تدوین الگوی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی با رویکرد نظریه داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی شکل گرفت. بر این اساس این پژوهش به روش کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد.روش نمونه گیری به صورت هدفمند با تعداد 25 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی و بازاریابان خبره و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها منطبق با راهبرد تحقیق در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری کانونی انجام شد. به منظور تأیید صحت مفاهیم با استناد به معیارهای سنجش روایی کرسول و میلر (2000)، بازبینی توسط اعضای مصاحبه شونده، توسط همکار و به صورت مشارکتی صورت گرفته و روایی مصاحبه مورد تائید قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل و الگوی پیشنهادی پژوهش، مشتمل بر 18 مقوله محوری است که از طریق ترکیب حدود 50 مفهوم اولیه به دست آمده است. بر این اساس، الگوی بازاریابی خیرخواهانه در تولیدکنندگان ورزشی به عنوان مقوله ای محوری بر مبنای شرایط علّی از جمله هنجارهای جامعه و اهمیت محیط زیست و از طریق شرایط زمینه ای نظیر نوع دوستی و مسئولیت پذیری شکل می گیرد و از طریق راهبردهای اعتمادسازی و تبلیغات موثر محقق می شود و به تحقق پیامدهای برجسته سازی برند و تغیر نگرش خریدار می انجامد. در این میان شرایط بازار و اشباع بازار نیز به عنوان شرایط مداخله گر نقش دارند. نتایج این تحقیق، الگوی بازاریابی خیرخواهانه را پس از کدگذاری گزینشی مبتنی بر عوامل اجتماعی، محیطی، فرهنگی-اخلاقی و مدیریتی معرفی می نماید. در مجموع، بازاریابی خیرخواهانه ایده مطلوبی برای تولیدکنندگان محصولات ورزشی است که ضمن خوشنامی، به عنوان یک راهبرد برای پیشبرد فروش یا بهبود تصویر برند توسط آنان می تواند به کار گرفته شود.Compiling Benevolent Marketing Model in Sports Producers with Data-Based Approach
The research is to design a benevolent marketing model for sports producers. So, the research was conducted by qualitative method and with the use of data-based theory. This sampling method was performed with 25 instructors of sports management, sports managers and expert marketers and to the extent of theoretical saturation. The analysis of interviews was performed in three stages of open coding, axial coding and focal coding in accordance with the research strategy. In order to confirm the accuracy of the concepts based on the criteria for assessing validity of Creswell and Miller (2000), the review of the research was conducted by the interviewed members and colleague in participatory manner. Also, the validity of the interview was confirmed.
The results showed that the proposed model of the research consisted of 18 pivotal topics that was obtained by combining about 50 initial concepts. Accordingly, the benevolent marketing model for sports producers was formed as a pivotal topic based on causal conditions such as societal norms and the importance of the environment and through contextual conditions such as altruism and responsibility and was verified through confidence-building strategies and effective advertising. Also, it leaded to the realization of consequences of brand highlighting and change the buyer's attitude. Meanwhile, market conditions and market saturation also play a role as meddler conditions. After selective coding based on social, environmental, cultural-ethical and managerial factors, the results of this research introduce the benevolent marketing model. Generally, benevolent marketing was a good idea for sportswear producers that can be used as a strategy to promote sale or improve their brand image.