بررسی تاثیر زیبایی شناسی هندسی بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری مبتنی بر بازشناسی نقش تیپ های شخصیتی (نمونه موردی: مجتمع های تجاری چابهار) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ارتباط روانشناختی افراد با محیط اطرافشان، در بسیاری از سبک های معماری مقوله ای مهم است. مجتمع های تجاری به عنوان یکی از پربازدیدترین مکان های عمومی دارای طراحی های خاصی هستند. بازشناسی تیپ های شخصیتی و ارتباط آن با زیبایی شناسی هندسی در مجتمع های تجاری می تواند نقش مهمی در رفتار خریداران داشته باشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی با تکیه بر داده های آماری و کتابخانه ای به روش کمی و کیفی به بررسی موضوع می پردازد. جامعه موردمطالعه در پژوهش حاضر تمامی بازدیدکنندگان از پنج مجتمع تجاری چابهار با نام های صالحیار، پردیس، فردوس، صدف و ابریشم است. پرسشنامه ها شامل چهار قسمت است که در آن به سنجش تیپ های شخصیتی، ادارک از ویژگی های ساختمان، پاسخ به زیبایی شناسی و رفتار خرید پرداخته شد. درنهایت به حجم نمونه ای 50 نفری رسیده شد که تقریباً از هر مجتمع ، ده نفر مصاحبه شونده سنجیده شدند. داده های حاصل بخش جمعیت شناختی توسط نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفته و دیگر تجزیه و تحلیل های سؤالات مصاحبه به وسیله نرم افزار Smart PLS ارائه شده است. در نهایت نشان داده شد زنان قضاوتی در مقایسه با زنان ادراکی زمان بسیار پایین تری به خرید اما دفعات بیشتری به خرید کردن اختصاص می دادند. افراد شمی_حسی با لذت کلی از تأثیر زیبایی شناسی و رفتار خرید مورد تأیید قرار گرفت که بُعد فکری احساسی بر جنبه های زیبایی معماری و تحریک به رفتار خرید موفق تر عمل می کند. آنهایی که شخصیت برون گرایی دارند، بیشتر به صورت هیجانی و بی دلیل اقدام به خرید می کنند. اهداف پژوهش بررسی رابطه معنادار بین زیباشناسی هندسی بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار. بررسی رابطه معنادار بین ادراک از ویژگی های ساختمان بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار. سؤالات پژوهش آیا زیباشناسی هندسی بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار از ارتباط معناداری برخوردار است؟ آیا ادراک ویژگی های ساختمان تأثیری بر رفتار خرید بازدیدکنندگان مجتمع های تجاری چابهار تأثیر دارد؟Investigating the effect of geometric aesthetics on the shopping behavior of visitors to commercial complexes based on recognizing the role of personality types (Case study: Chabahar commercial complexes)
The present study includes two objectives: to investigate the effect of architectural geometric aesthetics on visitors' shopping behavior by considering the role of personality types in Chabahar commercial complexes and to validate the model extracted from the qualitative part. Following the objectives, two questions, including the effect of geometric aesthetics of architecture on the shopping behavior of visitors, taking into account the role of personality types of Chabahar commercial complexes, and to what extent the extraction model is valid? The population in the present study is all visitors to 5 commercial complexes in Chabahar with the names of Salehiar, Pardis, Ferdows, Sadaf and Abrisham. The questionnaires consisted of 4 parts that assessed personality types, perceptions of building characteristics, response to aesthetics and purchasing behavior, and finally reached a sample size of 50 people, approximately 10 interviewees from each complex. The data obtained from the demographic section were statistically analyzed by SPSS software and other analyzes of the interview questions were provided by Smart PLS software. Finally, it was shown that judgmental women spent much less time shopping but more often than perceptive women. Chemistry-sensory people were confirmed with general pleasure of the impact of aesthetics and shopping behavior that the emotional intellectual dimension on the aesthetic aspects of architecture and stimulation of shopping behavior is more successful. Those with an extroverted personality are more likely to shop emotionally and unreasonably.