آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن


شروع
ایجاد نام تجاری در بازارهای کسب و کار، به اندازه بازارهای مصرفی مهم است زیرا خریداران زمانی احساس امنیت بیشتری می‌کنند که محصولات یک شرکت معتبر را بخرند. در واقع، برخی خریداران هیچ علاقه‌ای ندارند که محصولات جدیدی را بخرند که تاکنون به اثبات نرسیده‌اند.
پرسش‌های تحقیق
چگونه می‌توانم ویژگی‌های نام تجاری خود را شناسایی کنم؟
ویژگی‌های نام تجاری همیشه بدیهی و روشن نیست. یک نقطه‌ شروع خوب، تحقیق درباره‌ مشتریان است. وقتی مشتریان محصولات شما را می‌خرند، چه چیزی در محصولات شما برای آنها مهم است؟ نیازهای آنها را با عملکرد محصولات و شرکت خود مقایسه کنید. همچنین، نگاهی به رقبایتان داشته باشید و نقاط قوت رقابتی خود را نیز مد نظر قرار دهید.
اگر ویژگی‌های نام تجاری من ضعیف به نظر برسند، باید چه کار کنم؟
مشتریان شرکتی را قبول دارند که برای پیشرفت مستمر خود تلاش می‌کند لذا به دنبال پیشرفت به ویژه در پی آن دسته از ویژگی‌هایی باشید که بیشترین اهمیت را برای مشتریان شما دارند. مطمئن شوید که به خوبی می‌توانید این ویژگی‌ها را به اطلاع مشتریان خود برسانید.
آیا سنجش تأثیر ایجاد نام تجاری میسر است؟
در بازارهای مصرفی، شرکت‌ها دست به تحقیقات مختلفی می‌زنند تا بر تغییر برداشت‌های مشتریان از شرکت نظارت کنند. این تحقیق می‌تواند نشان دهد که آیا مشتریان شما دیدی مساعدتر به شرکت شما پیدا کرده‌اند یا خیر. همچنین، این امر می‌تواند احتمال فروش آتی شما را افزایش دهد.
بودجه‌ تبلیغاتی من محدود است. آیا باید بر پیام‌های ویژه‌ محصولات تمرکز کنم یا پیام‌های ویژه‌ ایجاد نام تجاری؟
احتمالاً پیام‌های ویژه‌ محصولات، درآمد بیشتری را در کوتاه مدت به دنبال دارند. این امر می‌تواند بودجه‌ بازاریابی شما را در طول زمان افزایش دهد. البته این درست نیست که پیام‌های ویژه‌ ایجاد نام تجاری را به طور کامل نادیده بگیریم چرا که در این صورت ، شما توسعه‌ بلند مدت کسب و کار خود را قربانی کرده‌اید.
درصد بالایی از فروش، ناشی از وجود اینترنت است. آیا این امر بدان معنا است که اهمیت ارزش نام تجاری نسبت به قبل کمتر شده است؟
با افزایش حجم مشتریان اینترنتی، شرکت‌ها باید سخت‌تر از قبل کار کنند تا خود را در صحنه نگاه دارند. اهمیت ارزش نام تجاری، همیشه بر سر جای خود باقی است.
عملی ساختن آن
چرا ایجاد نام تجاری برای کسب و کار مهم است
ایجاد نام تجاری، هم در بازارهای کسب و کار و هم در بازارهای مصرفی به یک اندازه اهمیت دارد. البته خریداران کسب و کار به دنبال مجموعه‌ای متفاوت از ارزش‌های نام تجاری هستند. آنها به دنبال محصولات و خدماتی برای انجام کسب و کار خویش هستند.
استفاده از ارزش‌های نام تجاری
فهرست زیر مؤید ویژگی‌های کلیدی است. وقتی ویژگی‌هایی را انتخاب کردید که بیشترین اهمیت را برای شما و مشتریانتان دارند، می‌توانید در ارتباطات خود بر آنها تأکید کنید. اگر یک ویژگی برای مشتریان مهم است اما اکنون ضعیف است ، باید روش‌هایی را برای بهبود عملکرد آن مد نظر قرار دهید.
تناسب برای هدف
محصول باید متناسب با هدفش باشد. آیا محصول، ویژگی‌های مد نظر خریداران را تامین می‌کند یا آیا منطبق با استانداردهای صنعتی است؟ تأیید مراجع ذیربط اهمیت بسیاری دارد.
