آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

در این مقاله بر اساس نظریه بازی تکاملی، یک مدل ریاضی جدید از استراتژی بانک ها برای دادن وام های اعتباری به مشتریان ارائه می کنیم. این مدل یک رویکرد کارآمد و واقع گرایانه را ارائه می دهد. هدف مقاله بررسی بازی تکاملی بین بانک و مشتریان برای اعطا تسهیلات و اعتبار است. مشتریانی که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می کنند را دو نوع در نظر می گیریم. نوع اول شامل اشخاص یا شرکت های کوچک و متوسط (SME) هستند که درخواست دریافت وام های خرد از بانک را دارند. نوع دوم شامل شرکت های بزرگ هستند که درخواست وام های کلان را از بانک دارند. رابطه بین بانک و مشتریان یک رابطه دو طرفه است. در تعامل بین بانک و مشتریان ممکن است آن ها به یکدیگر اعتماد داشته باشند یا بخواهند رفتار فرصت طلبانه داشته باشند. این مدل به بانک کمک می کند تا بتواند به صورت هدفمند در مورد تخصیص تسهیلات به مشتریان تصمیم بگیرد و استراتژی بهینه را پیدا کند. این مقاله پارامترهای مؤثر بر این تصمیمات استراتژیک را بررسی می کند. نتایج نشان می دهد که با افزایش یا کاهش برخی از پارامترهای مطرح شده در مدل، بانک ها می توانند در اعطا تسهیلات به مشتریان به صورت موفق تر عمل کنند و در نهایت سودآوری آن ها نیز افزایش می یابد.

A New Credit and Loan Lending Strategy in Banking Systems; an Evolutionary Game Theory Approach

In this paper we offer one novel mathematical model of credit lending to customers based on evolutionary game theory . This model presents an efficient and realistic approach . The target of our paper is to explore the evolutionary game between banks and customers to grant facilities and credit . We assume that customers are divided into two types . The first type of customers include individual or small and medium enterprises (SME) , apply for micro loans from the bank . The second type of customers include corporate banking or large enterprises , apply for large loans from the bank . The relationship between the bank and the customers is a double-sided problem . Banks and customers may trust each other or want to behave opportunistically . This model helps the bank to be able to purposefully decide on the allocation of facilities to customers and find the optimal strategy. This article examines the parameters influencing these strategic decisions.The results show that by increasing or decreasing some of the parameters in the model, banks can be more successful in granting facilities to customers and ultimately increase their profitability.

تبلیغات