معیار انتخاب همسر
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
«هر وقت پسرى به خواستگارى دخترتان آمد، اگر از دین و اخلاق او راضى بودید، دخترتان را به او تزویج کنید و اگر نکنید، فتنه و فساد بزرگى را باعثشدهاید» . امام باقر علیه السلام
ازدواج که یک امر طبیعى و خواسته تمام انسانها و مطلوب همگان است، به فراخور جوامع مختلف، معیارهاى گوناگونى دارد که نشات گرفته از فرهنگها و آداب و رسومى است که در آن جوامع وجود دارد . مثلا معیار ازدواج در جوامع غربى غیر از معیارهاى شرقیها و همچنین معیارها در میان پیروان ادیان مختلف، تفاوت زیادى باهم دارد حتى در جوامع مذهبى هم معیارها متفاوت است و بالاخص در میان مسلمانان هم به خاطر دورى از فرهنگ غنى اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم السلام معیارهاى اسلامى و الهى جاى خود را به معیارهاى غربى و مادى داده است . چنانکه ما شاهد هستیم در جامعه اسلامى ما با وجود داشتن فرهنگ پربار قرآن و اهل بیت علیهم السلام کسانى هستند که معیار خود را در انتخاب همسر، معیارهاى ماهوارهاى و اینترنتى قرار داده و از هویت اسلامى و ایرانى خود بیگانه شده و از این طریق صدمهاى به کشور و فرهنگ خود مىزنند که هیچ دشمن خارجى نمىتواند بزند; چرا که زیربناى جامعههاى بزرگ; همان جامعه کوچک خانواده است که به وسیله تشکیل آن فرزندانى تحویل جامعه داده مىشود که آینده سرنوشت کشور و هویت اسلامى به دست آنان سپرده مىشود .
معیارهاى ازدواج در جامعه مادى
در جامعههاى مادى و اشخاصى که مادى فکر مىکنند، به خیال خود ازدواج را تنها رسیدن فیزیکى پسر و دختر به همدیگر مىدانند و ازدواجهائى را پایهریزى مىکنند که غیر از مادیات به چیز دیگرى فکر نمىکنند و در واقع مقصودشان یک نوع تجارت است مانند مهریههاى سنگین و ملک و مستغلات و ماشین و شیربها و در نظر گرفتن ثروت خود و اطرافیان طرفین و یا پست و مقام یکدیگر و یا ازدواجهائى که از روى هوا و هوس بنا نهاده مىشود مانند دیدن یک ژشتخاص از یک دختر و پسر در دانشگاه یا کنار خیابان و ... . و یا ازدواجهائى که در اثر خواندن مشخصات دختر و پسر در یک مجله یا ژورنال و یا روزنامه که متاسفانه بیشترین طلاقها نتیجه همان ازدواجهائى است که زیربناى آن را تفکر مادیگرایانه تشکیل مىدهد . و فکر مىکنند که کامجوئى و خوشبختى بشر فقط در رنگ پوست و درهم و دینار و کاخهاى مجلل فراهم مىشود .
یکى از کسانى که همه چیز را در مادیات مىدید، «معاویة بن ابى سفیان» بود که «میسون» (مادر یزید) را که دختر زیبا و ماهروى مسیحى بود و در هواى لطیف و آزاد کوهستانها و صحراهاى سبز و خرم شام بزرگ شده بود، گمان مىکرد که در کاخ سلطنتى خود، او را خوشبختخواهد کرد (1) . اما وقتى معاویه او را محزون و بىقرار دید، متوجه رؤیاهاى پوچ خود شد و به او گفت: تو از این که در سلطنتبزرگى هستى، خوشحال نیستى؟ «میسون» در جواب معاویه اشعارى سرود و فهماند که کاخنشینى و تشریفات و ... . او را خوشبخت نکرده است . اینک ترجمه اشعار:
«خانهاى که در تنگناى آن، روحها خفقان پیدا مىکند، پیش من از کاخى بلند ...
پوشیدن لباس درشت، پیش من از پوشیدن لباسهاى شفاف ...
خوردن خشکهنانى در خانهاى شکسته، از گرده نان تازه در کاخ ... .
صداى بادهایى که از هر بیابانى مىوزد، از آهنگ دف و چنگ ...
سگى که در کنار من عوعو مىکند، از گربه الفت گرفته ... .
شترى که کینهتوز و دشوار است، از استر رام ... .
