چکیده

متن

 

شورای رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان اخیراً مجوز پخش شبانه روزی برنامه های دو شبکه رادیویی آمریکایی: صدای آمریکا و رادیو آزادلیق (آزادی) را در این کشور صادرکرده است. رئیس این شورا اعلام داشته که پخش برنامه های این دو رادیو به صورت شبانه روزی و پس از انجام اقدامات فنی و تشریفات لازم بزودی آغاز خواهد شد. برنامه های این دو شبکه رادیویی که صبح و عصر پخش می شوند پیرامون اخبار جهان و منطقه قفقاز در قالب سیاست های خبری آنها (آمریکایی ها) است
    ـ در حال حاضر برنامه های بخش آذری شبکه های رادیویی فوق در این جمهوری به صورت محدود و هر کدام یک ساعت در روز، با دو مرتبه پخش تکراری است که جمعاً هر کدام در طول شبانه روز3 ساعت در روز پخش برنامه دارند.
    ـ قرار است بابت پخش برنامه های شبانه روزی هر دو شبکه فوق در اراضی جمهوری آذربایجان، مبالغی به این جمهوری پرداخت شود.
   
    در این بین توجه به نکته های زیر حائز اهمیت است:
    1ـ با عنایت به اینکه هر دو رادیوی فوق، به جهت فعالیت زیر نظر دو ارگان دولتی مهم در آمریکا (دبیر دولت و سازمان سیا )، دارای گستره جهانی هستند و هر یک از آنها به بیش از 20 زبان مطرح در دنیا، تولید و پخش برنامه دارند، لذا بی شک به واسطه پر کردن ساعات پخش شبکه های خود و به دلیل اینکه زبان اصلی مشترک رایـج در منطـقه قفقـاز، زبـان روسـی اسـت، پخـش برنامـه هایی به زبان روسی و انگلیسی (جهت سایر مخاطبین خاص) نیز به مرور در برنامه های آنها گنجانده خواهد شد.
   
    2ـ این شبکه ها در راستای تداوم سیاست خبری گذشته خود، علاوه بر پرداختن به مسایل داخلی منطقه قفقاز و جمهوری آذربایجان، یک امکان تبلیغاتی بالفعلی را ایجاد خواهند کرد که با توجه به فضای رسانه ای محدود این جمهوری، تبدیل به تریبونی در اختیار احزاب و گروه های پرو غرب و طرفدار آمریکا(که تحت حمایت خود آمریکائی ها نیز قرار دارند) و حتی مخالف در این جمهوری خواهد شد تا خواسته ها و منویات خود را علیه حاکمیت فعلی در آذربایجان بیان کنند.
   
    3ـ راه اندازی این شبکه ها و فعال تر سازی آنها از هم اکنون، در واقع، ایجاد دو اهرم فشار بر روی حاکمیت جمهوری آذربایجان به منظور تن در دادن به خواسته ها، سیاست ها و سلایق آمریکایی ها خواهند بود. در حقیقت ابزاری خواهند بود که آمریکایی ها از آنها در راستای آماده سازی افکار عمومی در این جمهوری، منطبق بر منویات و خواسته های خودشان، در عرصه های داخلی و حتی منطقه ای بهره برداری خواهند کرد. موضوعی که آنها از مدت ها قبل بدنبال تحقق عملی آن بوده اند.
   
    4 – با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان که در سال 2008 میلادی انجام خواهد شد، آمریکائی ها از هم اکنون قصد دارند تا افکار عمومی را به سمت افراد و عناصر دلخواه خود جهت دهی کنند.
    اگر در این زمینه حاکمیت فعلی جمهوری با آنها همراهی ننماید بی شک از این امکانات در راستای ایجاد زمینه های بروز و یا انجام یک انقلاب نارنجی و یا مخملی در این جمهوری، حداکثر استفاده و بهره برداری لازم را به نفع خودشان خواهند برد.
   
    5ـ در این عرصه با توجه به خصومت آمریکاییها با کشور آذربایجان در عرصه های گوناگون، آنها تمام سعی و تلاش خود را مبذول خواهند داشت تا از این امکانات تبلیغاتی در جهت تخریب وجهه کشور در ابعاد مختلف در افکار عمومی این جمهوری و کلاً منطقه قفقاز حداکثر استفاده را ببرند و یک جنگ روانی و تبلیغاتی تمام عیار را علیه این کشور سازماندهی و هدایت کنند.
   
    6ـ همچنین آمریکائی ها از این تریبون ها علیه سایر رقبای خود در منطقه اعم از روسیه و ... حداکثر بهره برداری را در راستای خبر سازی به نفع خود و علیه آنها خواهند کرد. این موضوعی است که تا به امروز در راس اهداف و فعالیت های آمریکائی ها در منطقه قرار داشته و مترصد هر گونه وسیله برای اجرای هر چه گسترده تر و بهتر آن هستند.
   
    7ـ البته پر واضح است که این رادیوها در راستای اشاعه تبلیغات بر علیه آمریکایی ها و ایجاد جای پای محکم برای آنها در این جمهوری موثر خواهند بود، تا با توسل به آنها اقدام به زمینه سازی در جهت پیشبرد طرح ها و برنامه های خود در عرصه های مختلف (اعم از سیاسی، اقتصادی، انرژی، فرهنگی و ...) در منطقه و این جمهوری نمایند.
   
    نتیجه اینکه:
    حاکمیت جمهوری آذربایجان از تبعات اقدامی که انجام داده و مجوزی که به آمریکاییها در سطح قابل توجه داده، غافل است، چرا که در قدم اول نتایج منفی این اقدام دامن گیر خود آنها خواهد بود. چرا که احزاب و گروه های مخالف پرو آمریکا حداکثر استفاده و بهره برداری را از این تریبون ها به نفع و در راستای منافع حزبی و گروهی در افکار عمومی مردم خواهند برد . به ویژه اینکه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان یکسال و اندی بیشتر فرصت باقی نمانده است. اقدامات تخریبی آمریکائی ها در این عرصه و با استفاده از این تریبون ها علیه ایران، روسیه و سایر همسایگان و دوستان این جمهوری، در حقیقت بیش از همه دامن آذریها را خواهد، چرا که سایه سنگین اقدامات تخریبی آنها در درجه اول بر روی حاکمیت آذربایجان سنگینی خواهد کرد. درپایان اینکه کشورهای منطقه نیز نسبت به اقدامات آمریکا ساکت ننشسته و بی تفاوت نخواهند بود. آنها واکنشی مناسب را به موقع و در زمان خود، نشان خواهند داد.
    

تبلیغات