دانش آموزان و بهداشت فردی
چکیده
متن
بهداشت و اختلالات بینایی
شاید بتوان گفت که بینایی مهمترین حس انسان است.نه تنها به این علت که در ارتباط با محیط خارج از بدن، نقش مهمی دارد، بلکه از این رو که اختلال دید، سبب کاهش یادگیری نیز میشود. شخص با حس بینایی میتواند از خود محافظت کند، تعادل خود را نگه دارد، خلاقیت داشته باشد و بالاخره از دیدن محیط اطراف لذت ببرد.لذا از چشمها باید نهایت مواظبت را به عمل ورد و برای بهداشت آن به نکات زیر توجه کرد:
-هرگز نباید دست آلوده را به چشم مالید.دست و صورت، خصوصا دستها باید مرتبا با آب و صابون شسته شوند.از شستن دست و صورت در آبهای آلوده و کثیف، جدا باید خودداری کرد.
-باید از حوله و دستمال شخصی و تمیز استفاده کرد و هرگز حوله و دستمال دیگران را مورد استفاده قرار نداد.
-مطالعه بایستی در نور کافی انجام گیرد و از خواندن نوشتههای خیلی ریز خودداری شود.
-به هنگام مسافرت با اتومبیل و سایر وسایط نقلیه، حتی المقدور از مطالعه خودداری شود.
فاصله چشم از کتاب باید حدود 30 سانتیمتر و زاویه کتاب نسبت به سطح مورد مطالعه 45 تا 70 درجه باشد.
-از خیره شدن به نور شدید، مانند خورشید و لامپهای پر نور خودداری شود.همچنین در مقابل آفتاب، باد و گرد و خاک، از چشمها محافظت شود.
-برای خواب و استراحت، اتاق باید تاریک باشد تا اعصاب چشم به خوبی استراحت کند.
-مصرف غذاهای دارای ویتامین A و پروتئین در حفظ سلامت چشم اهمیت بسزایی دارد.
اختلالات بینایی در سلامت دانشآموز و پیشرفت تحصیلی او اثر زیادی دارد و باید موردتوجه مسئولان آموزشگاه قرار گیرد.آموزگار، مدیر پزشک ومربی بهداشت در تأمین سلامت بینایی شاگردان مسئولیت مشترک دارند.آموزشگاه به علت تماس دائمی با شاگردان، بهتر از هر شخص دیگر با توجه دقیق به خواندن و نوشتن و کار کردن آنها میتواند افرادی را که دارای اختلال یا ضعفی در قوه بیناییاند، بشناسد و پس از آزمایش، آنها را نزد پزشک هدایت نماید.به طور کلی علایمی که شخص با دیدن آن علایم، باید متوجه اختلالاتی در دستگاه بینایی خود گردد، عبارتاند از:
-اگر اشیا و نوشتهها را در فاصله معمولی به خوبی نتوان مشاهده نمود یا هنگام نگاه کردن به آنها احساس ناراحتی کرد.
-اگر در هنگام غروب آفتاب نتوان به خوبی دید. -اگر احساس شود که چشم زود خسته میشود. -اگر گاهی سردرد، به خصوص هنگام غروب عارض شود.
-اگر چشم، خارش و سوزش داشته باشد یا درد بگیرد.
-اگر صبحها، هنگام بیدار شدن، در گوشه چشم ترشحاتی جمع شود.
-با مشاهده علایم بالا، لازم است به چشم پزشک مراجعه کرد و دستورهای وی را به دقت به کار برد.
اختلالات بینایی
دوربینی، نزدیکبینی و آستیگماتیسم، از اختلالات عمده بینایی در دانشآموزان به شمار میرود.
دوربینی:در افراد دوربین، اشعههای نورانی که به طور موازی به چشم میتابد، در عقب شبکیه، تشکیل تصویر میدهد که این اختلال گاهی علل ارثی دارد.دانشآموزانی که به این عارضه دچارند، چشمان خود را زیاد میمالند.در موقع کارهای ظریف مضطرب و بیقرارند.در موقع خواندن یا نوشتن، سر را دورتر از حد معمول نگاه میدارند.به خواندن یا دیدن کتابهای مصور تمایلی نشان نمیدهند.درد چشم، سردرد، التهاب پلک، تیک صورت و گاهی سرگیجه دارند.برای درمان دوربینی، از عینکهایی با عدسی محدب استفاده میگردد.
