چکیده

"نظام آموزش" مفهومی پیچیده از مفاهیم انسانی، فلسفی و علمی است که بررسی و ارائه راهکار برای ارتقاء آن، نیازمند شناخت جامع عوامل موثر آن است. به ویژه، هنگامی که این مفهوم در حیطه ی میان دانشی مانند معماری مطرح می شود. بنیاد نظام آموزش عالی در اصطلاحِ سیستم نهفته است که نگاهی "کل گرایانه"، "فرآیندمحور" و مرتبط با "زمینه" را در ارتباط میان یاددهنده و یادگیرنده مطرح می سازد. فرآیند آموزش در ایران، غالباً به صورت شبه سیستم و یا سیستم بسته و صلب، اجرا شده و برنامه آموزش بر سه محور روش، محتوی و هدف استوار است. این محورهای سه گانه هر چند که در فرآیند آموزش علوم مؤثر هستند، اما در رشته های انسانی و هنر و به ویژه رشته معماری، به دلیل محتوای تربیتی آنها، کارآیی موثر و لازم را نداشته و بهتر است بهینه سازی شوند. تربیت معمار، فرآیندی پیچیده از تعامل مدرس، دانشجو، محیط و اهداف تربیتی است و به طور خلاصه بر نوعی رشد یافتن و پرورش دادن از درون استوار است. مقاله حاضر با ارائه چهار ویژگی اساسی پرورش معمار شامل ویژگی های آموزش"فطری"، "تجربی"، "تعاملی" و "خلاق"، تلاش می کند با تحلیل نحوه ی ارتباط میان ارکان چهارگانه تربیت معمار و اصول سه گانه نظام آموزش عالی، پیشنهادهایی برای ارتقاء نظام آموزش معماری ارائه دهد. این پژوهش با نگاهی به مفهوم نظام آموزش عالی و بررسی مشکلات آن و تحلیل سیستم پرورش معمار آغاز شده و با ارائه چارچوبی برای ارتباط کارآمد برنامه آموزش متداول معماری و تربیت معمار، راهبردهایی برای ارتقاء نظام آموزش معماری در سه محور"کل گرایی"، "جامع گرایی" و "انعطاف پذیری" پیشنهاد می نماید.

Strategies for Making Qualitative the System of Education of Architecture in Iran

"Education system" is a complicated concept of humanistic, philosophical and scientific concepts that studying and presenting solution to improve it requires comprehensive identifying influences on it; in particular when this concept arises in an interdisciplinary field like architecture. The basis of the system of higher education is hidden in the term of system that poses a "holistic", "process approach", and related to the "context" view in relation between the teacher and learner. The education process in Iran often is executed in the form of quasi- system or closed and rigid system and education program is based on three approaches of method, content, and purpose. These triple approaches, however, are effective in the process of education of science, but in humanities and art disciplines and particularly architecture, because of their educational content, don't have necessary efficiency and it's better to be optimized. Training the architect is a complicated process from interaction of teacher, student, environment, and educational goals and briefly is based on a kind of growing and educating from inside. The current article by presenting four basic characteristics of architect training including "temperamental", "experimental", "interactive", "creative" education and by analyzing the relation between quadruple elements of architect training and triple principles of the system of higher education, is trying to present suggestions for improvement the system of education of architecture. This research has begun with a look at the concept of the system of higher education and checking its problems and analyzing the system of education of architect and by presenting a framework for efficient relation between the program of usual education of architecture and architect training, suggests strategies for enhancing the system of education of architecture in three "holism", comprehensiveness", and "flexibility" approaches.

تبلیغات