مردى کریم و لاغراندام از عموزادگان، از مرد مقتدر محبوبتر است» (2) .
معیار قرآن در انتخاب همسر
اسلام که کاملترین مکتبها است و به وسیله آخرین سفیر الهى توسط جبرئیل امین به صورت کتاب زندگى یعنى قرآن مجید به بشر عرضه شده، در انتخاب همسر ایدهآل، معیارى را فراروى بشر قرار داده است که اگر مرد و زن مسلمان به مکتب انسانساز خود عمل کند و دستورات قرآن و اهل بیت را گردن نهد، مىتواند همسر ایدهآل خود را انتخاب و به آرامش کامل و سعادت دنیا و آخرت نائل شود .
مىدانیم که دو قطب منفى مغناطیس یکدیگر را جذب نمىکنند و براى جذب و انجذاب از جهتى سنخیتیا تجانس و از جهتى تضاد و یا عدم تجانس لازم است، در مساله گزینش همسر نیز همین قاعده حکمفرماست .
اما از سوى دیگر چند نوع تجانس و سنخیت نیز لازم است چنانکه خداوند متعال در باره سنخیت در انسان بودن زن و مرد در قرآن مجید مىفرماید:
«یا ایها الذین اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء ... .» (3) .
«اى مردم «از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان کسى که همه شما را از یک انسان آفرید; و همسر او را (نیز) از جنس خود او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت ...» .
و همچنین به نظر قرآن باید دختر و پسر از نظر ایمان هم سنخیت داشته باشند، زیرا چگونه ممکن استیک انسان با ایمان با یک انسان بىدین زندگى مشترکى را شروع و به سرانجام برساند . چنانکه مىفرماید:
«و لا تنکحوا المشرکات حتى یؤمن و لامة مؤمنة خیر من مشرکة و لو اعجبتکم و لا تنکحوا المشرکین حتى یؤمنوا و لعبد مؤمن خیر من مشرک و لو اعجبکم اولئک یدعون الى النار و الله یدعوا الى الجنة و یبین آیاته للناس لعلهم یتذکرون» (4) .
«با زنان مشرک و بتپرست، تا ایمان نیاوردهاند، ازدواج نکنید! (اگرچه جز به ازدواج با کنیزان، دسترسى نداشته باشید; زیرا) کنیز با ایمان، از زن آزاد بتپرست، بهتر است، هرچند (زیبایى، یا ثروت، یا موقعیت او) شما را به شگفتى آورد . و زنان خود را به ازدواج با مردان بتپرست، تا ایمان نیاوردهاند، درنیاورید! (اگرچه ناچار شوید آنها را به همسرى غلامان با ایمان درآورید; زیرا) یک غلام با ایمان، از یک مرد آزاد بتپرست، بهتر است; هرچند (مال و موقعیت و زیبایى او) شما را به شگفتى آورد . آنها دعوت به سوى آتش مىکنند; و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود مىنماید نشانههاى خویش را براى مردم روشن مىسازد، شاید متذکر شوند!» .
همچنین در مورد سنخیت زن و مرد در احصان (عفت) که زن و مرد هر دو باید عفت کامل داشته باشند و پاکدامنى را در مورد یکدیگر مراعات کنند، مىفرماید:
«مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمىکند; و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمىآورد; این کار بر مؤمنان حرام است» (5) .
همچنین در آیه پنجسوره مائده مىفرماید:
«... زنان پاکدامن از مسلمانان، و زنان پاکدامن از اهل کتاب، حلالند; هنگامى که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید ... .» .
از این آیه معلوم مىشود که حتى در مورد ازدواج با اهل کتاب نیز سنخیت از نظر پاکدامنى لازم است (6) .
معیار انتخاب همسر در احادیث
در کلمات گهربار پیامبر گرامى اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام در مورد معیار انتخاب همسر به همشان بودن دختر و پسر با تعبیر «کفو» تکیه شده است، زیرا مقصود از ازدواج تنها آمیزش فیزیکى نیست، بلکه اتحاد جانها و روانها نیز لازم است . چگونه ممکن است دو انسانى که هیچ تشابه روانى ندارند، بتوانند عمرى را با تفاهم زیر یک سقف زندگى کنند . پس همطراز و همشان بودن زن و مرد یکى از شرائط خوشبختى در ازدواج است .
