آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

صنعت بانکداری در جهان، همچون سایر حوزه های علمی و صنعتی، در حال گسترش، تغییر و تحول است. امروزه بانک ها در بیشتر کشورها درصدد ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و کمترین زمان ممکن به مشتریان خود هستند. اگر بانکی نتواند خدمات راه دور و خدمات بانکداری مجازی را به مشتریان خود ارائه دهد محکوم به ورشکستگی است. لذا گذر از بانکداری سنتی به بانکداری مجازی یک الزام است نه یک انتخاب با توجه به مزایای اقتصادی فراوان سیستم های بانکداری مجازی از نظر کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان، رفع محدودیت های زمانی و مکانی و گسترش حوزه فعالیت های بانکی و بازاریابی در بسیاری از کشورهای پیشرفته علاوه بر بانک های جدید که خدمات خود را فقط از طریق ارتباطات الکترونیکی به مشتریان ارائه می دهند، بانک های با سابقه در کنار فعالیت های فعلی خود با تأسیس بانک های مستقل به شیوه ی الکترونیکی به عملیات خود وسعت می بخشند. در سال های اخیر، بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، به صورت چشمگیری در صنایع خدماتی ایران به ویژه در صنعت بانکداری افزایش یافته است. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایط بانکداری اینترنتی، پرداخت الکترونیکی، امنیت سرمایه گذاری و تبادل اطلاعات در کشور فراهم شده است. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیرگذاری بانکداری مجازی بر سودآوری بانک های تجاری منتخب(پارسیان، پاسارگاد، ملت، تجارت، اقتصاد نوین و صادرات) می باشد. نتایج حاصل از برآورد مدل با استفاده از روش اثرات ثابت در دوره زمانی 1387-1394 نشان می دهد که تعداد پایانه های فروش و تعداد دستگاه های خود پرداز به عنوان شاخص های نشان دهنده بانکداری مجازی تأثیر مثبت و معناداری برسودآوری بانک های تجاری منتخب دارند

The impact of Electronic Banking on profitability in banking system

Banking industry, just like other areas, is developing very fast around the world. Today, banks try to deliver their quality services to the clients in the least time possible. A bank that is incapable of providing electronic banking services for the customers is condemned to get bankrupt. So, a transition is inevitable, not an option, from the traditional to the electronic banking. Considering the great advantages of electronic banking in terms of reduction of the costs, service quality improvement, elimination of temporal and spatial limitations, wider areas of services and marketing, in many developed countries the banks provide their services only in electronic form. Therefore, in addition to the traditional banking offerings, well-experienced banks have made specific independent departments to extend their services to the electronic form. In recent years, taking advantage of information technology, service industries has been increased significantly in Iran, especially in the banking industry. Using ICT with Internet banking, e-payment, security investments and exchange of information is provided in the country. Given the importance of the phenomenon, the porpuse of this study was to investigate the effect of electronic banking on the profitability of commercial banks is elected Iran. Modeling using panel data on the basis of the country#39;s six banks (Parsian, Pasargad, people, business, new economy and exports of Iran) in the form of an econometric models with Fixed Effects was conducted during the period 1387-1394. The results indicate that e-banking has a positive and significant effect on the profitability of banks in Iran

تبلیغات