عدالت در قران و ابعاد اقتصادی آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عدالت یکی از مفهوم های کلیدی در تنظیم رفتارهای فردی و اجتماعی است. قران به عدالت به عنوان یک مفهوم رفتاری پرداخته است. ولی در بیان اندیشه های اسلامی می بینیم که برداشتهای گوناگونی از عدالت را به قرآن و اسلام نسبت میدهند. برخی عدالت را مفهوم کلی میدانند و عدالت اقتصادی را قسط میدانند. برخی عدالت را حکومتی میدانند و برخی عدالت را به برابری در درآمدها تعبیر میکنند بیشک نمیتواند تعبیرهای متفاوت و گاهی متضاد، معنای عدالت باشد. همچنین برداشتهای مغایر با پایههای دیگر قرانی و دینی هم نمیتواند معنای قرانی عدالت باشد. بر پایه اصول روشن در تعبیرهای دینی، هیچ چیز مغایر با قران را نمیتوان به دین و اسلام نسبت داد. این مقاله میکوشد با نگاه به چارچوبهای نظری و روششناسی معناشناسی تحلیلی بر علتهای برداشت غیر قرآنی از مفهوم عدالت ارایه کند و پس از آن با روشهای ریشهشناسی، معناشناسی و بررسی تطبیقی قران به قران، مفهوم درستتر عدالت در قران و ابعاد مختلف آن از جمله بعد اقتصادی مطرح شده از عدالت در قرآن را تحلیل و استخراج کند. یافتههای اصلی این بررسی گویای آن است که در برداشت از عدالت، بیشتر خطاهای رایج در معناشناسی رخ داده است. همچنین عدالت قرآنی به معنای دادن و رعایت حقوق افراد است و برداشتهایی مانند توزیع برابر درآمد، دارایی، مصرف و مانند آن نمیتواند با عدالت قرآنی سازگار باشد. برابر بودن انسانها در عدالت قرانی میگنجد، ولی برابر کردن انسانها مغایر عدالت قرانی است. همچنین عدالت در قران دارای ابعاد مختلفی است که از جمله رفتارهای حکم دادن، شهادت دادن، سخن گفتن و دادن و رعایت حقوق اقتصادی دیگران را دربر میگیرد.Justice in the Qur'an and its economic dimensions
Justice is one of the key concepts in regulating individual and social behavior. The Qur#39;an deals with justice as a behavioral concept. But in the expression of Islamic thoughts, we see that they attribute various understandings of justice to the Qur#39;an and Islam. Some consider justice as a general concept and consider economic justice as an installment. Some consider justice as a government and some interpret justice as equality in incomes. Different and sometimes conflicting interpretations cannot be the meaning of justice. Also, interpretations contrary to other Qur#39;anic and religious foundations cannot be the Qur#39;anic meaning of justice. Based on clear principles in religious interpretations, nothing contrary to the Qur#39;an can be attributed to religion and Islam. This article tries to provide an analysis on the causes of non-Qur#39;anic understanding of the concept of justice by looking at the theoretical frameworks and methodology of semantics, and then with the methods of etymology, semantics and comparative analysis the Qur#39;an to the Qur#39;an, to analyze and extract the correct concept of justice in the Qur#39;an and its various dimensions, including the economic aspect of justice in the Qur#39;an. The main findings of this study show that most of the common errors in semantics have occurred in the perception of justice. Also, Quranic justice means giving and respecting people#39;s rights, and notions such as equal distribution of income, wealth, consumption, and the like cannot be compatible with Quranic justice. Equality of human beings is part of Quranic justice, but equalizing human beings is contrary to Quranic justice. Also, justice in the Qur#39;an has different dimensions, which include the behavior of ruling, testifying, speaking and giving, and respecting the economic rights of others.