در حدیثى دیگر از امام صادق علیه السلام آمده: «المؤمنون بعضهم اکفاء بعض» (7) . «اشخاص با ایمان نظیر یکدیگرند» .
در مورد ازدواج حضرت زهرا علیها السلام که بزرگان و ثروتمندان قریش به خواستگارى آنحضرت مىآمدند، پیامبر فرمود: «انما انا بشر مثلکم اتزوج فیکم و ازوجکم الا فاطمة فان تزویجها نزل من السماء» (8) . «پیامبر فرمود: من بشرى مثل شما هستم از شما زن مىگیرم و به شما زن مىدهم مگر فاطمه زهرا که دستور تزویج او از طرف خدا باید نازل شود» .
و همچنین امام صادق علیه السلام در باره ازدواج آن حضرت فرمود: «لولا ان الله خلق فاطمة لعلى ما کان لها على وجه الارض کفو» (9) . «اگر خداوند حضرت فاطمه را براى على علیه السلام خلق نکرده بود، کفوى براى او پیدا نمىشد» .
معنى کفو (همشان)
معنى «کفو» در لغتیعنى مانند و مثل و نظیر یکدیگر بودن .
اما چنانکه از کلمات حضرات معصومین علیهم السلام برمىآید، مقصود از همشان بودن در احادیث، همان همشان بودن در ایمان است نه داشتن مال و منال و پست و مقام پسرها و دختر یا اطرافیان آنان . چنانکه در حدیثى از امام باقر علیه السلام مىخوانیم:
«اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه، فزوجوه الا تکن فتنة فیالارض و فساد کبیر» (10) .
«هر وقت پسرى به خواستگارى دخترتان آمد، اگر از دین و اخلاق او راضى بودید، دخترتان را تزویج کنید و اگر نکنید، فتنه و فساد بزرگى را باعثشدهاید» .
معلوم مىشود از نظر اسلام خانوادهاى پست است که دین و اخلاق در آن حاکم نباشد .
قرآن و اهل بیت علیهم السلام معیار در انتخاب همسر را همشان بودن در ایمان و حسن خلق قرار داده است چرا که زن و مرد نسبتبه همدیگر حقوقى دارند که بدون ایمان و حسن خلق و معاشرت امکان ادامه زندگى نیست .
وظیفه مرد نسبتبه زن
مرد نسبتبه زن غیر از همخوابگى، دو وظیفه مهم دیگر دارد: 1 . اداى نفقه: یعنى هزینه زندگى زن را فراهم کند اعم از لباس و خوراک و مسکن و ... . 2 . حسن معاشرت: مرد همیشه با زن خود مهربان و با اخلاق حسنه برخورد نماید . چنانکه خداوند متعال مىفرماید: «و عاشروهن بالمعروف ...» . «با زنان خود بهطور شایسته رفتار کنید» (11) .
و همچنین در حدیثى آمده: «خدا رحمت کند بندهاى را که میان خود و زنش روابط حسنه برقرار کند زیرا خداوند سرنوشت زن را به دست او سپرده است و او را موظف به سرپرستى وى ساخته است» (12) .
وظیفه زن نسبتبه مرد
اما زن نیز نسبتبه مرد دو وظیفه دارد: 1 . حفظ مال و ناموس شوهر: یعنى حافظ مال و ناموس مرد در حال حضور و غیبت او باشد . 2 . قنوت: یعنى تمکین و اطاعت زن از شوهر در هر حال . «. . فالصالحات قانتات حافظات للغیب ...» «. . زنان صالح زنانى هستند متواضع در برابر شوهر و در غیاب همسر حافظ اسرار و ناموس شوهر ...» (13) . در اهمیت مساله قنوت در حدیثى مىخوانیم: «زنهایى که باردارى و وضع حمل و شیردادن و مهربانى به فرزندان، از ویژگىهاى آنهاست! اگر نسبتبه شوهران رفتار ناروا نمىکردند، نمازگزار آنها به دوزخ نمىرفت» (14) .
بررسى و تحقیق پیش از ازدواج
مساله ازدواج و تشکیل خانواده موضوعى استحیاتى; و غالبا براى هر کس یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش مىآید . حیاتى بودن امر ازدواج از این نظر است که زن و مرد و یا دختر و پسر مىخواهند براى خود شریکى در زندگى انتخاب نمایند . شریکى که تا پایان عمر با او خواهند بود و از همه اسرار و رموز زندگى یکدیگر باخبر و آگاه خواهند شد . و در سختىها و خوشىها با او همدم خواهد بود .