نزدیکبینی:در افراد نزدیکبین، اشعه نورانی که به چشم میتابد جلوتر از شبکیه، تشکیل تصویر میدهد.نزدیکبینی به حالت و عادت کسانی که چشم خود را تنگ میکنند تا بهتر ببینند، اطلاق میشود.فاکتورهایی نظیر کار نزدیک، کمی نور، کمبود ویتامینها و غیره در ایجاد نزدیکبینی مؤثرند.دانشآموزانی که به این عارضه دجارند، اغلب موقع نگاه کردن به دور، گردن میکشند.در موقع نوشتن یا خواندن سر را از حد معمول نزدیکتر میبرند.گاهی یک چشم را میبندند و با تنگ نمودن چشم دیگر، سعی در تطابق اجسام دارند.سردرد و آبریزش از چشم نیز مشاهده میگردد.برای درمان نزدیک بینی، از عینکهایی با عدسی مقعر مناسب استفاده میگردد.
آستیگماتیسم:این عارضه از عیوب انکساری چشم است.در این عارضه، تصویر یک نقطه همان یک نقطه درک نمیشود، بلکه از یک نقطه از هر جسم خارجی، دوخط افقی دیده میشود.در این حال بعضی از اشعههای نورانی، یکدیگر را روی شبکیه قطع میکنند، در حالی که محل تلاقی پارهای دیگر، در جلو یاعقب شبکیه است و تصویری که ایجاد میکند، زیاد روشن و واضح به نظر نمیرسد. دانشآموزان مبتلا به آستیگماتیسم، اغلب سر را به کتاب یا تصویر نزدیک میکنند، سردرد دارند و چشم را هنگام مشاهده تصاویر ظریف میمالند. تصحیح چشم آستیگمات اغلب ساده است و با استفاده از عدسی استوانهای که در جهت مناسبی از چشم قرار داده میشود، انجام میگیرد، مگر در بعضی حالات نادر که تصحیح آن بسیار مشکل و گاهی حتی غیر ممکن است.
شاید بتوان گفت که بینایی مهمترین حس انسان است.نه تنها به این علت که در ارتباط با محیط خارج از بدن، نقش مهمی دارد، بلکه از این رو که اختلال دید، سبب کاهش یادگیری نیز میشود. شخص با حس بینایی میتواند از خود محافظت کند، تعادل خود را نگه دارد، خلاقیت داشته باشد و بالاخره از دیدن محیط اطراف لذت ببرد.لذا از چشمها باید نهایت مواظبت را به عمل ورد و برای بهداشت آن به نکات زیر توجه کرد:
-هرگز نباید دست آلوده را به چشم مالید.دست و صورت، خصوصا دستها باید مرتبا با آب و صابون شسته شوند.از شستن دست و صورت در آبهای آلوده و کثیف، جدا باید خودداری کرد.
-باید از حوله و دستمال شخصی و تمیز استفاده کرد و هرگز حوله و دستمال دیگران را مورد استفاده قرار نداد.
-مطالعه بایستی در نور کافی انجام گیرد و از خواندن نوشتههای خیلی ریز خودداری شود.
-به هنگام مسافرت با اتومبیل و سایر وسایط نقلیه، حتی المقدور از مطالعه خودداری شود.
فاصله چشم از کتاب باید حدود 30 سانتیمتر و زاویه کتاب نسبت به سطح مورد مطالعه 45 تا 70 درجه باشد.
-از خیره شدن به نور شدید، مانند خورشید و لامپهای پر نور خودداری شود.همچنین در مقابل آفتاب، باد و گرد و خاک، از چشمها محافظت شود.
-برای خواب و استراحت، اتاق باید تاریک باشد تا اعصاب چشم به خوبی استراحت کند.
-مصرف غذاهای دارای ویتامین A و پروتئین در حفظ سلامت چشم اهمیت بسزایی دارد.