ارزش پول
ارزش پول، برای برخی خریداران مهم است. این امر بدان معنا نیست که خریداران همواره به دنبال پایین‌ترین قیمت‌ها هستند. ممکن است برخی مشتریان حاضر باشند پول بیشتری برای محصولی بپردازند که مکمل فعالیت‌هایشان است.
کیفیت
کیفیت یک عامل تمایزدهنده‌ مهم است. شرکت‌های ژاپنی سعی می‌کنند با پیشرفت‌های مهم در کیفیت، ارزش‌های نام تجاری خود را متحول سازند. شرکت‌هایی که بر روی کیفیت سرمایه‌گذاری می‌کنند، به اعتماد مشتریان دست می‌یابند.
قابلیت تعمیم
اگر طیفی از محصولات و خدمات مختلف را ارایه می‌کنید، نام تجاری شما باید قابل تعمیم به کل این طیف باشد. این امر به شما کمک می‌کند تا کسب و کارتان را بهتر اداره کنید و به وفاداری بیشتر مشتریان دست یابید.
مسئولیت‌پذیری شرکت
خریداران از مراجعه به یک شرکت مسئولیت‌پذیر، احساس امنیت بیشتری می‌کنند. این امر به معنای عملکرد مالی مناسب، تیم مدیریت قوی، سوابق روابط خوب صنعتی و سابقه‌ ارایه‌ محصولات اثربخش و با کیفیت است.
محصولات اثبات شده
برخی خریداران تمایل به خرید محصولات جدیدی که اثبات نشده اند ،ندارند . آنها الزاماً علاقه‌ای به این گونه محصولات ندارند بلکه می‌خواهند بهترین محصولاتی را در که حال حاضر وجود دارند، به دست آورند.
سرمایه‌گذاری بر روی توسعه‌ محصولات
اگر توزیع ضعیف باشد، مشتریان نمی‌توانند محصولات را بخرند. اهمیت توزیع بر اساس نوع محصول فرق دارد ضمن این که رشد فروش مستقیم از طریق اینترنت، تا حدی اهمیت توزیع را کاهش داده است. البته، محصولات خاصی همچون قطعات یا لوازم همچنان به سیستم اثربخش توزیع در سطح ملی وابسته هستند.
پشتیبانی خدمات
پشتیبانی خدمات برای محصولاتی مهم است که مشتری به آنها وابسته است. وجود نداشتن یک فرآیند مهم در این زمینه، می‌تواند به دیدگاه مشتریان آسیب بزند. کیفیت خدمات می‌تواند باعث تنوع‌سازی محصولات مهمی همچون سیستم‌های رایانه‌ای شود.
آموزش
آموزش به مشتریان کمک می‌کند تا استفاده‌ اثربخش‌تری از یک محصول داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها دارای واحدهای آموزش یا بسته‌های آموزشی هستند که تضمین می‌کنند مشتریان و حتی کارکنان خودشان با محصولات جدید آشنا شوند.
محصولات سفارشی
محصولات سفارشی ارزشی فراتر از محصولات استاندارد و معمول دارند. مشتریان دارای برخی نیازهای فردی هستند که ممکن است محصولات استاندارد نتوانند آنها را تامین کنند. با اصلاح برخی محصولات، شما می‌توانید به شکلی کارآمدتر نیازهای این گونه مشتریان را نیز تامین کنید.
شراکت
کار در قالب شراکت با یک مشتری می‌تواند ارزش روابط شما را افزایش دهد. شراکت به معنای کار بر روی پروژه‌های مشترک توسعه یا ارایه‌ مجموعه خدماتی است که به مشتری در تمام طول چرخه‌ حیات محصول کمک می‌کنند.
خدمات مشتریان
کیفیت خدمات مشتریان، یک معیار کلیدی ارزش‌های شرکت است. خدمات مشتریان دارای قالب‌ها و شکل‌های مختلفی است که از روش پردازش درخواست اولیه‌ مشتری تا کیفیت بعد از فروش را دربرمی‌گیرد. در تعدادی از شرکت‌ها، خدمات مشتریان یک فعالیت استراتژیک است که رویکردها و کارکنان خاص خود را دارد.
مشاوره
مشاوره می‌تواند شرکت را از یک عرضه‌کننده‌ کالاها به یک شریک ارزشی تبدیل کند. مشاوره‌ پیش از فروش اهمیت بسیاری زیادی برای محصولات پیچیده یا دارای ارزش بالا دارد و کیفیت مشاوره می‌تواند تعیین کند که یک سفارش چگونه ارایه و پردازش شود.
