رابطه بین جو آموزشی و انگیزش درونی با تعهد عاطفی ؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز
چکیده
هدف کلی از این پژوهش بررسی رابطه بین جو آموزشی و انگیزش درونی دانشجویان رشته های مهندسی برای تحصیل، با تعهد عاطفی آنان در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 258 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه انگیزش درونی چویی و همکاران (2009) و پرسشنامه محقق ساخته جو آموزشی با الهام از پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت (1962) و زیر مقیاس تعهد عاطفی از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین نمونه ها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1. متغیر جو آموزشی پیش بینی کننده قوی تر تعهد عاطفی دانشجویان است؛ 2. ابعاد علاقه، فشار و ارزش از انگیزش درونی برای تحصیل، قوی ترین پیش بینی کنندگان تعهد عاطفی دانشجویان بر حسب جنسیت، رشته های تحصیلی و محل سکونت آنان است؛ 3. بعد انسجام اجتماعی دانشجو استاد از جو آموزشی، قوی ترین پیش بینی کننده تعهد عاطفی دانشجویان بر حسب جنسیت، رشته های تحصیلی و محل سکونت آنان است.A study of the relationship between educational climate and intrinsic motivation to study with students' affective commitment: case study engineering college of Shiraz University
The main purpose of this research was to investigate the relationship between educational climate and intrinsic motivation to study with engineering students' affective commitment in Shiraz University. Statistical population is whole of bachelor students of engineering college in Shiraz University. By stratified-random sampling method, 258 students were selected. Research instruments were Intrinsic motivation questionnaire (Chooi, 2009) and educational climate questionnaire and affective commitment subscale from organizational commitment questionnaire (Alen-Mayer, 1990). After computing their validity and reliability of instruments, they were distributed among samples. Multiple regressions were used for data analysis. The results showed: 1) Educational climate variable was stronger anticipant for the affective commitment of students. 2) Dimensions of interest, tension and value from intrinsic motivation to study were strongest anticipants for their affective commitment based on gender, field and residence. 3) Dimension of "Social Integration between Student-Faculty" from educational climate were strongest anticipant for theirs' affective commitment based on gender, field and residence.