بهداشت فردی دانش آموزان
چکیده
متن
ساختمان دستگاه تناسلى در جنس مذکر و مؤنث متفاوت مىباشد.دستگاه تناسلى جنس مذکر، از دو قسمت خارجى و داخلى تشکیل شده است.قسمت خارجى شامل کیسه بیضه و آلت تناسلى بوده، قسمت داخلى شامل غدههاى جنسى یا بیضهها، یک رشته مجارى و غدههاى ضمیمه مىباشد.دستگاه تناسلى جنس مؤنث را نیز دو قسمت مشخص تشکیل مىدهد.قسمت خارجى که بیشتر عهدهدار روابط تناسلى است و قسمت داخلى که مسئول رشد نمو جنین و زایمان مىباشد.مهبل (واژن)، رحم(زهدان)و تخمدانها از جمله اعضاى تناسلى داخلى جنس مؤنث به شمار مىروند.اهم مراقبتهاى بهداشتى از دستگاهتناسلى، نزد دانشآموزان عبارتاند از: رعایت نظافت شخصى و تعویض مرتب لباسهاى زیر.
استفاده از رژیم غذایى کافى و مناسب.
خوددارى از آب تنى و استحمام در آبهایى که احتمال آلوده بودنشان مىرود.
مراجعه سریع به پزشک متخصص به محض مشاهده هر گونه ناراحتى در دستگاه تنانسلى.
برخوردارى از خواب و استراحت کافى و عدم غفلت از ورزش و تفریحات سالم.
بلوغ و قاعدگى نزد دانشآموزان دختر
قاعدگى عبارت است از خونریزى فیزیولوژیک دورهاى رحم که معمولا هر 4 هفتهیک بار، طى دوران استعداد بارورى زن و در غیاب حاملگى اتفاق مىافتد.به عبارت سادهتر، وقتى تخمک رها شده از تخمدان نتواند به وسیله اسپرم بارور شود، جدار رحم به علت عدم ایجاد حاملگى و مستقر نشدن تخم متلاشى مىشود و به داخل محوطه رحم مىریزد که به صورت خون قاعدگى از سن بلوغ شروع و تا زمان یائسگى ادامه مىیابد.این دوران در حدود 35 سال است.
سن بلوغ در اشخاص مختلف متفاوت است و بستگى به سلامت عمومى شخص، تغذیه، نژاد، بهداشت، آب و هوا و وضع اجتماعى دارد.حد متوسط سن بلوغ در جهان سیزده برآورد شده است.
اولین قاعدگى براى دختران جوان، یک واقعه سانحه مانند مىباشد که براى رو به رو شدن با آن به کمکهاى عاقلانه بزرگترها احتیاج دارند.بهترین روش آن است که مادر، قبل از بروز این واقعه موضوع را براى وى شرح داده باشد. ولى اغلب ارتباط مادران با دخترانشان در این گونه موارد صمیمانه نیست. دختران جوان به راهنمایان بهداشتى با دیده احترام مىنگرند و به تذکرات آنان با دقت فراوان گوش مىدهندم.ممکن است از راهنمایان بهداشت درخواست شود که این مسئله را در کلاس درس براى دوشیزگان تشریح نمایند.
تشریح و فهمانیدن قاعدگى به دانشآموزان دختر، با زبان بسیار ساده که قابل فهم باشد، اهمیت فراوان دارد.ممکن است به یک دختر جوان گفته شود که بدن شما همانطور که در بیرون رشد مىکند، در داخل هم در حال رشد است.باید تأکید نمود که قاعدگى یک عمل طبیعى و بهداشتى و جزئى از رشد و تکامل بدن است.بالغ شدن در برابر مزایایى که دارد، مسئولیتهاى را نیز به عهده انسان مىگذارد که بایستى آنها را قبول کرد.در موقعى که شما قاعدگى را براى دختران جوان و کم سن و سال تشریح مىکنید، لازم نیست که جزئیات مطالب به آنها گفته شود، ولى در هر صورت، بایستى مطالبى که به آنها گفته مىشود، صحیح بوده، اصطلاحات درستى به کار برده شود.
