بررسی کاستی های نظام آموزشی در حوزه اقتصاد (مقایسه ی تطبیقی سرفصل فعلی با سرفصل جدید) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظام آموزشی در حوزه اقتصاد در کشور ایران به دلایل متعددی از جمله فقدان واقع گرایی در آموزش علم اقتصاد، نداشتن پیوندهای معنادار با واقعیت ها و هنجارهای بومی کشور، داشتن ساختار آموزشی مشابه با ساختار آموزشی علم اقتصاد نئوکلاسیک و رویکردهای مشتق آن که در دنیا با چالش های اساسی روبه رو شده، سیطره رویکردهای روش شناسی مبتنی بر ریاضیات (صوری شدن و فرمالیسم)، کمبود مباحث اسلامی در سرفصل ها وحاشیه ای شدن مباحث اقتصاد اسلامی، در سال های اخیر با مشکلات اساسی روبه رو بوده است. لذا شورای تحول در علوم انسانی در صدد اصلاح این برنامه آموزشی برآمده و سرفصل های پیشنهادی جدیدی ارائه داده است. در این مقاله به بررسی سرفصل های پیشنهادی برای رشته اقتصاد از طرف شورای تحول در علوم انسانی و همچنین مقایسه این سرفصل ها با سرفصل های فعلی رشته اقتصاد پرداخته شده است. شیوه کار در این پژوهش، به این شکل بوده که ابتدا تعداد 15 شاخص در حوزه تئوریک آموزش اقتصاد و حوزه ارتباط با واقعیت اقتصاد استخراج شده و بر طبق این شاخص ها دو سرفصل جدید (سرفصل های پیشنهادی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی) و فعلی امتیازدهی و بررسی شده اند. طبق نتایج به دست آمده در اکثر شاخص ها برنامه آموزشی جدید نسبت به برنامه آموزش فعلی پیشرفت هایی را داشته است اما این پیشرفت چشمگیر نبوده و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داردIdentify shortcomings in Economics Curriculum (Comparison of current with new headlines) Identify shortcomings in Economics Curriculum (Comparison of current with new headlines)
Teaching economics in Iran have been major problems such as lack of realism, no significant links with reality and native norms country, the educational structure similar to the structure of neoclassical economics and approaches derived of them with fundamental challenges in the world economy, dominated by approaches based on the methodology of mathematics and formalism in economic methodology and weakness of Islamic issues in the headlines. The council of evolution in the Humanities has offered to modify the new headlines.
Suggested topics in this article are compared with previous headlines. To compare we extracted the 8 indicators of theoretical and 7 indicators to connection with reality of headlines, then compare the two headlines with them. Based on the results in the most of indicators, new curriculum has improved compared to the previous program, of course not much progress towards the desired point.