ارائه مدل پذیرش محصولات و خدمات فین تک توسط مشتریان بانک های کشورایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه استفاده از فین تک یا کاربرد نوآورانه فن آوری در ارائه خدمات مالی به بخش جدایی ناپذیر از صنعت بانکداری تبدیل شده است و همکاری بانک ها با استارت آپ های فین تک برای گذار به بانکداری دیجیتال، دیگر نه انتخاب، بلکه یک ضرورت تلقی می شود. بر این اساس در این مطالعه به ارائه مدل پذیرش فن آوری های نوین مالی پرداخته می شود. در بخش کیفی، با مصاحبه از خبرگان نظری و خبرگان تجربی با روش تحلیل محتوا، تعداد 77 مقوله فرعی، 16 مقوله اصلی و تعداد 10 سند نهایی حاصل گردید. سپس مدل مفهومی پژوهش برای ورود به بخش کمی و مدل سازی طراحی گردید. در بخش کمی، با استفاده از مقوله های شناسایی شده در مدل مفهومی و بر اساس پرسشنامه، ارائه مدل پذیرش محصولات و خدمات فین تک توسط مشتریان بانک های کشور توسط معادلات ساختاری (PLS) انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مشتریان بانک ها و موسسات مالی هستند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، توسط فرمول کوکران، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای مستقل آگاهی، امنیت ادراک شده، کارایی، سهولت و مزیت نسبی بر نگرش نسبت به محصولات و خدمات فین تک تاثیر مثبت و هزینه تاثیر منفی دارد. سن و تجربه در رابطه متغیرهای مستقل بر نگرش به محصولات و خدمات فین تک اثر تعدیل کننده مثبت و تعدیلگر تجربه بر رابطه نگرش به محصولات و خدمات فین تک با پذیرش محصولات و خدمات فین تک تاثیر مثبت نمی گذارد اما سن در آن رابطه نقش تعدیل گری منفی دارد. بنابراین می توان گفت که نگرش به عنوان میانجی در رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته عمل نموده است.Providing the model of accepting FinTech products and services by the customers of the country's banks
Nowadays, the use of Fintech or innovative application of technology in providing financial services has become an integral part of the banking industry, and banks#39; cooperation with Fintech startups to transition to digital banking is no longer a choice, but a necessity. The model of acceptance of new financial technologies is presented. In the qualitative section, 77 sub-categories, 16 main categories and 10 final documents were obtained by interviewing theoretical and experimental experts by content analysis method. Then, the conceptual model of the research was designed to enter the quantitative and modeling part. In the quantitative part, using the categories identified in the conceptual model and based on the questionnaire, the model of acceptance of Finatech products and services by the customers of the country#39;s banks was presented by structural equations (PLS). The statistical population in a small part includes the customers of banks and financial institutions that due to the unlimited statistical population, 384 people were selected as a statistical sample by Cochran#39;s formula. The results of structural equation modeling showed that the independent variables of awareness, perceived security, efficiency, convenience and comparative advantage have a positive effect and a negative effect on attitudes toward finitech products and services. Age and experience in relation to independent variables have a positive moderating effect on attitudes toward Fintech products and services. It can be said that attitude has acted as a mediator in the relationship between independent and dependent variables.