آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

تغییر شکل فضاهای سنتی خرید از بازار و خیابان به ساخت و ساز بی رویه مراکز خرید، باعث شده تا «مال سازی» تبدیل به رویکرد غالب مدیریت شهری شود. انواع فضاهای خرید، بی آن که شناخت جامعی نسبت به فلسفه شکل گیری و گونه شناسی آنها وجود داشته باشد در حال تسخیر شهر هستند. از روی بررسی آینده این شیوه توسعه مراکز خرید در شهرهای امروزین ضرورتی غیرقابل انکار است. با توجه به این مهم، در مقاله حاضر آینده مراکز خرید از منظر هویت شهرهای ایرانی-اسلامی بررسی شده است. در راستای پاسخگویی به سوالات پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی و رویکرد استدلال منطقی (فرهنگی-گفتمانی) و رویکرد تحلیل ساختاری به صورت توأمان، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و دو پرسشنامه (در جهت تدقیق مدل مفهومی و ارزیابی پایایی و روایی آن (25نفر) و همچنین استفاده از تکنیک تحلیل ساختاری(15نفر)) و مصاحبه (در جهت سناریو نویسی(5 نفر)) استفاده شده است. با توجه به بررسی های انجام شده و مدل مفهومی پژوهش، متغیرهای مطلوبیت مراکز خرید از منظر هویت شهرهای ایرانی-اسلامی مشتمل بر بیست و دو (22) متغیر در قالب شش (6) مولفه می باشد. نتایج حاصل از مقاله حاضر نشان دهنده جهتگیری بالای سناریو ادامه وضع موجود به سمت سناریو پادآرمان شهری است. این امر حاکی از بی توجهی به بستر و زمینه شهرها در توسعه مراکز خرید در لایه های مدیریت و تصمیم ساز شهر است. توجه به نکات مطروحه در الگوهای شهر ایرانی-اسلامی می تواند مسیری آگاهانه از توسعه در پیش روی متخصصان و برنامه ریزان شهر قرار دهد.

Redefinition the future of shopping centers from the perspective of Iranian-Islamic city identity, using structural analysis and scenario planning; case study: Tabriz City

The transformation of the traditional shopping spaces from the market and the street to the indiscriminate construction of shopping malls has caused "property" to become the dominant approach of urban management. All kinds of shopping spaces are conquering the city without a comprehensive understanding of their formation philosophy and typology. Looking at the future, this way of developing shopping centers in today's cities is an undeniable necessity. Considering this importance, in this article, the future of shopping centers has been examined from the perspective of the identity of Iranian-Islamic cities. In order to answer the research questions from the descriptive-analytical method and the logical reasoning approach (cultural-discourse) and the structural analysis approach in tandem, using library and documentary studies and questionnaires (in order to clarify the conceptual model and evaluate its reliability and validity and also using the technique of structural analysis and scenario writing) has been used. According to the research done and the conceptual model of the research, the desirability variables of shopping centers from the perspective of the identity of Iranian-Islamic cities consist of twenty-two (22) variables in the form of six (6) components. The results of this article show the high orientation of the scenario of continuing the status quo towards the urban anti-utopian scenario. This indicates the neglect of the context of cities in the development of shopping centers in the city's management and decision-making layers. Paying attention to the points raised in the Iranian-Islamic city models can put an informed path of development in front of the specialists and city planners

تبلیغات