آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

هدف این پژوهش تدوین الگوی تطبیقی وفاداری گردشگری با تأکید بر هوشمند سازی است.،.روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران ایرانی و چینی و ۱۸ نفر از اساتید برجسته دانشگاهی و خبرگان انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی گردشگری بود که پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ ۸۱/۰ می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار نت لوگو انجام شده است و ۵ مؤلفه که بیشترین تأثیرگذاری را برجذب توریسم دو کشور داشته بررسی گردید. بر اساس نظرات خبرگان در پاسخ به پرسشنامه های مربوطه، از بین عوامل تأثیرگذار، در پژوهش بر رضایتمندی گردشگران، روابط داخلی مؤلفه ها و زیر مؤلفه ها را با این نرم افزار سنجیده شد. در این پژوهش ابتدا پنج عامل با ابعاد بیان شده در مدل بر رضایت مندی مورد سنجش قرار گرفت، همچنین اثرات متقابل عوامل شناسایی گردید. همچنین جهت تطبیق وفاداری گردشگری با استفاده از نرم افزار عامل بنیان سناریوهای مختلف (بدبینانه، مطلوب و خوش بینانه) اجرا شد. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که هرچه سطح امکانات به روز ازجمله فناوری هوشمند، تسهیلات، آموزش نیروی انسانی و اعتدال سیاست سخت گیرانه دولت ها و سطح تبلیغات را بالا برده و توقعات گردشگر را به سطح اعتدال نزدیک نماییم منجر به انجام بیشترین سفرها بین دو کشور ایران و چین می گردد. بیشترین تأثیرگذاری متغیر هوشمند سازی که به صورت رویکردی نوین برای توسعه گردشگری و جذب گردشگران در کشورها بوده و ارائه خدمات باعث رضایت گردشگران و در نتیجه تداوم وفاداری گردشگری در آینده این صنعت ایفا می کند.

Simulating the future of tourism in Iran and China Based on the analysis of optimistic and pessimistic scenarios

The purpose of this research is the comparative model of loyalty. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of methodology. The statistical population of the research included Iranian and Chinese tourists and 18 prominent university professors and experts. The tool asked by the researcher was tourism satisfaction, the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha is 0.81, the data was collected using NetLogo, and the 5 components that had the most impact on the tourism of the two countries were based on the opinions of experts. In response to the relevant questionnaires, among the influential factors, in the study of tourists' wages. We measured the internal relationships of components and sub-components with this software، In this research, first, five factors with the dimensions stated in the model were measured on satisfaction, and the mutual effects of the factors were identified using the software based on the basis of different scenarios (pessimistic, favorable and optimistic). In order to accommodate the loyalty of tourism, which also the simulation results show that the more up-to-date facilities such as smart technology, facilities, manpower training and the moderation of strict government policy and the level of advertising, and bring the tourist's expectations closer to the moderation level, the more trips will be made. It is between Iran and China. The most influential variable of intelligentization, which is a new approach to develop tourism and attract tourists in countries, and provide services that satisfy tourists and as a result, the continuation of tourism loyalty in the future of this industry.

تبلیغات