بنابراین عقل حکم مىکند که درباره همسر آیندهاش تحقیق نماید، در خصوصیات اخلاقى و ویژگیهاى روحى او بررسى نماید و مطالعه کند که این همسر کیست و هویتش چیست؟
امام جعفر صادق علیه السلام مىفرمایند:
زن همانند گردنبندى است که به گردن انسان افکنده مىشود، اندیشه کن ببین چه چیزى را به گردن خود مىافکنى (15) .
در این مورد استفاده از مشاوره با افرادى آگاه و با ایمان و بررسیهاى دقیق و قابل اعتماد جهت آگاهى از حالات یکدیگر، وظیفه اصلى و شرط اول است، تا صداقت و ایمان واقعى و هماهنگ بودن در روش صحیح زندگى و سازگارى با واقعیتها براى طرفین روشن شود .
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در این باره فرموده است:
«بپرهیزید از آن گلى که در مزبله روئیده باشد . پرسیدند: یا رسولالله گلى که در مزبله روئیده به چه معناست؟ فرمودند: زن زیبایى که در خانواده پستى تربیتشده باشد» (16) .
پىنوشت:
1) معاویه از این وصلت، هدف سیاسى نیز داشت زیرا میسون از قبیله مسیحىالاصل بنىکلب بود و او بدین وسیله مىخواست هوادارى این قبیله را در کشمکشهاى سیاسى جلب کند .
2) تاریخ طبرى، ج4، ص 243 - لغتنامه دهخدا «میسون» .
3) نساء: 1 .
4) بقره: 221 .
5) نور: 3 .
6) در مورد ازدواج با اهل کتاب به رسالههاى عملیه آقایان مراجع مراجعه شود .
7) وسائل الشیعه، ج20، باب 28، ح 8 . (30 جلدى)
8) همان، ج20، باب 27، ح5 .
9) وسائل، ج20، باب 27، ح6 .
10) وسائل، ج20، باب 28، ح 1 و 2 .
11) سوره نساء، آیه 19 .
12) روضةالمتقین، ج8، ص 377 .
13) سوره نساء، 34 .
14) روضةالمتقین، ج8، ص 366 .
15) همان، باب6، ح16 .
16) همان، ج20، ص 48، ابواب مقدمات النکاح .
ازدواج که یک امر طبیعى و خواسته تمام انسانها و مطلوب همگان است، به فراخور جوامع مختلف، معیارهاى گوناگونى دارد که نشات گرفته از فرهنگها و آداب و رسومى است که در آن جوامع وجود دارد . مثلا معیار ازدواج در جوامع غربى غیر از معیارهاى شرقیها و همچنین معیارها در میان پیروان ادیان مختلف، تفاوت زیادى باهم دارد حتى در جوامع مذهبى هم معیارها متفاوت است و بالاخص در میان مسلمانان هم به خاطر دورى از فرهنگ غنى اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم السلام معیارهاى اسلامى و الهى جاى خود را به معیارهاى غربى و مادى داده است . چنانکه ما شاهد هستیم در جامعه اسلامى ما با وجود داشتن فرهنگ پربار قرآن و اهل بیت علیهم السلام کسانى هستند که معیار خود را در انتخاب همسر، معیارهاى ماهوارهاى و اینترنتى قرار داده و از هویت اسلامى و ایرانى خود بیگانه شده و از این طریق صدمهاى به کشور و فرهنگ خود مىزنند که هیچ دشمن خارجى نمىتواند بزند; چرا که زیربناى جامعههاى بزرگ; همان جامعه کوچک خانواده است که به وسیله تشکیل آن فرزندانى تحویل جامعه داده مىشود که آینده سرنوشت کشور و هویت اسلامى به دست آنان سپرده مىشود .