قاعدگى یک عمل طبیعى بدن است و آن را نباید یک بیمارى یا حالت غیر طبیعى دانست. متأسفانه زندگى امروزى بشر غالبا از مجراى طبیعى خود خارج شده، ناراحتىها و فشارهاى ناشى از آن، این عمل طبیعى را با اختلالاتى مواجه مىسازد، به طورى که ناراحتىهاى ناسى از قاعدگى، نظیر قاعدگىهاى دردناگ روز به روز در حال افزایش است.بنابراین هر دانشآموز دخترى باید هوشیار بوده، علایم بیمارىهایى را که به مراقبت پزشکى احتیاج دارد، زود تشخیص دهد.مثلا هر گونه تغییر ناگهانى در عادات ماهیانه، مانند طولانى یا کوتاه شدن زیاد فاصله بین دو قاعدگى، زیاد شدن قابل ملاحظه مقدار خونریزى، طول کشیدن خونریزى بیش از هفت روز، نامرتب بودن مکرر زمان قاعدگى، مثلا یک ماه خیلى زودتر و ماه دیگر خیلى دیرتر از موقع معمول، ترک قاعدگى در یک ماه، عفونت، ورم، تومور و هر گونه ناراحتى دیگر در اعضاى تناسلى زنان مستلزم معاینه و تشخیص و معالجه به وسیله پزشک مىباشد.
دانش آموزان قاعده بایستى به مقدار کافى استراحت و خواب راشته باشند، غذاهاىساده، مقوى و زود هضم بخورند، هواى تازه استنشاق کنند، خود را از تغییرات هوا به خوبى محافظت نمایند و سعى کنند که یک زندگى آرام، معقول و بدون شتاب داشته باشند.
اختلالات وضعیتى در اندام
چرا برخى از دانشآموزان موقع راه رفتن، مطالعه یا ورزش کردن و دهها فعالیت دیگر به سرعت خسته مىشوند و قادر به ادامه کار نیستند؟چرا دچار دلزدگى، بىعلاقگى، حرکات بیش از حد غیر طبیعى و مزاحم مىشوند؟این عوارض خود به صورت یک دایره معیوب، خسته را خستهتر و احتمالا رابطه فرد را با محیط دشوارتر مىسازد.علاوه بر موارد مرضى که مىتوانند این عوارض را ایجاد نمایند، در بسیارى از اوقات اختلالات وضعیتى در اندام دانشآموزان مربوط به طرز نشستن، ایستادن و راه رفتن غلط در بین آنهاست که عوامل زیر را در این امر مؤثر مىدانند:
شرایط نامناسب آموزشگاه از قبیل تهویه و نور غیر کافى و میز و صندلى نامناسب.
شرایط نامطلوب موجود در خانه مانند جمعیت زیاد، کم خوابى و تغذیه نامناسب.
پوشیدن لباسهاى نامناسب که روى شانهها فشار آورد، کفشهاى ناراحت و پاشنه بلند.
عدم فعالیتهاى ورزشى به حد کفایت و توجه نکردن به مسائل بهداشتى.
حمل اشیاى سنگین مانند حمل کیف پر از کتاب که در یک طرف بدن آویخته شود.
در کودکان چاق به علت وزن فوقالعادهاى که بدن آنها باید تحمل نماید، احتمال دارد که موجب ایجاد بد شکلى اندام گردد.
-وجود عیوب بینایى یا شنوایى که سبب مىشود کودک سر خود را به یک طرف خم یا کج نماید تا بتواند بهتر ببیند یا بهتر بشنود.
بعضى بیمارىها از قبیل راشىتیسم(نرمى استخوان).
بد شکلىهاى اندام معمولا در دانشآموزان ایجاد درد نمىکند و از این جهت غالبا به آن توجهى نمىشود، ولى این بىتوجهى سبب مىشود که بعدها موجب ناراحتىهاى جسمى گردد و به پدید آمدن ناراحتىهاى دیگر مانند ناراحتىهاى استخوانى در ستون مهرهها، زانو، لگن و پاها کمک کند.
اولیا و مربیان باید طرز صحیح نشستن و ایستادن را به دانشآموزان بیاموزند و چنان چه بعضى عضلات به علت سوء تغذیه یا عدم استفاده از آنها یا پارهاى از عادات غلط ضعیف ماندهاند، باید کوشش شود که علت آن برطرف و عضلات ضعیف تقویت شود تا اندام متناسبى تشکیل گردد.
