آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

رقابت
کتب
دستور کار: آنچه که شرکت‌ها باید برای یک دهه برتری خوود انجام دهند
مایکل هامر ، 2001
این کتاب بیشتر در مورد اقداماتی است که شرکت‌ها باید انجام دهند تا شرایط رقابتی خود را حفظ کنند. با این وجود، این کتاب ابزاری ارزشمند برای حفظ اقدامات مهم است و دلایل مهم بودن آنها را نیز ذکر می‌کند. این کتاب بر خدمات به مشتریان متمرکز است اما به موضوع استراتژی‌های سازمان‌ها و همکاری با دیگر شرکت‌ها نیز می‌پردازد.
مزیت رقابتی از طریق افراد: رها کردن قدرت نیروی کار
جفری پفر ، 1994
این کتاب به این موضوع اشاره می‌کند که تعهد نیروی کار، می‌تواند یک مزیت رقابتی برای شرکت‌ها باشد. همچنین به مضامین تغییر در تمرکز رقابتی اشاره شده، درباره‌ موانع موفقیت این موضوع بحث شده و استراتژی‌هایی برای غلبه بر این موانع و اعمال تغییرات ارایه شده‌اند.
تنوع‌سازی یا مرگ: بقا در عصر قاتلان رقابت
جک تروت و استیو ریوکین ، 2000
این کتاب بر شرایط خاص یک شرکت و محصولات یا خدمات آن متمرکز است که باعث انحراف آن از مسیر رقابت می‌شوند. این کتاب که هدفش تمامی خوانندگان حوزه‌ کسب و کار است، درباره‌ این است که چگونه می‌توان بهتر در نزد مشتریان شناخته شد. این کتاب با فصولی آغاز می‌شود که در آنها استراتژی‌های ذکر شده که به تنوع‌سازی منتهی نشده‌اند و سپس با بحث در مورد روش‌های مختلف ایجاد تنوع‌سازی از جمله جهانی عمل کردن ادامه می‌یابد.
دستیابی و حفظ یک مزیت رقابتی
جی بارنی ، 2001
کتاب بارنی بر ابعاد استراتژیک رقابت متمرکز است. این کتاب استراتژی‌های داخلی و بیرونی که برای حفظ رقابت مورد نیاز هستند را پوشش می‌دهد. به این موضوع از طریق «آنچه که باید انجام دهیم» و «آنچه که باید از آن پرهیز کنیم» پرداخته شده و مباحث خوبی برای دانشجویان حوزه‌ کسب و کار و مدیران ارایه شده است.
به دست آوردن هر آنچه که می‌خواهید: 21 روش برای بهتر فکر کردن، بهتر عمل کردن و بهتر به دست آوردن از رقابت
جی آبراهام ، 2000
این کتاب که توسط جی آبراهام استاد رشته‌ بازاریابی به رشته‌ تحریر درآمده است، به استراتژی‌های رقابتی برای دستیابی به سهمی خوب در بازار اختصاص دارد. این استراتژی‌ها همراه با مثال‌ها و نمونه‌هایی واقعی بیان شده‌اند. هر شرکت کوچک تا متوسط که می‌خواهد واقعاً وارد رقابت شود، می‌تواند مطالب زیادی از این کتاب بیاموزد. شرکت‌های بزرگ که می‌خواهند رقابت خود را از سر بگیرند، می‌توانند اطلاعات زیادی از این کتاب به دست آورند.
اهمیت هدف: تحقق وعده‌ سیستم‌های سازمانی
توماس داونپورت ، 2000
این کتاب دربرگیرنده‌ بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی سیستم‌های سازمانی است و مجموعه راه‌کارهایی را برای کمک به مدیران جهت ارزیابی مزایا و خطرات سازمان‌هایشان ارایه می‌کند. نویسنده به طور مشروح تغییراتی که باید در سیستم‌های سازمانی اعمال شوند را بیان می‌کند و به این نکته اشاره می‌کند که اجرای تغییر در سیستم‌های اطلاعاتی سازمان‌ها، فرآیندهای کسب و کار و استراتژی‌های کسب و کار باید به دقت تحت نظارت قرار بگیرند. او چندین نمونه‌ جهانی را نیز کرده است.