معیارهاى ازدواج در جامعه مادى
در جامعههاى مادى و اشخاصى که مادى فکر مىکنند، به خیال خود ازدواج را تنها رسیدن فیزیکى پسر و دختر به همدیگر مىدانند و ازدواجهائى را پایهریزى مىکنند که غیر از مادیات به چیز دیگرى فکر نمىکنند و در واقع مقصودشان یک نوع تجارت است مانند مهریههاى سنگین و ملک و مستغلات و ماشین و شیربها و در نظر گرفتن ثروت خود و اطرافیان طرفین و یا پست و مقام یکدیگر و یا ازدواجهائى که از روى هوا و هوس بنا نهاده مىشود مانند دیدن یک ژشتخاص از یک دختر و پسر در دانشگاه یا کنار خیابان و ... . و یا ازدواجهائى که در اثر خواندن مشخصات دختر و پسر در یک مجله یا ژورنال و یا روزنامه که متاسفانه بیشترین طلاقها نتیجه همان ازدواجهائى است که زیربناى آن را تفکر مادیگرایانه تشکیل مىدهد . و فکر مىکنند که کامجوئى و خوشبختى بشر فقط در رنگ پوست و درهم و دینار و کاخهاى مجلل فراهم مىشود .
یکى از کسانى که همه چیز را در مادیات مىدید، «معاویة بن ابى سفیان» بود که «میسون» (مادر یزید) را که دختر زیبا و ماهروى مسیحى بود و در هواى لطیف و آزاد کوهستانها و صحراهاى سبز و خرم شام بزرگ شده بود، گمان مىکرد که در کاخ سلطنتى خود، او را خوشبختخواهد کرد (1) . اما وقتى معاویه او را محزون و بىقرار دید، متوجه رؤیاهاى پوچ خود شد و به او گفت: تو از این که در سلطنتبزرگى هستى، خوشحال نیستى؟ «میسون» در جواب معاویه اشعارى سرود و فهماند که کاخنشینى و تشریفات و ... . او را خوشبخت نکرده است . اینک ترجمه اشعار:
«خانهاى که در تنگناى آن، روحها خفقان پیدا مىکند، پیش من از کاخى بلند ...
پوشیدن لباس درشت، پیش من از پوشیدن لباسهاى شفاف ...
خوردن خشکهنانى در خانهاى شکسته، از گرده نان تازه در کاخ ... .
صداى بادهایى که از هر بیابانى مىوزد، از آهنگ دف و چنگ ...
سگى که در کنار من عوعو مىکند، از گربه الفت گرفته ... .
شترى که کینهتوز و دشوار است، از استر رام ... .
مردى کریم و لاغراندام از عموزادگان، از مرد مقتدر محبوبتر است» (2) .
معیار قرآن در انتخاب همسر
اسلام که کاملترین مکتبها است و به وسیله آخرین سفیر الهى توسط جبرئیل امین به صورت کتاب زندگى یعنى قرآن مجید به بشر عرضه شده، در انتخاب همسر ایدهآل، معیارى را فراروى بشر قرار داده است که اگر مرد و زن مسلمان به مکتب انسانساز خود عمل کند و دستورات قرآن و اهل بیت را گردن نهد، مىتواند همسر ایدهآل خود را انتخاب و به آرامش کامل و سعادت دنیا و آخرت نائل شود .
مىدانیم که دو قطب منفى مغناطیس یکدیگر را جذب نمىکنند و براى جذب و انجذاب از جهتى سنخیتیا تجانس و از جهتى تضاد و یا عدم تجانس لازم است، در مساله گزینش همسر نیز همین قاعده حکمفرماست .
اما از سوى دیگر چند نوع تجانس و سنخیت نیز لازم است چنانکه خداوند متعال در باره سنخیت در انسان بودن زن و مرد در قرآن مجید مىفرماید:
«یا ایها الذین اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء ... .» (3) .
«اى مردم «از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان کسى که همه شما را از یک انسان آفرید; و همسر او را (نیز) از جنس خود او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت ...» .
و همچنین به نظر قرآن باید دختر و پسر از نظر ایمان هم سنخیت داشته باشند، زیرا چگونه ممکن استیک انسان با ایمان با یک انسان بىدین زندگى مشترکى را شروع و به سرانجام برساند . چنانکه مىفرماید:
«و لا تنکحوا المشرکات حتى یؤمن و لامة مؤمنة خیر من مشرکة و لو اعجبتکم و لا تنکحوا المشرکین حتى یؤمنوا و لعبد مؤمن خیر من مشرک و لو اعجبکم اولئک یدعون الى النار و الله یدعوا الى الجنة و یبین آیاته للناس لعلهم یتذکرون» (4) .