اختلالات بینایی در سلامت دانشآموز و پیشرفت تحصیلی او اثر زیادی دارد و باید موردتوجه مسئولان آموزشگاه قرار گیرد.آموزگار، مدیر پزشک ومربی بهداشت در تأمین سلامت بینایی شاگردان مسئولیت مشترک دارند.آموزشگاه به علت تماس دائمی با شاگردان، بهتر از هر شخص دیگر با توجه دقیق به خواندن و نوشتن و کار کردن آنها میتواند افرادی را که دارای اختلال یا ضعفی در قوه بیناییاند، بشناسد و پس از آزمایش، آنها را نزد پزشک هدایت نماید.به طور کلی علایمی که شخص با دیدن آن علایم، باید متوجه اختلالاتی در دستگاه بینایی خود گردد، عبارتاند از:
-اگر اشیا و نوشتهها را در فاصله معمولی به خوبی نتوان مشاهده نمود یا هنگام نگاه کردن به آنها احساس ناراحتی کرد.
-اگر در هنگام غروب آفتاب نتوان به خوبی دید. -اگر احساس شود که چشم زود خسته میشود. -اگر گاهی سردرد، به خصوص هنگام غروب عارض شود.
-اگر چشم، خارش و سوزش داشته باشد یا درد بگیرد.
-اگر صبحها، هنگام بیدار شدن، در گوشه چشم ترشحاتی جمع شود.
-با مشاهده علایم بالا، لازم است به چشم پزشک مراجعه کرد و دستورهای وی را به دقت به کار برد.
اختلالات بینایی
دوربینی، نزدیکبینی و آستیگماتیسم، از اختلالات عمده بینایی در دانشآموزان به شمار میرود.
دوربینی:در افراد دوربین، اشعههای نورانی که به طور موازی به چشم میتابد، در عقب شبکیه، تشکیل تصویر میدهد که این اختلال گاهی علل ارثی دارد.دانشآموزانی که به این عارضه دچارند، چشمان خود را زیاد میمالند.در موقع کارهای ظریف مضطرب و بیقرارند.در موقع خواندن یا نوشتن، سر را دورتر از حد معمول نگاه میدارند.به خواندن یا دیدن کتابهای مصور تمایلی نشان نمیدهند.درد چشم، سردرد، التهاب پلک، تیک صورت و گاهی سرگیجه دارند.برای درمان دوربینی، از عینکهایی با عدسی محدب استفاده میگردد.
نزدیکبینی:در افراد نزدیکبین، اشعه نورانی که به چشم میتابد جلوتر از شبکیه، تشکیل تصویر میدهد.نزدیکبینی به حالت و عادت کسانی که چشم خود را تنگ میکنند تا بهتر ببینند، اطلاق میشود.فاکتورهایی نظیر کار نزدیک، کمی نور، کمبود ویتامینها و غیره در ایجاد نزدیکبینی مؤثرند.دانشآموزانی که به این عارضه دجارند، اغلب موقع نگاه کردن به دور، گردن میکشند.در موقع نوشتن یا خواندن سر را از حد معمول نزدیکتر میبرند.گاهی یک چشم را میبندند و با تنگ نمودن چشم دیگر، سعی در تطابق اجسام دارند.سردرد و آبریزش از چشم نیز مشاهده میگردد.برای درمان نزدیک بینی، از عینکهایی با عدسی مقعر مناسب استفاده میگردد.
آستیگماتیسم:این عارضه از عیوب انکساری چشم است.در این عارضه، تصویر یک نقطه همان یک نقطه درک نمیشود، بلکه از یک نقطه از هر جسم خارجی، دوخط افقی دیده میشود.در این حال بعضی از اشعههای نورانی، یکدیگر را روی شبکیه قطع میکنند، در حالی که محل تلاقی پارهای دیگر، در جلو یاعقب شبکیه است و تصویری که ایجاد میکند، زیاد روشن و واضح به نظر نمیرسد. دانشآموزان مبتلا به آستیگماتیسم، اغلب سر را به کتاب یا تصویر نزدیک میکنند، سردرد دارند و چشم را هنگام مشاهده تصاویر ظریف میمالند. تصحیح چشم آستیگمات اغلب ساده است و با استفاده از عدسی استوانهای که در جهت مناسبی از چشم قرار داده میشود، انجام میگیرد، مگر در بعضی حالات نادر که تصحیح آن بسیار مشکل و گاهی حتی غیر ممکن است.