ارزیابی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر روی سودآوری بانک سپه ( مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی ) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اولین سودی که بانک ها از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی می برند نام تجاری بهتر (برند) و توانایی پاسخگویی بهتر به خواسته های مشتریانش هست. بانک هایی که چنین سرویس هایی را ارائه می دهند به عنوان رهبران پیاده سازی تکنولوژی در فضای کسب و کار شناخته می شوند. هدف اصلی این رهبران به حداکثر رساندن سود برای صاحبان و ذینفعان می باشد. از دیدگاه بانک ها، بانکداری الکترونیکی یعنی معاملات بسیار کم هزینه در مقایسه با بانکداری سنتی است. لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانک های سپه در استان آذربایجان شرقی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق برای آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و برای تحلیل داده ها از روش تلفیقی (پنل دیتا) و بازه زمانی 1383 تا 1393 استفاده شده است. متغیر وابسته مورد استفاده در این تحقیق بازدهی دارایی است که از نسبت سود بانک به دارایی های بانک حاصل شده است و معیاری برای سودآوری و تلاش مدیران بانک ها در سودآوری است. متغیرهای توضیحی نیز عبارت است از دستگاه های خودپرداز که معیار اصلی بانکداری الکترونیکی است، کارت های اعتباری، دستگاههای رمزساز و سهم بازار که از نسبت سپرده های بانک به کل سپرده های بانک های منتخب حاصل شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که دستگاه های خودپرداز و سهم بازار اثر مثبت و کارت های اعتباری صادر شده از سوی بانک سپه اثر منفی بر سودآوری بانک سپه در استان آذربایجان شرقی می گذاردEvaluation of e-banking on the profitability of the branches of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province
The first profits that banks make out of giving e-banking services are a better commercial brand and a better power of accountability to their customers#8217; wants. Banks which give such services are recognized as the leaders of implementing technology in the business atmosphere. The main goal of these leaders is to maximize the earnings or profits for the owners and the beneficiaries. From banks#8217; point of view electronic banking (e-banking) means very inexpensive transactions in comparison with traditional banking. Therefore, in this study we are going to assess the influence of e-banking on the profitability of the branches of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province. The present study in terms of purpose is an applied research. In this study to test the hypotheses the multivariate linear regression model is used and for data analysis the mixed model (panel data analysis) is used and the span of the research is since 2004 up to 2014. The dependent variable which was used in this research was the return on assets which was achieved from the ratio of bank profits to bank assets and is a yardstick for the profitability and the attempts of bank managers toward profitability. Also, the descriptive variables are ATMs which are the main e-banking factor, credit cards, PIN pad devices, and the market share which is selected from the ratio of bank deposits to the whole deposits of the selected banks. The results of the research indicate that ATMs and the market share have a positive influence and the credit cards which are issued by Bank Sepah have a negative influence on the profitability of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province