آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

هدف پژوهش ارائه الگوی پیشگیری از استرس مالی در صنعت بانکداری بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی کلیه مدیران و رؤسای شعب بر مبنای درجه بانک های دولتی و خصوصی استان گلستان بود. در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند به شیوه گلوله برفی و قضاوتی و در بخش کمی از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران بطور تصادفی تعداد 384 نفر برای آزمون مدل انتخاب شدند. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی، پرسشنامه بود. روایی در بخش کیفی از معیارهای تائیدپذیری، قابلیت اطمینان، انتقال پذیری، قابلیت اعتبار و در بخش کمی از روایی محتوایی و روایی سازه بهره گرفته شد. پایایی در بخش کیفی از دو روش بازآزمون و روش توافق درون موضوعی بین کدگذاران و در بخش کمی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و مورد تأیید قرار گرفتند. در بخش کیفی مقوله های مشابه در یکدیگر ادغام و در نهایت 47 داده کلی حاصل شد. در مرحله بعد داده های کدگذاری شده در قالب 6 مقوله طبقه بندی شدند. مدل کیفی تدوین شده در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، مدل مورد بررسی قرار گرفته و برازش مدل تجربی تعیین گردید. نتایج مدل ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار کافی برخوردار است که با استفاده از نرم افزار pls مدل معادلات ساختاری تحلیل شد و برازش مدل های اندازه گیری، ساختاری وکلی مدل مورد تأیید قرارگرفت. به طور کلی نتایج نشان داد که مدیریت جذب منابع، افزایش سودآوری، مدیریت بهینه مصارف و تعهدات، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت اقلام معوق و مشکوک و ارتقای فعالیت های ارزی از ابعاد اصلی در پیشگیری از استرس مالی در صنعت بانکداری می باشد.

Providing a financial stress prevention model in the banking industry

The purpose of the research was to provide a model for preventing financial stress in the banking industry. The method of mixed research is exploratory. The statistical population in the qualitative part included academic experts and in the quantitative part all managers and heads of branches based on the grade of public and private banks in Golestan province. 384 people were randomly selected for model testing in the qualitative part of the purposeful snowball and judgmental sampling and in the quantitative part of the simple random sampling method based on Cochran#39;s sample size formula. The research tool in the qualitative part was an interview with experts and in the quantitative part, a questionnaire. Validity was used in the qualitative part of the criteria of verifiability, reliability, transferability, credibility, and in the quantitative part, content validity and construct validity were used. Reliability in the qualitative part was confirmed by two methods of retesting and intrasubject agreement between coders, and in the quantitative part by Cronbach#39;s alpha coefficient. In the qualitative part, similar categories were merged and finally 47 total data were obtained. In the next step, the coded data were classified into 6 categories. The developed qualitative model was tested in the form of a questionnaire. In the quantitative part, using confirmatory factor analysis, the model was examined and the fit of the experimental model was determined. The results of the structural model showed that the proposed model has sufficient validity, which was analyzed using PLS software, and the fit of the measurement, structural, and overall model models was confirmed. In general, the results showed that the management of attracting resources, increasing profitability, optimal management of costs and obligations, managing customer relations, managing deferred and doubtful items, and promoting foreign exchange activities are among the main dimensions in preventing financial stress in the banking industry.

تبلیغات