«با زنان مشرک و بتپرست، تا ایمان نیاوردهاند، ازدواج نکنید! (اگرچه جز به ازدواج با کنیزان، دسترسى نداشته باشید; زیرا) کنیز با ایمان، از زن آزاد بتپرست، بهتر است، هرچند (زیبایى، یا ثروت، یا موقعیت او) شما را به شگفتى آورد . و زنان خود را به ازدواج با مردان بتپرست، تا ایمان نیاوردهاند، درنیاورید! (اگرچه ناچار شوید آنها را به همسرى غلامان با ایمان درآورید; زیرا) یک غلام با ایمان، از یک مرد آزاد بتپرست، بهتر است; هرچند (مال و موقعیت و زیبایى او) شما را به شگفتى آورد . آنها دعوت به سوى آتش مىکنند; و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود مىنماید نشانههاى خویش را براى مردم روشن مىسازد، شاید متذکر شوند!» .
همچنین در مورد سنخیت زن و مرد در احصان (عفت) که زن و مرد هر دو باید عفت کامل داشته باشند و پاکدامنى را در مورد یکدیگر مراعات کنند، مىفرماید:
«مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمىکند; و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمىآورد; این کار بر مؤمنان حرام است» (5) .
همچنین در آیه پنجسوره مائده مىفرماید:
«... زنان پاکدامن از مسلمانان، و زنان پاکدامن از اهل کتاب، حلالند; هنگامى که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید ... .» .
از این آیه معلوم مىشود که حتى در مورد ازدواج با اهل کتاب نیز سنخیت از نظر پاکدامنى لازم است (6) .
معیار انتخاب همسر در احادیث
در کلمات گهربار پیامبر گرامى اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام در مورد معیار انتخاب همسر به همشان بودن دختر و پسر با تعبیر «کفو» تکیه شده است، زیرا مقصود از ازدواج تنها آمیزش فیزیکى نیست، بلکه اتحاد جانها و روانها نیز لازم است . چگونه ممکن است دو انسانى که هیچ تشابه روانى ندارند، بتوانند عمرى را با تفاهم زیر یک سقف زندگى کنند . پس همطراز و همشان بودن زن و مرد یکى از شرائط خوشبختى در ازدواج است .
در حدیثى دیگر از امام صادق علیه السلام آمده: «المؤمنون بعضهم اکفاء بعض» (7) . «اشخاص با ایمان نظیر یکدیگرند» .
در مورد ازدواج حضرت زهرا علیها السلام که بزرگان و ثروتمندان قریش به خواستگارى آنحضرت مىآمدند، پیامبر فرمود: «انما انا بشر مثلکم اتزوج فیکم و ازوجکم الا فاطمة فان تزویجها نزل من السماء» (8) . «پیامبر فرمود: من بشرى مثل شما هستم از شما زن مىگیرم و به شما زن مىدهم مگر فاطمه زهرا که دستور تزویج او از طرف خدا باید نازل شود» .
و همچنین امام صادق علیه السلام در باره ازدواج آن حضرت فرمود: «لولا ان الله خلق فاطمة لعلى ما کان لها على وجه الارض کفو» (9) . «اگر خداوند حضرت فاطمه را براى على علیه السلام خلق نکرده بود، کفوى براى او پیدا نمىشد» .
معنى کفو (همشان)
معنى «کفو» در لغتیعنى مانند و مثل و نظیر یکدیگر بودن .
اما چنانکه از کلمات حضرات معصومین علیهم السلام برمىآید، مقصود از همشان بودن در احادیث، همان همشان بودن در ایمان است نه داشتن مال و منال و پست و مقام پسرها و دختر یا اطرافیان آنان . چنانکه در حدیثى از امام باقر علیه السلام مىخوانیم:
«اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه، فزوجوه الا تکن فتنة فیالارض و فساد کبیر» (10) .
«هر وقت پسرى به خواستگارى دخترتان آمد، اگر از دین و اخلاق او راضى بودید، دخترتان را تزویج کنید و اگر نکنید، فتنه و فساد بزرگى را باعثشدهاید» .
معلوم مىشود از نظر اسلام خانوادهاى پست است که دین و اخلاق در آن حاکم نباشد .
قرآن و اهل بیت علیهم السلام معیار در انتخاب همسر را همشان بودن در ایمان و حسن خلق قرار داده است چرا که زن و مرد نسبتبه همدیگر حقوقى دارند که بدون ایمان و حسن خلق و معاشرت امکان ادامه زندگى نیست .
