شناسایی بازارهای هدف کالاهای صنعتی با فناوری بالای ایران در کشورهای اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این مقاله شناسایی بازار هدف صادراتی کالاهای با فناوری بالای ایران به کشورهای اسلامی براساس شاخص های اقتصادی کشور که برعرضه صادرات ایران تاثیرگذارند و نیز وضعیت کشورهای اسلامی از حیث اقتصادی و محیطی که برتقاضای صادرات ایران مؤثرند، می باشد. این مقاله برای شناسائی بازارهای هدف کالاهای با فناوری بالای ایران به کشورهای اسلامی، از مدل پشتیبانی از تصمیم، براساس طبقه بندی SITC ویرایش 4، در دوره زمانی 2015-2008 استفاده کرده است. یافته های این مقاله نشان می دهد که مهم ترین بازارهای هدف برای کالاهای با فناوری بالای ایران، بیشتر کشورهای مالزی، قطر، ترکیه و بحرین که رشد اقتصادی و تجارت بالائی را در سال های اخیر تجربه کرده اند می باشد؛ لذا تمرکز برنیاز این کشورها به کالاهای با فناوری بالا همراه با در نظر گرفتن مزیت های کشور در تولید این کالاها، می تواند منجر به بهبود صادرات ایران در این کالاها شود.The Definition of Export Markets for Iran’s High- Tech Manufacturing Goods in Islamic Countries
The purpose of this paper is to determine target markets of Iranian high-tech manufacturing goods in Islamic countries based on Iran#8217;s economic measures which effect its export supply and as well as the economic and environmental countries#8217; situation that effect their export demand. This article to identify markets for high-tech goods from Iran to Islamic countries, the model of decision support, based on SITC classification, version 4, is used in 2015-2008 period.
Findings of this paper show that the most important target markets for Iran#8217;s high-tech goods are of Malaysia, Qatar, Turkey and Bahrain which have experienced high economic and trade growth in recent years; So focusing on these countries need to high-tech goods by taking advantage of the country in the production of these goods into account, could lead to improve export the country#8217;s high-tech goods.