چکیده

متن

تغذیه مناسب و پیش‏گیری از سرطان
با توجه به فراوانی انواع سرطان، تحقیقات انجام شده نشان می‏دهد که رژیم غذایی مناسب، عامل مهمی برای پیش‏گیری از سرطان‏های مختلف است، به‏طوری که 40-30 درصد از سرطان‏ها با رژیم غذایی مناسب قابل پیش‏گیری می‏باشد.به عنوان مثال بسیاری از غذاهایی که منشاء گیاهی دارند، در پیش‏گیری از سرطان مؤثرند.از سوی دیگر بعضی از غذاها که منشاء حیوانی دارند، به خصوص زمانی که با چربی و نمک همراه شوند، روند ایجاد و پیش‏رفت سرطان را سرعت می‏بخشند.
آیا تغذیه خوب به معنی سلامت بیش‏تر است؟
بله، انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از منابع گیاهی به شما کمک می‏کند که در برابر
نیکو جواهری برگرفته از انتشارات صندوق جهانی تحقیقات سرطان‏شناسی
بیماری انفولانزا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‏های عفونی مقاومت کنید.هان‏گونه که داشتن وزن مناسب می‏تواند مؤثر باشد.بدین ترتیب می‏توان خطر مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‏های جدی مانند سرطان، بیماری‏های قلبی و بیماری قند را کاهش داد.
منظور از داشتن رژیم غذایی بر اساس منابع گیاهی چیست؟
یک رژیم غذایی گیاهی به این معنی است که قسمت بیش‏تر غذاها را منابع گیاهی تشکیل دهند، نه منابع حیوانی.این امر لزوما به معنای گیاه‏خواری نیست، ولی اکثر وعده‏های غذایی و تنقلات را غذاهای گیاهی مانند:سبزی‏ها، میوه‏ها، مواد نشاسته‏ای مثل نان، سیب‏زمینی و غلات از قبیل برنج، ذرت، مغزها و نیز نخود، لوبیا، عدس و...تشکیل می‏دهد.
چرا رژیم غذایی گیاهی حائز اهمیت است؟
نتایج تحقیقات دانشمندان حاکی از اهمیت رژیم غذایی در پیش‏گیری از بسیاری از سرطان‏هاست.اگر بتوانیم پنج نوع میوه و سبزی در تغذیه روزانه خانواده بگنجانیم، خطر ابتلا به این بیماری مهلک را تا 20 درصد کاهش داده‏ایم.مصرف روزانه این مواد جایگزین غذاهای چرب، شور و شیرین می‏شود و این امر عامل مهم پیش‏گیری است.
چگونه مواد غذایی گیاهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‏دهد؟
چون مواد مغذی مثل ویتامین‏ها و مواد معدنی در غذاهای گیاهی یافت می‏شوند، در پیش‏گیری از بسیاری از بیماری‏ها از جمله بیماری‏های قلبی و سرطان‏ها نقش بسزایی دارند.
چرا نحوه تغذیه افراد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‏دهد؟
در کشور انگلستان به تنهایی بالغ بر 250000 نفر هر ساله به بیماری سرطان دچار می‏شوند که بیش از 160000 نفر از آنان جان خود را از دست می‏دهند.یعنی از هر سه نفر، یک ن فر در معرض ابتلا به این بیماری در طول زندگی خود قرار دارند.با انتخاب نوع زندگی سالم همراه با رژیم مناسب، حدود 100000 مورد از این بیماری را می‏توانیم مهار کنیم. بنابراین به کار بستن دستور العمل‏های ساده و در عین حال مؤثر همچون ایجاد تغییر در عادات غذایی و شیوی زندگی، تضمینی برای سلامت ما در برابر این بیماری خطرناک است.
آیا غذاهای خاصی برای پیش‏گیری از سرطان وجود دارد؟
غذاهای معجزه‏گر علیه این بیماری وجود ندارد.ولی بر اساس تحقیقات انجام شده مواد غذایی بسیاری مانند سبزی‏ها، میوه‏ها، حبوبات، غلات و غذاهای نشاسته‏ای دیگر خطر ابتلا را کاهش می‏دهند.
آیا میزان وزن انسان رابطه‏ای با ابتلا به سرطان دارد؟