وظیفه مرد نسبتبه زن
مرد نسبتبه زن غیر از همخوابگى، دو وظیفه مهم دیگر دارد: 1 . اداى نفقه: یعنى هزینه زندگى زن را فراهم کند اعم از لباس و خوراک و مسکن و ... . 2 . حسن معاشرت: مرد همیشه با زن خود مهربان و با اخلاق حسنه برخورد نماید . چنانکه خداوند متعال مىفرماید: «و عاشروهن بالمعروف ...» . «با زنان خود بهطور شایسته رفتار کنید» (11) .
و همچنین در حدیثى آمده: «خدا رحمت کند بندهاى را که میان خود و زنش روابط حسنه برقرار کند زیرا خداوند سرنوشت زن را به دست او سپرده است و او را موظف به سرپرستى وى ساخته است» (12) .
وظیفه زن نسبتبه مرد
اما زن نیز نسبتبه مرد دو وظیفه دارد: 1 . حفظ مال و ناموس شوهر: یعنى حافظ مال و ناموس مرد در حال حضور و غیبت او باشد . 2 . قنوت: یعنى تمکین و اطاعت زن از شوهر در هر حال . «. . فالصالحات قانتات حافظات للغیب ...» «. . زنان صالح زنانى هستند متواضع در برابر شوهر و در غیاب همسر حافظ اسرار و ناموس شوهر ...» (13) . در اهمیت مساله قنوت در حدیثى مىخوانیم: «زنهایى که باردارى و وضع حمل و شیردادن و مهربانى به فرزندان، از ویژگىهاى آنهاست! اگر نسبتبه شوهران رفتار ناروا نمىکردند، نمازگزار آنها به دوزخ نمىرفت» (14) .
بررسى و تحقیق پیش از ازدواج
مساله ازدواج و تشکیل خانواده موضوعى استحیاتى; و غالبا براى هر کس یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش مىآید . حیاتى بودن امر ازدواج از این نظر است که زن و مرد و یا دختر و پسر مىخواهند براى خود شریکى در زندگى انتخاب نمایند . شریکى که تا پایان عمر با او خواهند بود و از همه اسرار و رموز زندگى یکدیگر باخبر و آگاه خواهند شد . و در سختىها و خوشىها با او همدم خواهد بود .
بنابراین عقل حکم مىکند که درباره همسر آیندهاش تحقیق نماید، در خصوصیات اخلاقى و ویژگیهاى روحى او بررسى نماید و مطالعه کند که این همسر کیست و هویتش چیست؟
امام جعفر صادق علیه السلام مىفرمایند:
زن همانند گردنبندى است که به گردن انسان افکنده مىشود، اندیشه کن ببین چه چیزى را به گردن خود مىافکنى (15) .
در این مورد استفاده از مشاوره با افرادى آگاه و با ایمان و بررسیهاى دقیق و قابل اعتماد جهت آگاهى از حالات یکدیگر، وظیفه اصلى و شرط اول است، تا صداقت و ایمان واقعى و هماهنگ بودن در روش صحیح زندگى و سازگارى با واقعیتها براى طرفین روشن شود .
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در این باره فرموده است:
«بپرهیزید از آن گلى که در مزبله روئیده باشد . پرسیدند: یا رسولالله گلى که در مزبله روئیده به چه معناست؟ فرمودند: زن زیبایى که در خانواده پستى تربیتشده باشد» (16) .
پىنوشت:
1) معاویه از این وصلت، هدف سیاسى نیز داشت زیرا میسون از قبیله مسیحىالاصل بنىکلب بود و او بدین وسیله مىخواست هوادارى این قبیله را در کشمکشهاى سیاسى جلب کند .
2) تاریخ طبرى، ج4، ص 243 - لغتنامه دهخدا «میسون» .
3) نساء: 1 .
4) بقره: 221 .
5) نور: 3 .
6) در مورد ازدواج با اهل کتاب به رسالههاى عملیه آقایان مراجع مراجعه شود .
7) وسائل الشیعه، ج20، باب 28، ح 8 . (30 جلدى)
8) همان، ج20، باب 27، ح5 .
9) وسائل، ج20، باب 27، ح6 .
10) وسائل، ج20، باب 28، ح 1 و 2 .
11) سوره نساء، آیه 19 .
12) روضةالمتقین، ج8، ص 377 .
13) سوره نساء، 34 .
14) روضةالمتقین، ج8، ص 366 .
15) همان، باب6، ح16 .
16) همان، ج20، ص 48، ابواب مقدمات النکاح .