مالکیت روان شناختی و سودآوری: نقش میانجی عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مالکیت روان شناختی درحکم پیکره ای شناختی- عاطفی معرفی شده و حالتی است که در آن افراد احساس می کنند، هدف مالکیت مادی و غیرمادی به آن ها تعلق دارد، این حس، آگاهی فردی، اندیشه ها، عقاید و مالکیت باورهای معطوف به هدف را مشخص می کند. پژوهش از دید هدف کاربردی بوده و ازنظر ماهیت و روش تحقیق، پژوهشی توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری تحقیق، بر اساس جدول مورگان، شامل 304 نفر از مدیران، حسابرسان و حسابداران هست که به طور تصادفی انتخاب شده اند. در این تحقیق تأثیر مالکیت روان شناختی بر سودآوریبا نقش متغیرهای میانجی شامل: عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی بررسی شده است. روش گردآوری داده ها در این تحقیق به دو صورت انجام گرفت. در بخش مربوط به مبانی نظری و ادبیات تحقیق، با استفاده از روش اسناد کاوی به ادبیات نظری متغیرها استخراج شد، در بخش دوم برای استخراج داده ها جهت تجزیه وتحلیل داده ها از پرسشنامه های استاندارد موجود به صورت میدانی استفاده شد. پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن توسط آزمون های واگرایی و همگرایی موردآزمایش و تائید قرار گرفت. متغیر مستقل مالکیت روان شناختی بوده است و از طریق سه متغیر میانجی، شامل: تعهد سازمانی، عدالت سازمانی و رضایت شغلی، تأثیر آن بر سودآوری(متغیر وابسته) بررسی گردید، نتایج نشان می دهد که بین مالکیت روان شناختی با تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عدالت سازمانی رابطه معناداری وجود داشت، عدالت سازمانی با سودآوری رابطه معناداری داشت، عدالت سازمانی و رضایت شغلی، نقش میانجی گری معناداری در رابطه مالکیت روان شناختی با سودآوری داشتند.Psychological Ownership and Profitability: The Mediating Role of Organizational Justice, Organizational Commitment and Job Satisfaction
Psychological ownership, as a cognitive-emotional construct, is a state in which people feel that the object of ownership or a part of it (in terms of nature, whether material or non-material) belongs to them, so that this feeling reflects personal awareness, thoughts, opinions and ownership goal-oriented beliefs. The study is applied research in terms of its objectives, and descriptive-surveyal and correlational in terms of its nature and method. The sample, based on Morgan#39;s table, includes 400 randomly selected managers, auditors and accountants. The study investigates the effects of psychological ownership on profitability and the mediating role organizational justice, organizational commitment and job satisfaction can play.
Data were collected in two phases. First, the theoretical foundations and the literature were reviewed using domestic and foreign articles as well as reference books. Second, a standardized questionnaire, whose reliability and validity were measured and confirmed by divergence and convergence tests, was administered to gather data. The effects of psychological ownership (the independent variable) on profitability (the dependent variable) were explored through three mediating variables including organizational commitment, organizational justice, and job satisfaction.
The results showed that there was a significant relationship between psychological ownership and organizational commitment, job satisfaction and organizational justice. The results also indicated that organizational justice had a significant relationship with profitability. Finally, organizational justice and job satisfaction also had a significant mediating role in the relationship between psychological ownership and profitability.