داشتن وزن خیلی زیاد احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‏دهد.بنابراین اضافه بر نیاز بدن نباید خورد، در حالی که فعالیت بدنی متناسب در طول زندگی به سلامت فرد کمک می‏کند.
آیا تمرینات ورزشی در پیش‏گیری از سرطان مؤثر است؟
تمرینات ورزشی در هر سنّی حائز اهمیت است و همان‏طور که از بالا رفتن وزن جلوگیری می‏کند، احتمال ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‏دهد.به علاوه طبق تحقیقات انجام شده داشتن فعالیت بدنی، خود عاملی برای کاهش ابتلا به سرطان‏های معینی، به ویژه سرطان پستان و روده بزرگ است.
برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، چه میزان ورزش باید انجام داد؟
صندوق جهانی تحقیقات سرطان‏شناسی، روزانه یک ساعت پیاده‏روی سریع یا ورزشی شبیه آن و نیز انجام یک ساعت فعالیت بدنی مفید در هفته را توصیه می‏کند.شما مجبورنیستید تمام یک ساعت را یک باره انجام دهید.این فعالیت می‏تواند به صورت حکات کوتاه روزانه و به طور متناوب انجام شود.
چند توصیه برای زندگی سالم
-به رژیم غذایی روزانه‏تان سبزی و میوه بیش‏تری اضافه کنید.در غذای اصلی خود یک نوع از سبزی‏ها بگنجانید.
-در میان وعده‏های غذایی به جای مصرف کیک و بیسکویت، از میوه استفاده کنید.
-سعی کنید از سبوس گندم و برنج استفاده کنید.
-گاهی گوشت را از غذای خود حذف کنید و از سبزی‏های فصل و مقداری ماکارونی و سس گوجه‏فرنگی، غذایی خوشمزه تهیه کنید.
-لبنیات بدون چربی و کم چربی را به نوع پرچربی آن ترجیح دهید.
-تمام چربی‏های قابل دیدن را از گوشت قرمز جدا کنید و پوست مرغ را هم بردارید.
-استفاده از پلکان به جای آسانسور و پله برقی توصیه می‏شود.اگر با اتوبوس رفت و آمد می‏کنید می‏توانید یک ایستگاه جلوتر پیاده شوید و بقیه مسیر را قدم بزنید.
-اگر عادت به استعمال دخانیات دارید، حتما آن را ترک کنید.
-به جای گوشت قرمز از گوشت سفید (ترجیحا ماهی)، یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.
-برای حفظ مواد مغذی، آن‏ها را آرام بپزید یا بخارپز کنید یا با مقداری روغا زیتون تفت دهید.
-در مصرف نمک محتاط باشید.می‏توانید از طعم دهنده‏های گیاهی و ادویه‏ها به جای نمک استفاده کنید.
-به مقدار کافی ویتامین ث مصرف کنید. کلم بروکسل، فلفل سبز، گل کلم، توت فرنگی، پرتقال و گریپ فروت از منابع خوب ویتامین ث به شمار می‏آیند.
-ویتامین آ را به مقدار کافی در برنامه غذایی خود بگنجانید.هویج، اسفناج، سبزی‏های بهاره، کدو، زردآلو و هلو از این لحاظ غنی‏اند.
توصیه‏های صندوق جهانی تحقیقات سرطان شناسی برای پیش‏گیری از این بیماری
-یک رژیم غذایی سرشار از منابع گیاهی انتخاب کنید.
-از سبزی‏ها و میوه‏های بیش‏تری استفاده کنید.
-با انجام تمرینات ورزشی، وزن متناسب را به دست آورید.
-غذاهای کم چرب و کم‏نمک مصرف کنید.
-در تهیه و نگه‏داری غذا اصول بهداشتی را رعایت کنید.
-و همیشه به خاطر داشته باشید که از مصرف دخانیات برحذر باشید.
انتخاب غذای مناسب مشکل نیست. دستور العمل‏های صندوق جهانی تحقیقات سرطان‏شناسی برای پیش‏گیری از بیماری سرطان برای شما و خانواده‏تان مفید است.در نگاه اول شاید کمی مشکل به نظر آید، ولی انجام این تغییرات به صورت تدریجی مقدور است، نه یک باره.هر حرکتی در این مسیر، گامی مؤثر برای پیش‏گیری از خطر ابتلا به سرطان است.

تبلیغات