در رقابت
مایکل پورتر ، 1998
این کتاب مجموعه‌ای از 11 مقاله‌ مایکل پورتر در باب رقابت است که دو مقاله‌ جدید هم به آنها اضافه شده است. این مقالات در سه سرفصل ارایه می‌شوند: رقابت و استراتژی – مفاهیم اصلی – ؛ رقابتی بودن مناطق؛ و راه‌حل‌های رقابتی برای مسایل اجتماعی.
نگاهی به یک استراتژی رقابتی پویا
جرج دی، دیوید ریبستین ، 1997
این کتاب که یک راهنمای جامع در قبال پرداختن به شرایط رقابتی است، به استراتژی‌هایی می‌پردازد که می‌توان از آنها برای ارزیابی و به چالش کشیدن رقبایی استفاده کرد که می‌توانند چالشی برای سازمان شما باشند. این کتاب راه‌کارهایی که برگرفته از تاریخ تحقیق در مورد استراتژی‌هایی رقابتی هستند را ارایه کرده است.
مجلات
مجله‌ پیشرفت‌های پژوهشی رقابتی
http://ecobweb.ecob.iup.edu/as/acr.htm
این نشریه که نمایانگر تحقیقات سالانه‌ انجمن رقابتی آمریکا است، به صورت فصلنامه منتشر می‌شود. این مجله که توسط تیمی از کارشناسان حقوقی منتشر می‌شود، بر ابعاد مختلف قوانین و مقررات رقابت در جامعه‌ اروپا و انگلستان متمرکز است و این موضوع را از دو منظر ملی و صنعتی مورد بررسی قرار می‌دهد.
رقابت و تحول: مجله‌ کسب و کار جهانی و اقتصاد سیاسی
www.tandf.co.uk/journals/titles
این فصلنامه، ماهیت متغیر کسب و کار جهانی و فرآیندهای رقابتی و همچنین ارتباط آنها با عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
ارزیابی رقابت
http://ecobweb.ecib.iup.edu/asc/acr.htm
این نشریه که دو بار در سال چاپ می‌شود، به یافتن، توسعه و درک رقابت جهانی و موضوعات مربوطه از رقابت ملی و مدیریت استراتژیک گرفت تا نوآوری و اطلاعات کسب و کار اختصاص دارد.
مجله‌ قوانین و سیاست‌های رقابتی OECD
www.oecd.org
این فصلنامه برای کارشناسان رقابت و در قبال حوزه‌هایی همچون کسب و کار، حقوق، اقتصاد، مشاوره و فعالیت‌های آکادمیک به رشته‌ تحریر درمی‌آید. این نشریه ضمن پرداختن به تفکر حقوق رقابت، بر کاربرد عملی قوانین و سیاست‌های رقابتی تاکید می‌نماید.
رقابت جهانی
www.kluwerlaw.com
در این فصلنامه، مقالاتی درباره‌ آخرین پیشرفت‌های قوانین رقابت بین‌الملل ارایه می‌شود. بر مبنای موضوعات حقوقی و اقتصادی، مجموعه‌ای از مفاهیم مربوط به رقابت در سطح جهان در این نشریه بیان می‌شوند.
اینترنت
کمیسیون رقابت
www.competition-commission.org.uk
این وب سایت به نهادهای قانونگذار اختصاص دارد که منافع مصرف‌کنندگان و شرکت‌های انگلیسی را حفظ می‌کنند. این سایت شامل درخواست‌های فعلی و قدیمی، نشریات و فهرست منابع بوده و امکان ارتباط با دیگر سایت‌های حوزه‌ رقابت را فراهم می‌آورد.
اتحادیه‌ اروپا – اداره‌ کل رقابت
www.europa.eu.int/comm/dgs/competition
این سایت رسمی اداره‌ کل رقابت اتحادیه‌ اروپا است که وظیفه‌اش تدوین سیاست‌های رقابت در میان کشورهای عضو است. این سایت امکان ارتباط با با چندین نهاد رقابتی در سراسر جهان را میسر می‌سازد.
