آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

در سیستم های حسابداری سنتی، دارایی های نامشهود در صورت های مالی ثبت نمی شوند، اما در تعیین ارزش بازار سازمان ها نقش بسزایی دارند. سرمایه ارتباطی از جمله دارایی های نامشهود است که به عنوان نقش مشتری در درآمد فعلی و آینده سازمان تعریف شده است و نیاز به فضای جدید اقتصادی و تغییر از اقتصاد مبتنی بر محصول به یک اقتصاد مبتنی بر مشتری را بیان می کند. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر سرمایه ارتباطی مهم می باشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف آن، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- علّی است. در این پژوهش، ابتدا به منظور سنجش سرمایه ارتباطی پرسشنامه 20 سؤالی تهیه و تنظیم شد و برای پی بردن به ابعاد زیربنایی پرسشنامه پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. بازه زمانی پژوهش1389 تا 1401 بود. سپس بعد از کشف ابعاد سرمایه ارتباطی با استفاده از نرم افزار Lisrel تحلیل عاملی تأییدی انجام شد و نهایتا با استفاده از نرم افزار R و روش نمونه گیری نقاط مهم به بررسی تأثیر بین سرمایه ارتباطی با عملکرد مالی بانک ها پرداخته شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که سود تسهیلات پرداختی و سود سپرده گذاری برای عامل سرمایه ارتباطی شاخص های مناسبی محسوب می شوند. در ادامه به منظور تببین مدل به دست آمده از الگوریتم نمونه گیری نقاط مهم که یکی از الگوریتم های بیزی است، استفاده شده است. نتایج برآورد الگوریتم نقاط مهم نشان داد که مدل به دست آمده از قدرت تبیین قابل ملاحظه ای برخوردار است.

Presenting the relational capital model of banks using exploratory analysis and explaining it by the sampling algorithm of important points

In traditional accounting systems, intangible assets are not recorded in financial statements, but they play a significant role in determining the market value of organizations. Relational capital is one of the intangible assets, which is defined as the role of the customer in the current and future income of the organization, and expresses the need for a new economic environment and change from a product-based economy to a customer-based economy. Therefore, it is important to identify the factors affecting Relational capital. According to its purpose, the current research is applied and based on the method, it is descriptive-causal. In this research, a 20-question questionnaire was prepared and adjusted to measure Relational capital, and exploratory factor analysis using SPSS software was used to find out the underlying dimensions of the research questionnaire. The research period was 2010 to 2022. Then, after discovering the dimensions of Relational capital, a confirmatory factor analysis was performed using Lisrel software, and finally, using R software and the sampling method of important points, the effect of Relational capital on banks#39; financial performance was investigated. The results of the factor analysis showed that interest on payment facilities and deposit interest are suitable indicators for the Relational capital factor. In the following, in order to explain the obtained model, the sampling algorithm of important points, which is one of the Bayesian algorithms, has been used. The results of the estimation of important points algorithm showed that the obtained model has considerable explanatory power.

تبلیغات