چکیده

کیفیت ارتباطات درون سازمانی با موفقیت سازمانی مرتبط است به طوری که ارتباط سازمانی حسابداران ممکن است عملکرد سازمانی را بهبود بخشد و یا آن را مهار کند. اطلاعاتی که حسابداران در سازمان خود به اشتراک می گذارند اصولاً برای کمک به مدیران سازمان در برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری طراحی شده است. نظر به اهمیت بستر سازمانی در ایجاد و تعدیل روابط حسابداران به عنوان عوامل آگاه سازمان، پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از مصاحبه، به بررسی برداشت حسابداران از نقش خود در سازمان، ویژگی های سازمانی مانع و تسهیل کننده و استراتژی های مورد استفاده حسابداران برای تعدیل و کنترل چالش های ارتباطی، می پردازد. تمامی مصاحبه ها در نیمه اول سال 1402 صورت پذیرفت و تعداد اعضای پنل مصاحبه شونده شامل 30 حسابدار، در رده های مختلف سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد. نتایج مصاحبه ها که در چارچوب تئوری های ساخت یابی گیدنز و تئوری ساختار سخت استونز تحلیل می شوند، بیانگر روابط مهم حسابداران در بستری با کارکنان بسیار با آگاهی مالی محدود، محدودیت منابع سازمانی، محدودیت فناوری اطلاعات، تسلط مأموریت عملیاتی بر الزامات مالی و تأمین نیروی حسابداری؛ و انطباق های ساختاری حسابداران در اتخاذ اشکال متعدد از چارچوب بندی های مجدد ارتباطات است. نتایج پژوهش حاضر، ارتباطات حسابداران را فراتر از گزارش های مکتوب رسمی بررسی و استراتژی های ارتباطی غیررسمی آن ها را شناسایی و واکاوی می نماید.

Modeling the interaction of accountants based on Gidden's structuration theory

The quality of intra-organizational communication is related to organizational success, so accountants#39; communication may improve or inhibit organizational performance. The information that the accountants share in their organization is designed to help the managers of the organization in planning, controlling, and making decisions. Considering the importance of the organizational context for creating and adjusting the relationships of accountants as knowledgeable agents of the organization, the present article examines the role of accountants in their organization, the challenges and facilities of organizational characteristics, and the accountant#39;s strategies in response to them, by the qualitative approach. It pays to moderate and control communication challenges. All the interviews were conducted in 2023 and the number of interviewed panel members includes 30 accountants in different organizational levels in Tabriz University of Medical Sciences. Analyzing the interviews in the framework of Gidden#39;s structuration theory and Stone#39;s strong structuration theory, the results show the important relationships of accountants in a context with employees with limited financial knowledge, limited organizational resources, limited information technology, and the dominance of the operational mission over financial and supply requirements accounting force; And accountants#39; structural adaptations are in adopting multiple forms of communication reframing. The results of the present article examine the communication of accountants beyond formal written reports and analyze their informal communication strategies.

تبلیغات