چکیده

این گفتار پژوهشی است در باب گرافیک محیطی و مبلمان شهری و در آن سعی شده با توجه به مطالعات و تجربیات پیشینیان در چند حوزه خاص از گرافیک محیطی تحلیل صورت گیرد. نویسنده در ابتدا به تعریف و پیدایش گرافیک محیطی پرداخته و همراه با آن خواننده را متوجه اهمیت و کاربرد آن در دنیای امروز می کند. در ادامه با بررسی ریشه های تاریخی و شکل گرفتنِ تمدن ها و فرهنگ های مختلف به پیدایش جایگاه گرافیک محیطی در سطح جامعه می پردازد. با روشن شدن این موضوع جهت واکاویِ روشن تر به سلسله مراتب نیازهای انسانی پرداخته شده تا ارتباط محیط با انسان بیش ازپیش آشکار گردد. همچنین رابطه فرهنگ بومی با آیین هر مرز و بوم به بحث گذاشته شده و چگونه شکل گیری بافت فرهنگی- آیینی را ترسیم می کند. در انتها و بر اساس داده های استخراج شده، نویسنده پیرو دو هدف اصلی این تحلیل (ارتباط گرافیک محیطی با فرهنگ ملی- آیینی و پیوستگی آن با جامعه ای شاداب و امیدوار) بر لزوم پیاده سازی گرافیک محیطی منطبق با فرهنگ و آیین تاکید می کند. وی با مطرح نمودن چند نمونه که تا حدی در این حوزه مورد قبول محسوب می شوند به سوی تاثیراتِ فرهنگی و فرهنگ سازی رفته و به اثرگذاریِ مثبت آن عوامل بر جامعه ای شاداب و امیدوار می پردازد.

An analysis about environmental graphics and the necessity of its correct implementation in accordance with the national culture and its positive effects in relation to a lively and hopeful society

This speech is a research about environmental graphics and urban furniture, and in it, it is tried to be analyzed according to the studies and experiences of the predecessors in some specific areas of environmental graphics. At the beginning, the author defines and defines environmental graphics and along with that, the reader realizes its importance and application in today's world. Further, by examining the historical roots and the formation of different civilizations and cultures, it deals with the emergence of the position of environmental graphics at the level of society. With the clarification of this issue, the hierarchy of human needs has been discussed for a clearer analysis, so that the relationship between the environment and humans is revealed even more. Also, the relationship between the native culture and the religion of each border is discussed and how it draws the formation of the cultural-ritual fabric. In the end and based on the extracted data, the author emphasizes the necessity of implementing environmental graphics in accordance with the culture and ritual, following the two main goals of this analysis (the connection of environmental graphics with the national-ritual culture and its connection with a lively and hopeful society). By bringing up some examples that are considered acceptable in this field, he went towards the cultural effects and culture-making, and deals with the positive effects of those factors on a lively and hopeful society.
Environmental graphics, urban furniture, freshness, Iranian Islamic architecture, Iranian culture

تبلیغات