آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

امروزه تولید و تبادل علم و دانش مرزهای ملی و بین المللی را درنوردیده است، اما تبعیض و ایجاد نابرابری در این عرصه که آپارتاید علمی نامیده می شود برای بسیاری از کشورها اهمیت یافته و در جامعه جهانی به یک موضوع بسیار مهم و رایج تبدیل شده است. این تبعیض به دلایل مختلف برای برخی کشورها عمیق تر است. جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در طول چند دهه گذشته با این پدیده روبرو بوده و این موضوع مشکلات بسیاری در عرصه داخلی و رقابت های علمی بین المللی و دستیابی به جایگاه علمی ایجاد کرده و مانع ارتقاء و تبادل دانش در دهکده جهانی اطلاعات شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با استفاده از رویکردی توصیفی تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سوالات است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون در قبال آپارتاید علمی و اعمال تبعیض در این عرصه چه اقداماتی اتخاذ نموده است و چه راهکارها و راهبردهای حقوقی را می تواند علیه این وضعیت در پیش گیرد؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران تاکنون اقدام و راهبرد حقوقی خاصی در رابطه با این موضوع اتخاذ نکرده است. با این حال می توان از طریق جرم انگاری بین المللی آپارتاید علمی، پیگیری موضوع از سوی نهادهای حقوقی و کیفری بین المللی، وضع قوانین حقوقی الزام آور بین المللی و اقدام متقابل در راستای رفع آپارتاید علمی اقدام نمود.

Scientific Apartheid as a Violation of Islamic Human Rights against Islamic Republic of Iran and Legal Measures and Strategies to Combat it

Today, the science and knowledge production and exchange have encompassed national and international borders. But developed and powerful countries discriminate against developing countries and create inequality in the field of science, which is called scientific apartheid, has become a very important for many countries and common issue for countries as well as in the international community. This discrimination is deeper for some countries for various reasons. Islamic republic of Iran is one of the countries that have faced this phenomenon over the past few decades. This has also created many problems in the domestic field as well as problems in the field of international scientific competitions and achieving scientific status and prevents from the advancement of global knowledge and exchanges information in the global village. Given the importance of this issue, the present study uses a descriptive-analytical approach to answer the questions that Islamic republic of Iran has so far taken against scientific apartheid and discrimination in this area and what legal strategies can be taken against Take this situation? Findings show that in Islamic republic of Iran, no specific legal action and strategy has been adopted in this regard. However, scientific apartheid can be prosecuted internationally, followed up by international legal and penal institutions, binding international legal laws, and reciprocal action to eliminate scientific apartheid.

تبلیغات