چکیده

متن

از آنجا که بخش قابل توجهی از مقالات این شماره به معرفی شخصیت قرآنی قرآن شناس معاصر، محقق فرهیخته و نوآور نام آور حضرت آیت اللّه‏ حاج شیخ محمد هادی معرفت اختصاص دارد، مناسب است «سر مقاله» نیز در معرفی و نکوداشت این عالم فرزانه، سهمی ولواندک داشته باشد.
پس از نوزده سال زیارت و مجاورت امام حسین علیه‏السلام در کربلا، «شیخ علی» که خطیبی توانا و عالمی با تقوی بود صاحب فرزندی شد به نام «محمد هادی» که تا سی سالگی در حوزه علمیه کربلا به تحصیلات علوم دینی پرداخت و به منظور تحصیلات تکمیلی عازم نجف اشرف شد و بیش از دوازده سال از محضر آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابولقاسم خوئی و امام خمینی بهره برد و جان تشنه‏ی خود را از سرچشمه جوشان مشعلداران علوم اسلامی سیراب نمود.
استاد فرزانه ما، یک روز در درس رسائل که راقم این سطور افتخار حضور داشتم فرمودند: مدتها بود که در نجف اشرف از حضور در درس خارج احساس بی نیازی کرده و شرکت نمی‏کردم تا اینکه آیة اللّه‏ حاج آقا روح اللّه‏ خمینی به نجف مشرف شدند، و من مردد بودم در درس معظم له شرکت کنم، تفألی به قرآن زدم، آیه 87 سوره یوسف آمد: و لا تیئسوا من روح اللّه‏، از فردای آن روز بدون تردید در درس ایشان شرکت کردم و انصافاً بهره‏های فراوانی هم بردم.
استاد فرزانه ما، یک روز به مناسبتی فرمودند: هم در کربلا، هم در نجف یکی از مطالعات و تحقیقات رئیسی من در علوم و معارف قرآنی بود و به همراه فقه و اصول به تفسیر و علوم قرآنی همت گماردم و بارها اتفاق می‏افتاد که شبها چنان مشغول مطالعه و تحقیق می‏شدم که با شنیدن اذان صبح از مأذنه حرم مطهر متوجه می‏شدم شب را تا صبح به مطالعه پیرامون علوم و معارف قرآنی سپری کرده‏ام.
استاد فرزانه ما، در سال 1351 بر اثر فشارهای طاقت فرسای حکومت بعثی عراق به ایران مهاجرت و در حوزه علمیه قم با کوله باری از معرفت قرآنی رحل اقامت گزید و چراع پر فروغ تفسیر و علوم قرآنی را که توسط متأله قرآنی حضرت علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم روشن شده بود جلوه خاصی بخشید و با تألیف آثار گرانسنگی چون: التمهید فی علوم القرآن، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، صیانة القرآن من التحریف، شبهات وردود و اخیراً التفسیرالاثری الجامع، حضور خود را در حوزه و دانشگاه جاویدان نموده است.
استاد فرزانه ما، با تربیت شاگردانی مبرز و نام آور در حوزه و دانشگاه رسالت قرآنی خود را با قدمهائی استوار می‏پیماید. عمرش طولانی، نوآوریهای عالمانه‏اش مستدام و راه پر افتخارش پر رهرو باد.

تبلیغات