییر مفهوم پیاده راه ها نسبت به گذشته از آثار کاهش تعاملات اجتماعی است. در این بین هنوز گذرهایی دیده می شوند که به دلیل وجود کاربری های متنوع و به هم پیوسته به جذب جمعیت پرداخته و با خلق مسیرهای پرتردد انسانی محملی برای تعاملات اجتماعی به وجود می آورند. خیابان ستارخان از فلکه اول تا فلکه دوم صادقیه با توجه به تراکم فضاهای متنوع به خصوص فضاهای تجاری و میزان بالای عبور و مرور روزانه شهروندان از هر طیف و فرهنگی به صورت پیاده و برخورداری از پتانسیل بالا به دلیل حضور جمعیت جهت برقراری تعاملات اجتماعی، به عنوان مورد پژوهشی انتخاب شده است. روش تحقیق از نوع کمی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی است و از تکمیل 200 پرسشنامه بهره گرفته شده است. در ابتدا در بخش مبانی نظری به تعربف مفاهیم مربوطه پرداخته و سپس با تکمیل پرسشنامه توسط شهروندان نتایج توسط نرم افزار SPSS تحلیل می شوند. یافته ها نشان می دهند که در این مسیر اجتماع پذیر، تعاملات و رفتارهای اجتماعی به نسبت متوسط در میان شهروندان مشاهده می شود؛ ولی وجود کاربری های متنوع همچون فضاهای تجاری به جذب جمعیت و افزایش ناخودآگاه سرزندگی و تعاملات اجتماعی پرداخته است.

Investigating the Components of Social Interaction in Urban Communities (Sattarkhan Street from Sadeghieh 1st Square to Sadeghieh 2nd Square)

In the current age, due to the machinization of affairs in the structure of societies, moving citizens away from each other and reducing the social interactions between them are confronted. The lack of attention to psychological needs, the reduction of social relations of citizens, the lack of recognition of behavioral centers, the reduction of sense of belonging and collective affiliation are from undesirable effects of machinization and reduction of social interactions in the todays city and neighborhoods. This is indicated that by understanding social relationships and analyzing them, it is possible to create high-quality collective spaces that can help to be vital  neighbourhoods and to increase their sense of belonging. Meanwhile, there are passages that are interconnected due to diverse applications, especially spaces, along with attracting the population and creating space for social interactions. Sattarkhan Street has been selected from the first square to the second square of Sadeghieh with regard to the density of the various spaces on this path as a case study. The basis of this research was qualitative and has used descriptive-analytical method and about 200 questionnaire was completed randomly to achieve the results. The results were analyzed by SPSS software. The findings show that at present, the existence of commercial spaces with different zones in this trade path, in spite of all quantitative and qualitative deficiencies, continues to attract the population and increase the unconsciousness of social interactions as well as the emergence of dispersed social-collective nodes in the chosen path.

تبلیغات