چکیده

سبک شناسی انتقادی با تحلیل لایه های مختلف متن در پی شناسایی مفاهیم پنهان در زیر سطح زبان و کشف ایدئولوژی حاکم بر آن و شبکه های قدرت در متن است. با توجه به آنکه درویشیان نویسنده ای ایدئولوژی محور و معترض و منتقد به وضع زمانه است، شناخت ایدئولوژی ها و در نتیجه، نابسامانی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روزگار او اهمیّت زیادی دارد. هدف از این پژوهش - که به روش توصیفی، تحلیلی و آماری و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است - آن است که مشخّصه های سبک شناسی انتقادی و ایدئولوژی پنهان و روابط قدرت در مجموعه داستان آبشوران آشکار شود. این جستار، به شیوه لایه ای انجام شده و ابتدا کلان لایه بافت به صورت کلّی مورد بررسی قرار گرفته و سپس دو کلان لایه روایت و متن، با نظر به رویکرد مریم درپر در سبک شناسی انتقادی، تجزیه و تحلیل شده است. بررسی مؤلفه های سبک شناسی انتقادی در مجموعه داستان آبشوران، حکایت از آن دارد که کانونی سازی از نوع بیرونی و درونی و نیز مؤلفه تقابل، از ویژگی های سبکیِ برجسته این مجموعه داستان است و آنچه اهمیّت دارد این است که این مؤلفه های سبکی، ابزاری برای بیان دو مفهوم ایدئولوژی و قدرت هستند. ایدئولوژی مورد نظر نویسنده، شامل «مبارزه با فقر»، «مبارزه با جهل»، «مبارزه با بی عدالتی» و «مبارزه با سنّت» است. همچنین، چنانکه از داستان های درویشیان برمی آید، قدرت در این آثار، مقوله ای زنجیره وار، پیچیده و لایه لایه در تمام سطوح جامعه است.

Critical Stylistics of the Abshouran story Collection by Ali Ashraf Darvishian

By analyzing the different layers of the text, critical stylistics seeks to identify hidden concepts beneath the surface of the language and to discover the ideology that governs it and the networks of power in the text. Given that the Dervishian are ideological, protesting, and critical writers of the time, understanding the ideologies and, consequently, the social, economic, and cultural disorders of his day is of great importance among his works. The present study was done with a critical stylistic approach and in a layered manner using descriptive-analytical and statistical methods; It seeks to answer these questions: First, what are the most obvious stylistic features of Ali Ashraf Darvishian's stories with regard to layered stylistics? What is the hidden ideology of the hypertext of Dervishian stories? And how are power relations manifested in the stories of Ali Ashraf Darvishian? The results of this study indicate that the most prominent feature of the style of Darvishian's stories is the application of the element of the centralization and the author's ideology includes "fight against poverty", "fight against ignorance", "fight against injustice" and "fight against tradition". Also, as can be seen from the Darvishian stories and looking at Michel Foucault's definition of power, it can be said that power in this series of stories is a chain, complex and layered category at all levels of society.

تبلیغات