چون دانشآموزان در مدرسه مدت بیشترى از وقت خود را در حال نشسته مىگذرانند، اذانشستن به طرز صحیح، براى آنها اهمیت زیادى دارد.با فرض این که صندلى متناسب باشد، کودک در موقع نشستن باید کاملا در عقب صندلى قرار گیرد تا بتواند فرو رفتگى طبیعى پشت خود را حفظ کند و تکیهگاه کافى براى رانها داشته باشد.البته ورزش مناسب براى نگاهدارى قوام عضلات که در تناسب اندام دخالت دارند و تقویت عضلات ضعیف، لازم و ضرورى است.
استفاده از رژیم غذایى کافى و مناسب.
خوددارى از آب تنى و استحمام در آبهایى که احتمال آلوده بودنشان مىرود.
مراجعه سریع به پزشک متخصص به محض مشاهده هر گونه ناراحتى در دستگاه تنانسلى.
برخوردارى از خواب و استراحت کافى و عدم غفلت از ورزش و تفریحات سالم.
بلوغ و قاعدگى نزد دانشآموزان دختر
قاعدگى عبارت است از خونریزى فیزیولوژیک دورهاى رحم که معمولا هر 4 هفتهیک بار، طى دوران استعداد بارورى زن و در غیاب حاملگى اتفاق مىافتد.به عبارت سادهتر، وقتى تخمک رها شده از تخمدان نتواند به وسیله اسپرم بارور شود، جدار رحم به علت عدم ایجاد حاملگى و مستقر نشدن تخم متلاشى مىشود و به داخل محوطه رحم مىریزد که به صورت خون قاعدگى از سن بلوغ شروع و تا زمان یائسگى ادامه مىیابد.این دوران در حدود 35 سال است.
سن بلوغ در اشخاص مختلف متفاوت است و بستگى به سلامت عمومى شخص، تغذیه، نژاد، بهداشت، آب و هوا و وضع اجتماعى دارد.حد متوسط سن بلوغ در جهان سیزده برآورد شده است.
اولین قاعدگى براى دختران جوان، یک واقعه سانحه مانند مىباشد که براى رو به رو شدن با آن به کمکهاى عاقلانه بزرگترها احتیاج دارند.بهترین روش آن است که مادر، قبل از بروز این واقعه موضوع را براى وى شرح داده باشد. ولى اغلب ارتباط مادران با دخترانشان در این گونه موارد صمیمانه نیست. دختران جوان به راهنمایان بهداشتى با دیده احترام مىنگرند و به تذکرات آنان با دقت فراوان گوش مىدهندم.ممکن است از راهنمایان بهداشت درخواست شود که این مسئله را در کلاس درس براى دوشیزگان تشریح نمایند.
تشریح و فهمانیدن قاعدگى به دانشآموزان دختر، با زبان بسیار ساده که قابل فهم باشد، اهمیت فراوان دارد.ممکن است به یک دختر جوان گفته شود که بدن شما همانطور که در بیرون رشد مىکند، در داخل هم در حال رشد است.باید تأکید نمود که قاعدگى یک عمل طبیعى و بهداشتى و جزئى از رشد و تکامل بدن است.بالغ شدن در برابر مزایایى که دارد، مسئولیتهاى را نیز به عهده انسان مىگذارد که بایستى آنها را قبول کرد.در موقعى که شما قاعدگى را براى دختران جوان و کم سن و سال تشریح مىکنید، لازم نیست که جزئیات مطالب به آنها گفته شود، ولى در هر صورت، بایستى مطالبى که به آنها گفته مىشود، صحیح بوده، اصطلاحات درستى به کار برده شود.
قاعدگى یک عمل طبیعى بدن است و آن را نباید یک بیمارى یا حالت غیر طبیعى دانست. متأسفانه زندگى امروزى بشر غالبا از مجراى طبیعى خود خارج شده، ناراحتىها و فشارهاى ناشى از آن، این عمل طبیعى را با اختلالاتى مواجه مىسازد، به طورى که ناراحتىهاى ناسى از قاعدگى، نظیر قاعدگىهاى دردناگ روز به روز در حال افزایش است.بنابراین هر دانشآموز دخترى باید هوشیار بوده، علایم بیمارىهایى را که به مراقبت پزشکى احتیاج دارد، زود تشخیص دهد.مثلا هر گونه تغییر ناگهانى در عادات ماهیانه، مانند طولانى یا کوتاه شدن زیاد فاصله بین دو قاعدگى، زیاد شدن قابل ملاحظه مقدار خونریزى، طول کشیدن خونریزى بیش از هفت روز، نامرتب بودن مکرر زمان قاعدگى، مثلا یک ماه خیلى زودتر و ماه دیگر خیلى دیرتر از موقع معمول، ترک قاعدگى در یک ماه، عفونت، ورم، تومور و هر گونه ناراحتى دیگر در اعضاى تناسلى زنان مستلزم معاینه و تشخیص و معالجه به وسیله پزشک مىباشد.
