واکاوی ابعاد و مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی در گزارشات سالانه شرکت: کاربست تحلیل مضمون اتراید استرلینگ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی محرک های گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی شرکت است. روش تحلیل مضمون به کاررفته در این مطالعه بر اس اس روش تحلیل مضمون آتراید- استرلینگ است که در شناسایی مضامین به صورت استقرایی، مؤلفه های گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی شرکت از 40 مقاله مرتبط شناسایی و استخراج شدند. برای تحلیل مضمون در این پژوهش از شبکه مضامین استفاده شد. روایی پژوهش با ممیزی کردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری بامطالعه سطر به سطر منابع منتخب و به صورت دستی انجام گرفت و سپس از روش هولستی استفاده شد و همچنین ازنظرات و پیشنهاد های 29 نفر از خبرگان نیز در این رابطه استفاده گردیده است.پس از مطالعه و انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی اسلامی شرکت، تعداد 19 مضمون پایه ای از بخش های مختلف متون مقالات استخراج شد. از این مضامین پایه ای تعداد 8 مضمون سازمان دهنده و از مضامین پایه 3 مضمون فراگیر رابطه مسئولیت با خداوند، رابطه مسئولیت با انسان ها و رابطه مسئولیت با محیط زیست استخراج شده است. بر اساس نتایج این روش، بیشترین فراوانی بین مضامین پایه در منابع مورد تحلیل مربوط به ارتباط مضمون پایه مسئولیت اساسی با کلیه مضامین می باشد که بیانگر نگاه پیروی از شریعت در گزارشگری مسئولیت پذیری شرکت است.Qualitative analysis of reporting components of Islamic corporate social responsibility: an inductive qualitative study based on text
The main purpose of this research is to identify the drivers of Islamic social responsibility reporting of the company. The theme analysis method used in this study is based on the Atride-Sterling theme analysis method, in which in inductively identifying the themes, the reporting components of Islamic social responsibility of the company were identified and extracted from 40 related articles. For theme analysis in this research, theme network was used. The validity of the research was confirmed by auditing by the referee. To calculate the reliability, coding was done by reading the selected sources line by line and manually, and then the Holstein method was used, and the opinions and suggestions of 29 experts were also used in this regard. After reading and selecting and coding the texts of related articles. By reporting the Islamic social responsibility of the company, 19 basic themes were extracted from different parts of the articles. From these basic themes, 8 organizing themes and 3 comprehensive themes of the relationship of responsibility with God, the relationship of responsibility with humans, and the relationship of responsibility with the environment have been extracted from the basic themes. Based on the results of this method, the highest frequency among the basic themes in the analyzed sources is related to the connection of the basic theme of basic responsibility with all themes, which indicates the view of following Sharia in corporate responsibility reporting.