MarketingProfs.com
www.marketingprofs.com
هدف این وب سایت، متخصصان و اساتید رشته‌ بازاریابی است. این سایتی است که باید در آن عضو شوید. البته عضویت در آن رایگان است و هیچ مشکلی ندارد. مقالات متعددی در باب رقابت ارایه می‌شوند که از طریق موتور جستجوی این سایت قابل دستیابی هستند.
Your Success Store
www.yoursucessstore.com
این سایتی بازرگانی با انبوهی مطالب رایگان است. در بخش منابع این سایت، مقالات مربوط به موفقیت در رقابت و کسب و کار ارایه شده‌اند. در این سایت فهرستی از کارشناسان حوزه‌ کسب و کار نیز معرفی شده‌اند.
سازمان‌ها
ایالات متحده
انجمن رقابت آمریکا
www.eberly.iup.edu/asc
هدف اصلی این انجمن عبارت است از ترغیب به آموزش و یادگیری ابعاد نظری و عملی رقابت. این سازمان به دنبال دستیابی به این هدف از طریق تبادل اطلاعات و عقاید برای کمک به فعالیت‌های تحقیقاتی و ارایه‌ مفاد آموزشی و عملی است.
وزارت دادگستری ایالات متحده – بخش ضد انحصار
www.usdoj.gov/atr
نقش بخش ضد انحصار وزارت دادگستری ایالات متحده، توسعه و حفظ اقتصاد این کشور از طریق اجرای قوانین ضد انحصار است. این وزارت‌خانه متعهد به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها است و اطلاعات و راهنمایی‌های خود در باب رقابت را ارایه می‌نماید.
اروپا
کمیسیون رقابت
www.competition-commission.org.uk
این نهاد دولتی مستقل که در سال 1999 تاسیس گردیده، جایگزین کمیسیون حقوق انحصاری و ادغام‌ها شده است و دو وظیفه‌ اصلی را دنبال می‌کند: پیگیری درخواست‌های نهادهای خارجی در ارتباط با حقوق انحصاری، ادغام‌ها و مقررات اقتصادی شرکت‌ها و همچنین استماع شکایات مطروحه در مورد تصمیمات اتخاذ شده توسط دیگر مراجع در مورد نقض قوانین و مقررات ضد رقابتی.
اداره‌ کل رقابت – اتحادیه‌ اروپا
www.europa.eu.int/comm/dgs.competition
هدف این اداره، ایجاد و اجرای یک سیاست جامع رقابتی در میان تمامی کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا است. تمرکز اصلی آن بر فعالیت‌های ضد انحصار، کنترل ادغام‌ها، آزادسازی و کمک‌های دولتی است.
دفتر تجارت عادلانه
www.oft.gov.uk
دفتر تجارت عادلانه، یک نهاد دولتی انگلستان است که بخش‌های مختلف آن مسئول نظارت و تحقیق در مورد سیاست‌های رقابتی، امور مصرف‌کنندگان، قوانین و همچنین اجرای مقررات در این حوزه‌ها هستند.
سازمان همکاری توسعه‌ اقتصادی
www.oecd.org
این سازمان متشکل از 30 کشور عضو است که همه‌ آنها متعهد به اقتصاد بازار و دموکراسی هستند. این سازمان اجلاسی را برگزار می‌کند تا دولت‌ها به بحث و تدوین سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی بپردازند. همچنین اطلاعات، داده‌ها و تحلیل‌های مورد نیاز برای کمک به این مباحث ارایه می‌گردند. این سازمان دارای کمیته‌ای است که مسئول قوانین و سیاست‌های رقابت است.
سازمان تجارت جهانی
www.wto.org
سازمان تجارت جهانی، سازمانی با اعضای متعدد است که وظیفه‌اش پرداختن به قواعد تجارت میان دول عضو است. هدف این سازمان کمک به تولیدکنندگان کالاها و خدمات و همچنین صادر/ واردکنندگان برای انجام کارآمد فعالیت‌هایشان است. این سازمان شامل یک گروه کاری در خصوص تعامل میان تجارت و سیاست‌های رقابتی است.
«اگر در برابر اشتباهات صبور نباشیم، قدرت رقابتی خود را از دست می‌دهیم.» روبرتو گویزوئیتو
«باید بین خودمان و رقابت، رابطه‌ای شفاف ایجاد نماییم.» راجر هولمز

تبلیغات