دانش آموزان قاعده بایستى به مقدار کافى استراحت و خواب راشته باشند، غذاهاىساده، مقوى و زود هضم بخورند، هواى تازه استنشاق کنند، خود را از تغییرات هوا به خوبى محافظت نمایند و سعى کنند که یک زندگى آرام، معقول و بدون شتاب داشته باشند.
اختلالات وضعیتى در اندام
چرا برخى از دانشآموزان موقع راه رفتن، مطالعه یا ورزش کردن و دهها فعالیت دیگر به سرعت خسته مىشوند و قادر به ادامه کار نیستند؟چرا دچار دلزدگى، بىعلاقگى، حرکات بیش از حد غیر طبیعى و مزاحم مىشوند؟این عوارض خود به صورت یک دایره معیوب، خسته را خستهتر و احتمالا رابطه فرد را با محیط دشوارتر مىسازد.علاوه بر موارد مرضى که مىتوانند این عوارض را ایجاد نمایند، در بسیارى از اوقات اختلالات وضعیتى در اندام دانشآموزان مربوط به طرز نشستن، ایستادن و راه رفتن غلط در بین آنهاست که عوامل زیر را در این امر مؤثر مىدانند:
شرایط نامناسب آموزشگاه از قبیل تهویه و نور غیر کافى و میز و صندلى نامناسب.
شرایط نامطلوب موجود در خانه مانند جمعیت زیاد، کم خوابى و تغذیه نامناسب.
پوشیدن لباسهاى نامناسب که روى شانهها فشار آورد، کفشهاى ناراحت و پاشنه بلند.
عدم فعالیتهاى ورزشى به حد کفایت و توجه نکردن به مسائل بهداشتى.
حمل اشیاى سنگین مانند حمل کیف پر از کتاب که در یک طرف بدن آویخته شود.
در کودکان چاق به علت وزن فوقالعادهاى که بدن آنها باید تحمل نماید، احتمال دارد که موجب ایجاد بد شکلى اندام گردد.
-وجود عیوب بینایى یا شنوایى که سبب مىشود کودک سر خود را به یک طرف خم یا کج نماید تا بتواند بهتر ببیند یا بهتر بشنود.
بعضى بیمارىها از قبیل راشىتیسم(نرمى استخوان).
بد شکلىهاى اندام معمولا در دانشآموزان ایجاد درد نمىکند و از این جهت غالبا به آن توجهى نمىشود، ولى این بىتوجهى سبب مىشود که بعدها موجب ناراحتىهاى جسمى گردد و به پدید آمدن ناراحتىهاى دیگر مانند ناراحتىهاى استخوانى در ستون مهرهها، زانو، لگن و پاها کمک کند.
اولیا و مربیان باید طرز صحیح نشستن و ایستادن را به دانشآموزان بیاموزند و چنان چه بعضى عضلات به علت سوء تغذیه یا عدم استفاده از آنها یا پارهاى از عادات غلط ضعیف ماندهاند، باید کوشش شود که علت آن برطرف و عضلات ضعیف تقویت شود تا اندام متناسبى تشکیل گردد.
چون دانشآموزان در مدرسه مدت بیشترى از وقت خود را در حال نشسته مىگذرانند، اذانشستن به طرز صحیح، براى آنها اهمیت زیادى دارد.با فرض این که صندلى متناسب باشد، کودک در موقع نشستن باید کاملا در عقب صندلى قرار گیرد تا بتواند فرو رفتگى طبیعى پشت خود را حفظ کند و تکیهگاه کافى براى رانها داشته باشد.البته ورزش مناسب براى نگاهدارى قوام عضلات که در تناسب اندام دخالت دارند و تقویت عضلات ضعیف، لازم و ضرورى است.