حمایت فنی
گستره‌ حمایت فنی شامل طیفی است که از مشاوره در مورد کاربرد محصولات تا خدمات پس از فروش و حل مسایل احتمالی را دربرمی‌گیرد. در محصولات پیچیده، کیفیت حمایت فنی می‌تواند مهم‌ترین عامل تمایزدهنده باشد.
محیط زیست
محصولات باید منطبق با قوانین زیست محیطی باشند زیرا شرکت‌ها بر اساس تأثیر محصولاتشان بر محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرند. استفاده از موادی که متعلق به منابع قابل بازیافت هستند یا نقش داشتن در آلودگی، می‌توانند تصویر یک سازمان یا شرکت را خدشه‌دار کنند.
سفارشات
رویه‌های ساده‌ ارایه‌ سفارشات، کسب و کار را برای مشتریان ساده‌تر می‌سازند. بسیاری از شرکت‌ها، روندهای سفارش‌گیری خود را خودکار ساخته‌اند تا در زمان مشتری برای ارایه‌ سفارشاتش صرفه‌جویی شود.
اطلاعات محصول
بروشورهای چاپ شده با کیفیت مناسب، راهنمایی‌های دقیق محصولات، ارایه‌ اطلاعات جامع از طریق اینترنت و ارایه‌ توضیحات شفاف، به خریدار کمک می‌کنند تا تصمیماتی آگاهانه اتخاذ کند.
مبنای مشتریان
خریداران یک محصول را بر اساس مشتریانی که قبلاً از آن استفاده کرده‌اند، ارزشیابی می‌کنند. ارایه‌ فهرستی از مشتریان می‌تواند نمایانگر کیفیت و تأیید محصولات باشد.
اشتباهات رایج
نادیده گرفتن موضوعات «ساده»
بسیاری از شرکت‌ها نقاط قوت خود را بر مبنای ویژگی‌های پیچیده بیان می‌کنند مانند کیفیت، عملکرد و قیمت. در حالی که ویژگی‌های ساده همچون خدمات مشتریان یا حمایت فنی، جزء ویژگی‌های کلیدی هستند.
نادیده گرفتن ایجاد نام تجاری
از دوران قدیم، ایجاد نام تجاری اقدامی در بازارهای مصرفی تلقی می‌شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که تصمیمات خرید در بازارهای کسب و کار به مراتب پیچیده‌تر هستند و بسیاری از شرکت‌ها مبنای تصمیمات خود را بر عوامل گوناگونی به جزء ایجاد نام تجاری قرار داده‌اند. بسیاری از شرکت‌های فعال در عرصه‌ کسب و کار، ایجاد نام تجاری را نادیده می‌گیرند که این امر مخاطرات زیادی برای آنها به دنبال دارد.
تمرکز بر ویژگی‌های غلط
آنچه را اعلام کنید ،که ،از نظر مشتریان مهم هستند. در بازارهای تکنولوژیکی، کیفیت حمایت و تعهد به توسعه‌ محصول می‌تواند مهم‌تر از قیمت یا تحویل محصولات و خدمات باشد. در بازارهای مصرفی، حمایت و اطلاعات می‌توانند باعث متنوع شدن محصولات شوند اما هیچ مزیتی را در قبال آنها موجب نشوند.
ناتوانی در برقراری ارتباط با نقاط قوت نام تجاری
ارتباطات بازاریابی که تنها متمرکز بر محصول هستند، ممکن است در اعلام نقاط قوت نام تجاری شکست بخورند. می‌توان از دیدگاه‌های مشتریان، بروشورهای شرکت، فعالیت‌های روابط عمومی و تبلیغات برای ارایه‌ یک تصویر متوازن‌تر از شرکت استفاده کرد.
برای اطلاعات بیشتر
کتب:
« نام تجاری جدید: چگونه کارآفرینان به اعتماد مشتریان دست می‌یابند»، نانسی کوهن1، 2001
وب سایت:
www.instituteforbrandleadership.com: مرکز چارترینگ نام تجاری
«به اعتقاد من، اگر می‌خواهید شرکتی را اکتساب کنید، به دنبال اکتساب بزرگ‌ترین نام‌های تجاری در جهان باشید.» ریچارد برانسون2
«نام‌های تجاری هرگز نمی‌میرند.» شلی لازاروس

تبلیغات